Nieuw in het veld: de Sensa Fermo SL. Een zwarte, glanzende aluminium crosser met Shimano Ultegra 10-speed en veel Supra onderdelen.

De Sensa Fermo is aan bod gekomen in een test met cyclocross fietsen in FIETS 10 van 2012. En later nog een keer op de website – review van 15 maart 2013. Eerst nog maar eens de hoofdpunten. De Fermo was de opvolger van de ‘Cyclocross’: een compleet nieuw frame en dito vork. Y-9 Superlite Alloy frame met triple butted buizen. De kabelvoering is intern en onderlangs waardoor er geen ‘wieltje’ nodig is bij de voorderailleur. Hierdoor is er meer ruimte rond het bracket en minder ophoping van gras en zand. Ook mooi: het pressfit 86 bracket wat de mogelijkheid geeft om de achtervork breder te plaatsen waardoor er daar ook minder ophoping van vuil zal zijn. Het ‘tapered’ balhoofd herbergt de oversized voorvork met onder 1,5 inch lager en boven 1,1/8 inch lager. De remkabel loopt in zijn geheel door de bovenbuis.

Dat is dus de Fermo. Dit is de Fermo SL. Sensa doet met de Fermo SL eigenlijk hetzelfde als met de Trentino SL: de Fermo SL heeft in wezen hetzelfde frame als de Fermo op een paar kleine details na. Zo zit het nokje voor de doorvoer van de derailleurkabel aan de onderzijde van de rechterachtervork en is de invoer va n de derailleurkabels net iets anders.Het frame weegt tussen de 1650 en 1730 gram –afhankelijk van de maat-, de full carbon voorvork 530 gram – in plaats van de ruime 700 gram van de carbon/alu voorvork van de Fermo. De lichtere vork zorgt ook voor een groot deel voor de titel ‘SL’.

De torsiestijfheid van deze Sensa bedraagt een ‘solide’ 111 Nm.
Onze Fermo SL is afgemonteerd met ondermeer Ultegra 6700 10-speed, CX 50 46/36 crankstel, Supra Speed Line stuur, stuurpen en zadelpen, Supra RA Pro wielen, San Marco Era zadel, Promax remmen en Schwalbe Racing Ralphs. Er zijn vier maten: 51, 55, 58 en 61 centimeter. Onze fiets is een maatje 58 en weegt 9,00 kilo. Bovenbuis van 55 centimeter, balhoofdbuis 16 centimeter, zithoek 74 graden, balhoofdhoek 72 graden en een wielbasis van 1028 centmeter.

DSC01849

Je moet echt goed kijken naar de verschillen tussen de Fermo en de Fermo SL. Ook de weegschaal vertelt niet meteen het hele verhaal. De 9 kilo is niet veel lichter dan onze oude Fermo ( dat was een maatje 55 overigens). Het complete verhaal merk je pas als je het terrein in trekt. Dan worden de verschillen subtiel duidelijk. Het is vooral het lichter ‘gevoel’ vooraan dat de Fermo SL doet verschillen van de Fermo. Die tweehonderd gram die de voorvork minder weegt lijkt weinig, het geeft de fiets net wat meer ‘schwung’ mee in het veld. Een lichte voorzijde en een paar lichte wielen doen wonderen voor een crosser. De Supra wielen zijn ook al verbeterd, al merk je dat pas op termijn. Dat wil zeggen: de naven zijn beter ‘gedicht’ en de wielen zelf lopen gewoon heel lekker. Remmen is in orde, schakelen ook –al zouden we graag de 11-speed zien… Dat schakelt net weer wat sneller! Het frame zelf is niet veel lichter of ‘sneller’ geworden. Het blijft vooral een hele duidelijke, robuuste crosser met een mooie afmontage. Prima voor snelle toertochten, club koersjes –eventueel met een stel tube wielen- en woon-werkverkeer.


Conclusie

Strak en zeker. Mooi frame, lichte voorvork. Prijs/kwaliteit verhouding? Prima. De Fermo is er vanaf circa 1299 euro met 105, zo met Ultegra kost de fiets nog geen 1500 euro. Minpunt: wellicht het complete gewicht. Als je echt een lichte crosser zoekt dan moet je op zoek gaan naar een carbon model. Sensa Fermo SL Ultegra € 1499,-. www.sensabikes.com