De Cipollini Ad.One is gemaakt om zo hard mogelijk mee naar de eindstreep te spurten. Dat moet een fiets naar het hart van de baas zijn, toch? Wij hebben deze aerofiets met een minstens zo imposant prijskaartje onder de loep genomen.

Vorig jaar reden we al eens op de Cipollini Dolomia. Een klimfiets, terwijl eigenaar Mario Cipollini toch niet bepaald een bergkoning was. Nee, dan past deze aeroracer heel wat beter bij hem. Met 57 etappezeges in de drie grote rondes is Mooie Mario een van de beste sprinters aller tijden. En met de Ad.One had hij in zijn beste dagen een aardig sprintje kunnen trekken. De fiets heeft een agressieve uitstraling en een nietalledaagse, indrukwekkende vormgeving. De brute carbonmassa van het balhoofdhuis is druppelvormig, om de luchtstromen in een ideale lijn om de fiets heen te buigen.

Alle kabels zijn er superstrak en zonder frictiepunten in weggewerkt. De onderbuis is zo oversized dat er voor het voorwiel een hap uit gehaald is – de maximale bandbreedte is 29 millimeter. De al even forse staande zitbuis volgt in dezelfde stijl de vorm van het achterwiel. Daar torent een ovale, druppelvormige zadelpen bovenuit. Alles bij deze Cipollini draait kortom om looks en snelheid, net als bij de oude meester zelf. Maar wie goed kijkt, komt ook op detailniveau mooie stijlvolle vondsten tegen. Zoals het ingebouwde magneetje bij het bracket, dat samenwerkt met de standaard gemonteerde vermogensmeter.

Is-ie hardcore?

Ik test de Ad.One in de winderige polders rondom Leiden, en wat gelijk opvalt bij de eerste aanzet en bochten is dat de Ad.One niet zo hardcore aanvoelt als hij eruit ziet. Zeker, er zit snelheid in deze in Bosnië geproduceerde Italiaan,
dat voel je gelijk. Maar die massieve voortrein voelt lang niet zo extreem stijf aan als dat je bij een sprintfiets zou verwachten. En dat verbaast me toch een beetje. De Envewielen maken qua aerobeleving een hoop goed. En elk keer als je een tandje bijsteekt, resoneert dit in het als klankkast fungerende frame. Dat geeft telkens weer een kleine boost
aan je moraal. Al betaal je voor dat fijne gevoel en die fraaie Italiaanse stijl wel een heel pittig prijskaartje.

Specificaties Cipollini Ad.One

Pluspunten: prachtig design, kabels strak weggewerkt
Minpunten: minder stijf dan verwacht, duur
Prijs: € 14.200,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,7kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano Dura Ace Di2 R9270 2x12s, 52/36 met powermeter, 11-34, 160/160mm
Wielen: Enve WS 5.6C Disc
Banden: Continental Grand Prix 5000 25mm
Zadel en -pen: Selle Italia SLR superflow/ Cipollini RB1K Ad.One
Stuur en -pen: Vision HB Metron 5D ACR 3K
Maten: XS, S, M, L, XL, XXL