Soms loopt het leven anders als je gedacht hebt. Heb je jarenlang je eigen merk en denk je dat daar mee oud wordt, gebeuren er ineens zaken waardoor je een andere weg moet inslaan.


Tekst & foto’s: Menno Grootjans

Gijs van Tuyl is geen onbekende in Fiets-land. Zijn naam siert de ‘VT’-fietsen waar onder meer de DSB-ploeg en wereldkampioene Marianne Vos mee rijdt. Hij heeft jarenlang een zaak gehad; eerst in Zaltbommel, later in Bruchem. Wielersport Van Tuyl ( www.vantuyl.nl)  is er uiteraard nog steeds, maar zonder de naamgever. In 2004 deed Gijs van Tuyl zijn winkel over aan een andere eigenaar.

Ondertussen was hij gestart met EBD -European Bicycle Design- de firma die de im- en export verzorgt van frames en onderdelen waaronder de ‘full titanium’en de  TiCa frames. TiCa staat voor titanium-carbon: het titanium wordt in Rusland geproduceerd, het carbon in Azië. Het design en de ontwikkeling vindt plaats bij EBD. Stonden voorheen de TiCa frames nog in de showroom bij Van Tuyl, sinds begin dit jaar staan daar geen titanium en TiCa frames meer. Een verschil van inzicht is de reden, zoals dat zo mooi heet. Bij EBD wordt nog steeds geïnvesteerd in de combinatie titanium-carbon, maar nu onder een andere naam: Edge.

Door de contacten die Van Tuyl had en heeft in met name Zuid-Afrika kwam hij in contact met een zakenman die tevens fietser is. Deze had problemen met zijn zithouding en Van Tuyl besloot een titanium-carbon frame op maat te laten maken. Deze man was uiteindelijk zo enthousiast dat hij meteen vijf fietsen afnam. En de firma van deze Zuid-Afrikaan heet ‘Edge Investments’. En die naam verscheen op de onderbuis. Op dit moment rijden er zo’n 40 Edge-fietsen rond in Nederland en het buitenland. Ondertussen zijn er redelijk vast omlijnde plannen om met een complete lijn Edge racefietsen en mountainbikes -zie onderste foto- te komen waaronder een ‘full titanium’, een titanium model met carbon achtervork en het model met carbon hoofdbuizen, -achtervork en voorvork en titanium balhoofdbuis, zadelpenlug en bracket. Dit model draagt de naam ‘Radion’. Opvallend is de doorgetrokken staande buis en de doorvoer van de derailleurkabels door de balhoofdbuis en de liggende buis.

We hebben een frame kunnen wegen en meten: los weegt het frame 1450 gram (tel daarbij 130 gram bij voor de Ritchey zadelpenklem). De ‘full carbon’ voorvork weegt net 300 gram. De torsiestijfheid van de Radion is prima in orde: 94 Nm/؛. Hoe het verder gaat lopen met Edge weten ook wij nog niet; we houden het in de gaten! Binnenkort kunnen we een nieuwe cyclecross-fiets van Edge gaan proberen. Wordt vervolgd.