Voor het eerst in de 55-jarige geschiedenis van het Italiaanse bedrijf brengt 3T een frame op de markt. Maar niet zomaar een frame, benadrukken de Nederlandse eigenaren René Wiertz en Gerard Vroomen tijdens de presentatie in Toscane. De Exploro moet het antwoord zijn op een wereldwijde trend: steeds meer mensen willen off road. “We zien een beweging van snelheid naar plezier.”

3T heeft een historie van primeurs, vertelt Wiertz. Het bedrijf dat groot werd in sturen, stuur- en zadelpennen, introduceerde het eerste aluminium stuur, het eerste triathlonstuur en meer recenter het eerste tijdritstuur met omgekeerde handgrepen (de Revo). Met de 3T Exploro heeft het bedrijf weer een primeur omdat het de stijl en wendbaarheid van een wegframe combineert met de brede velgen en banden uit de mountainbikesport.

De Exploro is het geesteskind van Vroomen, de man die eerder Cervelo oprichtte en sinds 2015 mede-eigenaar is van 3T. Zijn gedachte, het idee achter de Exploro, is op zich geen nieuw idee: gravelracers bestaan al een tijdje. Maar daar waar gravelracers tot nu toe veelal wegfietsen met net wat meer ruimte voor een bredere band, een iets meer comfortabele zit en een net iets andere geometrie waren, zoekt 3T de extremen op.

Er is zoveel ruimte gecreëerd dat het frame eenvoudig met mtb-banden kan worden uitgerust. Er zijn drie wiel-bancombinaties mogelijk volgens de ontwerper: een 650B-wiel met een 2,1’ banden of standaard 700c-wielen met cross- dan wel wegbandjes.

Aero

Naast de keuze voor echt brede banden heeft het bedrijf voor de 3T Exploro veel tijd gestoken in de aerodynamica, een aspect dat bij andere gravelracers niet zozeer in acht wordt genomen. “Aero is wel van belang, ook al ga je veel langzamer off road dan op de weg”, benadrukt Vroomen.

De aerodynamische eigenschappen hebben ze gevonden in hun zelfbenoemde sqaero-buizen. De buizen van het frame zijn druppelvormig aan de voorkant en vierkant aan de achterkant. Omdat het frame voor bredere banden ontworpen is, moeten voor zo min mogelijk luchtweerstand de buizen ook breed zijn. Wanneer bij deze breedte van de buis de verhouding 3:1 voor de diepte zou zijn gebruikt, dan was het frame bijna aaneengegroeid tot één vlak, dramatisch bij zijwind. Daarom zijn de buizen afgeplat. “Dat komt bij meer wegframes ook wel voor, maar omdat die minder breed zijn, valt het minder op”, verklaart Vroomen.

Uit de vele tests in de windtunnel in de Verenigde Staten blijkt de Exploro beduidend aerodynamischer, zelfs met brede noppenbanden, dan een fiets met dezelfde geometrie en buisdiktes, zonder aero-vormen en 28-millimeterbanden. Daarbij hebben ze gekeken naar een lagere snelheid dan gebruikelijk. De tests van wegfietsen worden doorgaans op een snelheid van 48 kilometer per uur gedaan, maar dat was voor 3T niet interessant omdat zij ervan uitgaan dat een snelheid van 33 kilometer per uur voor een gravelracer al heel wat is. Op die windsnelheid is de Exploro getest en de resultaten zijn goed.

Geometrie

In de geometrie heeft Vroomen gekozen voor een opvallend korte wielbasis door een steile voorvork en een korte achtervork. Dit is gedaan om het frame wendbaar te maken. Op die manier valt bovendien het ‘luie’ gevoel van dikke banden weg, belooft 3T.

De Exploro komt in twee versies op de markt: de LTD en Team-editie. De Team-uitvoering is er in het rood en wit van het 3T-logo en weegt 1150 gram met een winkelprijs van 3000 euro. De LTD is te koop in het zwart, weegt 950 gram en zal in de EU 4200 euro kosten. Beide zijn nu in maat L al verkrijgbaar, de maten S,M en XL volgen in augustus.

XPDTN3.club

Naast de 3T Exploro presenteerde de Italiaanse fabrikant ook online platform waar fietsavonturiers hun ervaringen kunnen delen: XPDTN3.club. Daar neemt 3T zelf het voortouw in met het XPDTN3-team. Dit is een groep van tien fietsers, bestaande uit fotografen, ex-profs en fietsavonturiers. Zij zullen 25 keer per jaar in wisselende formatie bijzondere plekken opzoeken, routes fietsen en hun ervaringen en tips delen op de website. Hun routes zijn vervolgens gratis te downloaden.

De eerste expeditie voert naar IJsland waar onder anderen Magnus Bäckstedt, in 2004 winnaar van Parijs-Roubaix, op de Exploro de onverharde wegen zal verkennen. Het is de bedoeling dat de driedaagse reizen van het team navolging krijgen van individuele fietsers van over de hele wereld.

Volgens Wiertz voorziet het platform in een behoefte van mensen die graag bijzondere tochten maken, maar niet de tijd hebben om daar veel tijd voor uit te trekken of geen zin hebben om met groepsreizen mee te gaan. Met de GPS-routes en de praktische informatie van XPDTN3.club kan iedereen die avontuurlijke ritten opzoeken.

Fotogalerij