Oké, je hebt besloten. Je gaat geld uitgeven aan een fiets waar alles aan moet kloppen. Volledig naar wens. Exact zoals jij hem in gedachten hebt. Grote kans dat je in Nuenen bij Pilot je slag kunt slaan. Daar hebben ze namelijk de Scram. Een kruising tussen Barbapapa en een Zwitsers zakmes. Je bouwt hem zoals je wilt en kunt er alle kanten mee op.

De Scram is in basis een gravelfiets. Maar ook als endurance racer, toerfiets of crosser is de Scram bruikbaar. Marketingmanager Tim Blankers neemt me mee door alle mogelijkheden voordat ik niet één maar twee Scrams in de ‘fietsbus’ schuif.

Goed om te weten is dat je bij Pilot uitsluitend titanium frames krijgt aangeboden. Complete frames met ‘standaard’ geometrie of maatwerk zijn beide mogelijk. Net als keuze in kleur van decals, extra kabeldoorvoering en opbouw. Ik mag fietsen met de Scram, opgebouwd met Shimano GRX 1×11 groepset. Maar niet alleen dat, ook een versie met Pinion versnellingsbak staat klaar. Pilot is één van de weinige merken die gravelbikes met een gearbox én beltdrive aanbiedt. Zo’n versnellingsbak komt namelijk met een keerzijde. Het systeem is in basis bedoeld voor mountainbikes en trekking fietsen. Beide fietsen met een recht stuur. De shifter die Pinion, het merk van het schakelsysteem, levert is dan ook uitsluitend bruikbaar met ‘rechte’ sturen. Intussen hebben een aantal kleine merken slimme ondernemer gespeeld en eigen verstellers gemaakt voor dit systeem. Cinq is er daar één van. Het Duitse merk modificeert TRP hydraulische singlespeed remhendels waardoor schakelen eenvoudig wordt en wat weg heeft van Sram AXS. Maar dan met de ouderwetse Shimano ‘waslijntjes’. We verwijzen naar AXS vanwege het op- en afschakelen. En tikje tegen de linkerhendel betekent lichter. Klikje rechts en je trapt zwaarder. Twee nadelen kleven er aan dit systeem. De hendels zijn alleen geschikt voor de ‘C’ systemen van Pinion. Belangrijker, het systeem is met €699,- voor twee hendels behoorlijk prijzig en ook nog eens zeer mondjesmaat verkrijgbaar.


Pilot Scram met Pinion aandrijving

Omdat ze in Nuenen waar Pilot al sinds jaar en dag gevestigd is vooruit willen, hebben ze een compleet eigen shifter ontworpen. Een draaischakelaar die in delen rondom het gebogen race/gravel stuur geschoven kan worden. Een fraai ontworpen volledig aluminium shifter. 11 Klikjes zorgen voor het bereiken van de 12 verschillende versnellingen, welke zo’n 600% spreiding geven. Een moeilijke term die laat zien hoe zwaar én licht je met een set versnellingen kan trappen. Om het wat inzichtelijker te maken, een Sram Eagle mountainbike setup, zo’n systeem met die idioot grote pannenkoek aan de achterkant heeft een spreiding van 500%. Het GRX-systeem op onze andere testfiets doet het met +/- 380%. De allerzwaarste en allerlichtste versnellingen bij het Pinion systeem liggen dus een stuk verder uit elkaar dan bij het conventionele systeem.

Klinkt als een groot verschil, is het ook. Gelukkig is de zitbuis van de Scram rond en past daar prima een voorderailleur rondom. Doe je dat, dan heb je een range van 585%. Bijna gelijk aan de Pinion bak dus.


Pilot’s eigen shifter

Genoeg Tech talk. Waarom zou je zo’n versnellingsbak willen en vooral….fietst dat net zo lekker als de ‘normale’ fiets? Eerst even terug naar het koopproces. Pilot heeft nauwelijks ‘standaard’ fietsen. Alles is maatwerk en samengesteld zoals je wilt. Samen bespreek je jouw wensen, bekijkt of je uit kan met een ‘normale’ maat of dat eigen geometrie noodzakelijk is. Je maakt keuzes wat betreft afmontage en onderdelen. 700C of 650B wielen, met rekjes of zonder. Aero stuur of hip gravel stuurtje met veel flare, alles kan.

Mijn eerste testrondes rijd ik op de Pilot met riemaandrijving. Qua onderdelen nagenoeg gelijk aan de Shimano versie, op de aandrijving na. Om de versnellingsbak kwijt te kunnen is de wielbasis en liggende achtervork een fractie langer dan de standaard fiets. Ook is de staande achtervork deelbaar zodat daar de riem ‘doorheen’ kan.


