Van zomerse buien tot winterstormen: veel fietsers zien regen als een vijand. Maar met de juiste techniek, een goede uitrusting en de juiste instelling kun je een beproeving omzetten in een toffe uitdaging.

‘Maak je geen zorgen over de regen – je huid is waterdicht. Fiets door!’ Dat is de stoïcijnse houding die Geraint Thomas aanneemt zodra loodgrijze luchten hem, zoals hij het zelf omschrijft, de ‘meteorologische middelvinger’ geven. In zijn boek The World of Cycling According to G benadrukt de Welshman: ‘Je kunt geen fietser zijn in het Verenigd Koninkrijk als je niet van rijden in de regen houdt.’ Datzelfde gaat op voor ons, Nederlanders.

Je kunt regenachtige dagen ook zien als een kans om belangrijke vaardigheden te leren en mentale veerkracht op te bouwen. Dit geeft je ook nog eens een voorsprong op mooiweerrenners. Zoals Thomas schrijft: ‘Wij kunnen het aan waar anderen dat niet kunnen.’

Flandrien in jezelf

Bij veel renners roept regen angst op voor fysiek ongemak en gladde wegen. De deur uitgaan is dan moeilijk. Maar denk je wat langer na, dan schieten je waarschijnlijk ook wel positieve herinneringen aan regenritten te binnen. Een verkoelende zomerse bui wordt vaak gevolgd door extra lekkere zonneschijn. En een natte winterdag heeft een bepaalde magie in zich, die de Flandrien in je kan oproepen. Regenachtige ritten zijn bovendien een perfect excuus voor extra koffiestops, gevolgd door een zalige douche en warme soep bij thuiskomst. Ook een lekker idee: waar anderen binnenbleven en Netflix keken, ging jij wél naar buiten, en kwam sterker terug dan je wegging. Met de juiste mindset kunnen regenachtige ritten op zijn mínst draaglijk zijn – en op zijn best episch.

Nog niet overtuigd? Bekijk het dan praktisch: je zult op een dag toch in de nattigheid moeten rijden, vooral als je met de fiets pendelt of een groot doel hebt waarvoor je moet trainen. Dus kun je maar beter beter worden in het fietsen in de regen…

De juiste kleding

Vergeet niet dat nat worden op zich geen probleem is. Je wordt ook nat als je zwemt of doucht. Het echte probleem bij regenachtige ritten is de gevoelstemperatuur, vooral in de donkere maanden. Maar als je de kou overwint, is fietsen in de regen prima te doen. De juiste kleding is daarbij wel zo handig.

Zorg op regenachtige dagen om te beginnen voor een opvouwbaar regenjack of een volledig waterdichte hardshell. Zoek er een met een hoge kraag om te voorkomen dat de regen langs je nek druipt, een lange achterkant om spetters tegen te houden en waterdichte ritsen. En zorg ervoor dat de jas ademend is, om oververhitting te voorkomen.

Wat helmen betreft, hebben de meeste exemplaren flinke ventilatieopeningen waardoor regen naar binnen kan komen. Een klakske onder je helm kan helpen om het water uit je ogen te houden, er zijn ook waterdichte exemplaren. Ook zijn er regenhoesjes voor over je helm. Aerohelmen met minder ventileatieopeningen zijn ook handig, en er zijn ook helmen met een opklikbare, dichte aeroshell.

Op warme, natte dagen zijn bibshorts prima, maar op koelere dagen kun je overstappen op warme lange broeken, waarvan er veel een waterbestendige afwerking hebben.

Waterdichte handschoenen houden je handen droog en verbeteren je grip. Goede overschoenen doen hetzelfde voor je voeten. Je kunt ook gaan voor een paar hoge, waterdichte schoenen met een Gore-Tex-membraan. Maar bij extreem natte omstandigheden loopt er dan alsnog water je schoenen in langs je enkels, en zijn overschoenen toch geschikter. Desnoods in combinatie met zogeheten gaiters, die ervoor zorgen dat er ook nauwelijks water langs de bovenkant van je overschoenen naar binnen kan sijpelen.

