FACT noemt Specialized het carbon dat ze gebruikt voor de productie van carbon frames en onderdelen. FACT is de afkorting van Functional Advanced Composite Technology. De totstandkoming van een FACT-product gaat in vijf stappen. Ten eerste onderzoekt Specialized waarvoor de rijder het materiaal nodig heeft. Is dat voor competitief, of crosscountry gebruik, of juist voor meer comfort? Aan de hand van het antwoord wordt bij de constructie van een frame de noodzakelijke combinatie van stijfheid, flexibiliteit, sterkte en gewicht bepaald. De vervolgstap is nagaan wat technisch mogelijk is, en het zo nodig ontwikkelen van nieuwe technologieën. Derde stap is het selecteren van de materialen. Welke soort (lees: kwaliteit) gebruik je waarvoor. Carbon gebruik je nu eenmaal in combinatie met andere materialen. Uiteraard is de manier waarop het carbon wordt ‘gewikkeld’ van groot belang voor de uiteindelijke stijfheid, sterkte en flexibiliteit van een frame. De logische volgende stap is dan het bepalen van het fabricageproces. In de nieuwe Tarmac SL4 racefietsen wordt het frame samengesteld uit vier hoofdgroepen. De liggende achtervork, BB en de onderste delen van de zitbuis en onderbuis worden als één stuk geproduceerd. Dit om een zo stijf mogelijke achtertrein te krijgen. Het balhoofd, bovenbuis en onderbuis worden eveneens als één stuk gefabriceerd. De twee samengestelde delen worden vervolgens verbonden met de (losse) zitbuis, staande achtervork en de achterpadden. Stap vijf is heel veel testen. Eerst in het laboratorium, waar de frames in testopstellingen op hun donder krijgen en vervolgens door verschillende groepen fietsers. De feedback wordt gebruikt om weer terug te gaan naar stap één, enzovoort.
Voor er een definitief product is, worden de vijf stappen zeker een keer of vijf herhaald.Tarmac SL4
Voor het modellenjaar 2012 komt Specialized met de vierde generatie van haar competitieve racefiets de Tarmac. In maat 56 cm is het frame zelfs 90 gram lichter geworden. De ratio stijfheid-gewicht is met 19% toegenomen ten opzichte van het frame waarop vorig jaar de Tour de France is gewonnen. De Tarmac zien we trouwens opvallend veel in het profpeloton. HTC-Highroad, Astana en Saxo Bank rijden er op. Boven in het balhoofd zit een 1 1/8” lager en onder een 1 3/8” exemplaar.
Amira SL4 voor dames
Voor de vrouwelijke fietsers heeft Specialized de Amira SL4 ontwikkeld. Feitelijk een Tarmac met een aan de lichaamsbouw van vrouwen aangepaste geometrie. Gelukkig hebben de designers afgezien van ‘zuurstok kleurtjes’ en zien de fietsen er sportief uit.
Rij impressie