Specialized heeft weer een nieuwe schoen toegevoegd aan het assortiment, de S-Works 7 Lace. Ja, met veters dus. In 3 kleuren te koop, zwart, wit of vivid coral/cast umber.

Veterstrikdiploma 

Waar topschoenen meestal gebruik maken van BOA-sluitingen, je weet wel, die handige draaiknoppen, hebben deze schoenen dus oldskool veters meegekregen. Specialized ziet daar nog steeds wel voordelen in. De lolbroeken stuurden me een veterstrikdiploma toe in de doos met testschoenen. Naast de hipsterfactor die veterschoenen nu eenmaal hebben, heb je hierdoor ook 12 afzonderlijke punten om de spanning aan te passen. Door de plastic BOA (en de bevestiging van die dingen) te verwijderen is de vervormbaarheid van de upper mesh groter geworden. Het bovenwerk kan zich hierdoor beter aanpassen aan de vorm van je voet, wat natuurlijk tot een comfortabelere passing moet leiden.

Lichtgewicht

Doordat die plastic hardware niet meer op de schoen zit, is deze weer een stukje lichter geworden. De S-Works 7 Lace weegt in maat 44 slechts 236 gram per schoen! De superlichte Powerline carbon onderkant is daar natuurlijk ook debet aan, de lichtste en stijfste buitenzool die Specialized ooit maakte.

Die stijfheid (Stifness Index 15) zorgt er ook voor de de krachtsoverbrenging optimaal is. Zo heb je dus een hypermoderne topschoen, die er qua uiterlijk heel stijlvol en klassiek uitziet. Zeker in de witte en zwarte uitvoering. De ‘coral’ kleur zal niemand klassiek noemen, maar is wel erg gaaf.

Winningest shoe

Ik vind het een geweldige term, dit is de winningest shoe in het peloton. Nou ja, niet deze, maar de BOA-versie van vorig jaar won de meeste wedstrijden in 2021. Dat heeft natuurlijk vooral te maken met hoe goed de renners zijn die door Specialized gesponsord worden, maar toch… het is een leuk statistiekje.

De schoen is verder uitgerust met de bekende Body Geometry technology, die ervoor zorgt dat enkel, knie en heup optimaal uitgelijnd staan. De hak heeft een PadLock constructie, die ervoor zorgt dat je hiel stevig omsloten zit. Er zit een klein rubber hakje onder de zool waardoor je er makkelijker mee kunt lopen én de carbon zool niet beschadigd. Daarvoor is de voorkant aan de onderkant ook voorzien van een rubber protectiestukje, dat heel fraai is vormgegeven. Oog voor details, ook al ziet niemand ooit de onderkant.

De schoenen zijn geschikt voor schoenplaatjes met drie bouten. Het schroefdraad dat in de schoen zit is van een titaniumlegering en die kun je van binnenuit omdraaien om de schoenplaatjes nog een halve centimeter verder naar achteren te krijgen.

In de praktijk

Ik heb al een setje ontvangen om te testen, maar gezien het weer heb ik daar nog niet genoeg mee gefietst om er al een goed oordeel over te geven. Ik wilde die mooie witte pattas niet verpesten in de blubber op mijn gravelbike. Wat sowieso opvalt is dat ze (gelukkig in mijn geval) nog steeds een lekkere brede voorkant hebben. Voldoende ruimte voor brede voeten. De zijkanten (onder de knokkel van je enkel) zijn in het begin nogal stug en dat voel ik drukken, maar ik neem aan dat dit nog wel wat soepeler wordt. De gestrikte veters zet je vast onder een handig elastiek dat halverwege de tong zit. Het nadeel van veters is natuurlijk wel dat even snel bijstellen er niet bij is, iets wat juist met de nieuwste generatie BOA zo fijn kan. Maar heel vaak doe ik dat ook niet. Dat komt vooral zomers voor als het heel erg heet is en je tijdens een lange rit wat opgezette voeten krijgt.

Zodra ik er wat meer kilometers mee heb gemaakt kom ik nog eens met een uitgebreide review.

Tot die tijd, vind je alle info hier: specialized.com
Prijs: €350,-. Leverbaar van maat 36 t/m 49.