In 2022 lanceerde Zwift zin eigen trainer, de Hub. Recent kwam daar de Zwift Ride bij, een betaalbare en doordrachte smarttrainer. Herman, de fanatiekste Zwifter van de Fiets-redactie, voelt hem aan de tand.
Drie flinke dozen staan in mijn woonkamer. In de eerste zit een Wahoo Kickr Core, al voorzien van de Zwift Cog. Die vervangt je cassette en body en bestaat slechts uit één kransje, waarmee je virtueel schakelt. Doos twee bevat het stalen frame, de laatste doos de stuurpen, het stuur met controller en de platte pedalen. In elkaar zetten gaat met behulp van een simpele handleiding en een explainervideo, het is net een Ikea-bouwpakket. Inclusief inbussleutel, al is dit exemplaar oranje en zit hij magnetisch vast onder de bovenbuis. Handig, zo raakt hij nooit zoek. Het hele proces, van dozen uitpakken tot de fiets up and running krijgen duurt bij mij ongeveer 45 minuten. Geen slechte tijd voor iemand met twee linkerhanden…
Voor iedere fietser
Al tijdens het installeren merk je dat gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit belangrijke uitgangspunten waren voor de ontwerpers. Zo kun je het frame met de inbussleutel binnen no time aanpassen voor berijders met een lengte van 152 tot 198 centimeter, met een maximaal gewicht van 120 kilogram. Op de zadelpen en het stuur met plateau kun je dankzij de aangebrachte letters de stand van je afstelling aflezen. Die letters corresponderen met de Zwift-maattabel in de handleiding.

Het stuur is trouwens 42 centimeter breed, de cranklengte is 170 millimeter. Niet aanpasbaar, maar wel vrij gangbaar. Natuurlijk merk je verschil ten opzichte van de positie op je wegfiets, maar ik merk dat ik vrij snel een goede fietshouding kan aannemen. Bovendien is een aero-houding niet echt relevant als je binnen fietst.
Waar ik ook blij van word, is het plateau met siliconenmat bovenop de stuurpen. Je kunt hier je telefoon of tablet op leggen. Wil je de tablet staand voor je hebben, dan moet je daar wel een aparte tablethouder voor kopen (à vijf tientjes). De twee bidonhouders zijn wel standaard meegeleverd.

Vliegende start
Inmiddels heb ik de Zwift Ride verhuisd van de woonkamer naar mijn garage. Als het stuur met de controllers is opgeladen (de batterij gaat twintig uur mee), is het tijd om de Ride stevig aan de tand te voelen. Ik start Zwift op via de iPad; er wordt snel verbinding gemaakt met de Kickr Core, de controllers en hartslagmeter. Ik kies een groepsrit van een dik uur in Watopia, op duurtempo. Zo kan ik naast het trappen rustig alle functies van de controllers uitproberen. Met de gekleurde knopjes kun je onder meer PowerUps en duimpjes geven en een afslag nemen binnen een route.
Leuk, maar veel relevanter vind ik de shifters die twee buttons bevatten voor het virtueel en elektronisch schakelen en die prima in de hand liggen. De grote oranje knop is voor het sturen en het remmen. Ik maak weinig gebruik van deze functie, omdat ik het nog niet veel vind toevoegen. Het virtueel schakelen daarentegen wel. Je hebt 24 versnellingen, waarbij je kunt schakelen als Shimano, SRAM of sequentieel, met bekende verzetten als 53/39 met 10-28, of 48/35 met 10-33. Ik ga voor Shimano, het schakelen werkt min of meer zoals ik gewend ben van mijn wegfiets.

Het fietsgevoel
Ik ben verrast door het fietsgevoel van deze betaalbare smarttrainer. Het frame is weliswaar zwaar en statisch, maar geeft wel iets mee. Daardoor kan ik wat meebewegen tijdens het rijden. Dit komt grotendeels door de steunpoot van het frame en de korte poten van de Kickr Core. Dit draagt flink bij aan een prettig, realistisch rijgevoel. Hierdoor houd ik het ook langer vol op Zwift. De Ride blijft ook goed op zijn plaats als je gaat staan om te klimmen of flink aan het stuur trekt voor een sprint. Het standaard zadel, met korte neus, geeft genoeg steun en comfort en bevalt prima.
Niet onbelangrijk is het geluid dat de trainer produceert. Of het gebrek eraan: eigenlijk hoor ik vooral mijn ventilator flink blazen. Dit maakt de set-up ideaal voor gebruik op zolder of in de woonkamer, zonder je omgeving tot last te zijn.
Wat kost dat?
Zwift biedt een aantal opties. Voor 1299,99 euro krijg je net als ik de Ride met de Wahoo Kickr Core, zo ben je gelijk klaar om los te gaan. Als je dit vergelijkt met de concurrentie, scheelt dat om en nabij de helft van de prijs. Zwift biedt hiermee een goede prijs-kwaliteitverhouding, en de Ride verrijkt ook nog eens je Zwift-ervaring. Een ander groot pluspunt is dat je niet telkens je eigen fiets hoeft te plaatsen.
Wat dat betreft haal je met de Ride een betaalbare, doordachte smarttrainer in huis voor zowel beginnende als ervaren Zwifters. Wat beter kan is het gewicht, alleen het stalen frame weegt al 17 kilo en de Kickr Core 18 kilo, verplaatsen is best een dingetje. En dat de tablethouder niet is inbegrepen vind ik een gemis. Om je fietspositie te finetunen, zou het verder mooi zijn als de breedte van het stuur en cranklengte aanpasbaar worden.

Je kunt het frame ook los kopen, voor 799,99 euro. Check dan wel goed op zwift.com welke trainers compatibel zijn. Voor de meeste trainers moet je ook het Zwift Click & Cog upgradepakket (voor virtueel schakelen) aanschaffen voor 79,99 euro.
Fiets testrapport
Zwift Ride met Kickr Core, € 1.299,99
Functionaliteit: 4 sterren
Prijs-kwaliteit: 4,5 sterren
www.zwift.com