Leuk, die schijfremmen op je nieuwe racefiets, en het remt natuurlijk prima, maar… het onderhoud he… Dat zijn ‘wij wielrenners’ waarschijnlijk niet echt gewend.
Het kost ook wat meer moeite om een paar echt goede remmen te krijgen. Bleeden is het toverwoord. Je moet er voor zorgen dat het hele systeem gesloten is; olie verzorgt de druk en wat je echt moet voorkomen is dat er lucht bij komt. Lucht zorgt voor sponsigheid, vaagheid, kortom: je remmen doen niet wat ze moeten doen.

Het hele ‘one way bleeding’ systeem zoals Shimano toepast is dicht. Het is hetzelfde systeem als Shimano toepast bij XT schijfremmen. Shimano gebruikt altijd al open systeem schijfremmen. ‘Open’  slaat in de hydraulica op een verbinding met een expansievat, en zo wordt het ook gebruikt als het over fietsremmen gaat. Een open systeem beschikt over een ventiel en een reservoir die er samen voor zorgen dat de slag van de hendel gelijk blijft. Bij een gesloten systeem moet je remblokslijtage en vloeistofuitzetting door hitte zelf compenseren met een stelschroef. Uiteraard heeft het expansievat een membraam waardoor de vloeistof niet in contact kan komen met lucht.

Als je de remmen moet ontluchten dan zijn een paar handelingen noodzakelijk. We laten hier het een en ander zien; het is geen doorgevoerde cursus, maar wel een paar stappen waar je in de toekomst rekening mee moet gaan houden.Bijvullen doe je aan de onderzijde, daar waar de remklauw zit. Je hangt daarvoor je fiets min of meer schuin op: de remklauw in de lucht.

Eerst: klap het rubber van de Di2 hendel weg en haal het kapje er af. Dat kapje zit vastgeschroefd. Onder het kapje vindt je aan de bovenzijde een ‘mini’ schroefje met sealing. Die demonteer je. Bovenop de Di2 hendel plaats je een soort ‘bakje’: daar stroomt de olie straks in. De remklauw demonteer je ook; dan heb je een mooiere kabelloop. De remblokken demonteer je en je zet er een ‘blokje’ tussen zodat de zuigers niet kunnen bewegen. De remblokken demonteer je vooral omdat olie en remblokken een zeer slechte combinatie is…

De nippel draai je open met een steeksleutel nadat je de spuit geplaatst hebt. Die spuit zit uiteraard vol met minerale olie; het hele systeem bevat slechts 20ml. Eerst knijp je een heel klein beetje in de hendel zodat de lucht die in het slangetje zit de spuit in stroomt. Die belletjes zullen naar boven gaan. Vervolgens druk je de spuit in en de olie stroomt door het hele systeem richting het bakje bovenop de Di2 hendel. Zo druk je ook het lucht eruit. Lucht stijgt natuurlijk omhoog, het bakje op de hendel in. Zie je daar geen belletjes meer, dan is de lucht uit het systeem verdwenen. Als dit gelukt is, dan sluit je het systeem door de nippel op de klauw dicht te draaien. Dan kan je de spuit verwijderen en het rubber dopje terug plaatsen.`Dan steek je het plunjertje in het opvangbakje op de hendel, daarmee sluit je het gaatje in de onderkant af. Dan kan je het van de hendel schroeven zonder dat de vloeistof eruit loopt. Boven stel je ook de ‘free stroke’ (dat gedeelte waar je wel je hendel indrukt maar nog niet remt; dat is een zeer persoonlijk iets!) in.

Even testen: je moet voldoende druk voelen, dat moge duidelijk zijn. Hoeveel druk? Dat merk je vooral als je al wat ervaring er mee hebt. Maar je zal echt wel het verschil merken tussen ‘luchtdicht’ en ‘met bubbels’…Knijp de hendels even zo hard in als je kunt om te checken of alles goed vast.

Daarna kapje erop, rubber terugklappen en remblokken erin en klauw monteren –en centreren! Dit alles duurt ongeveer 15 minuten en het is zaak om secuur en in een schone omgeving te werken. Je hoeft dit natuurlijk niet zelf te doen. Een dealer die mountainbikes verkoopt zal dit prima kunnen verzorgen!