Buiten een deelbare achtervork ook een spansysteem. Fraai!

Titanium staat bekend om zijn relaxte en comfortabele eigenschappen. Om een niet nader te noemen reden lijken bijna al onze testrondjes in het water te vallen. Niet fijn voor ons, wel om het onderhoudsvrije systeem te testen. Waar de riem probleemloos -en belangrijker- geruisloos blijft werken, draaien de derailleursystemen van mensen met wie ik fiets vanzelf in de (modder)soep. Een groot voordeel wanneer je lange ritten of veel woon-werk verkeer rijdt. Fiets in de hoek, klaar.

Een nadeel is dan weer dat je moet schakelen op het vlakke deel van het stuur en dat je bij het schakelen de benen even ‘stil’ moet houden. Even een tandje lichter of zwaarder voor de bocht wordt zo niet één handeling maar een kort proces waar je best even over na moet denken. Op de weg geen probleem. Krijg je een bospad met wortels en bochten voor je kiezen dan is dat continue overpakken van stuurpositie niet fijn en minder veilig. Prima als je tijd hebt, niet in een groep op tempo.

Het Pinion systeem is in zijn geheel wat zwaarder dan het conventionele schakelsysteem. Ook ligt bijna al het gewicht centraal rondom het bracket. Iets wat je pas echt merkt wanneer we met de Shimano fiets op pad gaan. Aanzetten na de bocht, even uit het zadel. Ondanks dat beide fietsen dezelfde naam hebben rijden ze totaal anders. En dat laat ook zien dat de Scram heel breed inzetbaar is. Met de GRX groep schakelen we ons door bosgebieden en over landbouwpaden. We rijden delen van mountainbikeroutes en ordinair over de weg. Door het bos voelt de fiets een beetje als ouderwetse crosser. Lekker gooien en smijten. Behoorlijk comfortabel en prima allround. De fiets is niet heel stijf, vooral rondom het balhoofd valt dat op. Iets wat opvalt wanneer ik probeer hoe de fiets rijdt met bikepacktassen. Iets om rekening mee te houden bij het inpakken.


Zelfde fiets, ander schakelsysteem.

Met de derailleur-Scram laten we ons lekker uitdagen, en dat gaat goed. De OHR wielset met tubeless Vredestein banden geeft geen krimp. Het Ritchey stuur pakt fijn vast en heeft voldoende flare om met vertrouwen te dalen. De details zijn mooi en ruimschoots aanwezig. We zien deze versie van de Scram vooral bedoeld voor fanatieke racers op zoek naar een sportieve gravelbike. Of voor mensen die een heerlijk comfortabele racer zoeken en daarbij graag wat bredere banden zien. Mooie spatbordjes erop en je bent klaar om het jaar rond te rijden. Wil je graag een fiets waar je nog maar zelden naar hoeft om te kijken, of gewoon omdat je graag wat anders dan anders wilt, dan is de Pinion versie een mooi alternatief. De laatste is duidelijk duurder, minder wendbaar en qua rijeigenschappen niet direct beter dan de versie met derailleur. Wel koop je wat unieks zonder houdbaarheidsdatum. En dat is ook wat waard.

Pilot geeft aan beide modellen veel te verkopen. Als ik in de showroom rond kijk naar fietsen die klaar staan om af te leveren wordt mij wel duidelijk dat er veel vraag is naar de Pinion optie. Niet vaak rijd ik op twee dezelfde fietsen waarbij slechts onderdelen het verschil maken. Deze test was dan ook erg leuk om opnieuw te merken dat echt iedere fiets anders rijdt. En bovendien dat verschillen in geometrie op papier duidelijk voelbaar zijn in de praktijk. Want zeg eerlijk, 4 millimeter hier en 200 gram zwaarder daar. Hoe anders kan dat zijn? Nou, totaal anders dus. Bij Pilot geven ze je met plezier de uitleg die nodig is om een keuze te maken. Ik heb de karretjes intussen weer ingeleverd zodat ze klaar staan om door jou getest te worden.

Een Pilot Scram met Shimano koop je vanaf €4600,- Een los frame mag mee in de kofferbak voor €2200 en maatwerk voegt 500 euro toe aan de order. De prijs voor een Pinion versie ligt hoger, €5900 kost een complete fiets. Een frame moet €4000 in het laatje brengen.

Meer informatie scoor je via: Pilot cycles