Tot slot is een goede fietsbril belangrijk, niet alleen voor goed zicht maar ook voor bescherming tegen opspattende modder en regen. Vergeet getinte lenzen, kies voor transparante exemplaren. Fotochromatische lenzen, die zich aanpassen aan veranderend licht, zijn een goede keuze bij typisch Hollands, wisselvallig weer. Amberkleurige lenzen werken goed bij weinig licht, omdat ze het contrast verbeteren. Ze geven ook een helderder beeld dan donkere glazen – en dat komt je humeur vast ten goede.

Pimp je fiets

Een paar aanpassingen aan je fiets kunnen zorgen voor meer controle en zelfvertrouwen als het nat is. Gebruik bijvoorbeeld allweatherof vierseizoenenbanden. Die hebben een rubbersamenstelling die is aangepast aan natte omstandigheden. Je rijdt er ook minder snel lek mee. Ook fijn, met al die zooi op de weg in de winter. Overweeg ook bredere bandjes en het verlagen van de druk, met zeker een halve bar – en misschien wel anderhalve bar. Een lagere bandenspanning geeft namelijk meer grip. Stap je over op tubeless, dan kun je nóg lagere druk gebruiken. Maak je niet te veel zorgen om het profiel, aquaplaning is op fiets een minder groot probleem dan in de auto, omdat de dunne banden het water veel efficiënter verplaatsen.

Schakel op regenachtige dagen over op natte smeermiddelen vanwege hun waterbestendige eigenschappen. Of overweeg een voorgewaxte ketting, met een langdurige vuilafstotende werking. Als je toch bezig bent, monteer dan ook spatborden om te voorkomen dat je achterkant en gezicht doorweekt raken (ook prettig voor mensen die achter je fietsen…) – dat gaat met de fietsen en spatborden van nu heel snel en gemakkelijk. Lichte of reflecterende kleding en verlichting, ja, ook overdag, zijn ook aan te raden.

Mindset en skillset

De grootste hindernis op regenachtige dagen: überhaupt de deur uitgaan. Goede uitrusting, zoals hiervoor beschreven, maakt die drempel al wat lager. Bovendien valt regen vaak in buien, met een beetje hulp van de weerapp kun je hopelijk tussen de ergste buien door rijden. Voor de rest: focus op positieve zelfpraat, en maak je rit leuker door samen met een vriend(in) te fietsen, een koffiestop in te plannen of jezelf een traktatie te beloven bij terugkeer. De gedáchte aan nat worden is vaak erger dan de werkelijkheid. Uiteindelijk vergeet je de misère snel en blijft de voldoening hangen. Toch is het oké om je plannen aan te passen, als dat zo uitkomt. Als je niet veel kunt doen, doe dan een beetje. Als je een rit van twee uur gepland had maar je vriend heeft afgezegd, doe dan negentig minuten – dan heb je aan het eind van de dag nog altijd negentig minuten meer gefietst dan je maat. Verhoog ook de intensiteit: je wordt nooit koud bij 300 watt!

Dan de skills. Op natte dagen wordt goede techniek belangrijker. Rijd je een koers in de regen, probeer dan naar de voorkant van de groep op te schuiven om ongelukken te vermijden. En aangezien renners bij een crash meestal naar buiten schuiven, is de binnenkant van een bocht vaak het veiligst. Dit is waarom het echt nuttig is om ook in de regen te trainen, zodat je in wedstrijden weet waar de grens van je grip ligt. Bij zware beklimmingen blijf je zitten, om slippen van het achterwiel te voorkomen. Bij afdalingen blijf je in de beugels voor de grip, en let altijd op de andere renners. Om je vaardigheden voor koersen echt te verbeteren, kun je overwegen om eens wat vaker offroad te rijden. Dat geeft je een beter gevoel van hoe een fiets zich gedraagt bij weinig grip.