Dure upgrades wil iedereen wel, maar sommige heb je echt niet nodig. Wij hebben er zeventien geselecteerd. Waarmee we niet willen zeggen dat je deze nooit moet doen, want nutteloze upgrades kunnen goud waard zijn voor de moraal…
Een aerofiets
Tenzij je wedstrijden wilt gaan rijden of hoge ambities hebt om je rondetijden te verbeteren, is een aerofiets meestal niet de beste keuze. Hoewel deze ontwerpen je in staat stellen om makkelijker hoge snelheden op vlakke wegen te halen, zitten er flinke nadelen aan voor dagelijks gebruik. De grote, aerodynamische buizen maken aerofietsen zwaarder en ze voelen meestal trager aan in de heuvels, vergele ken met een allround racefiets.
Deze buisvormen leiden vaak ook tot een minder comfortabele rijervaring. Hierdoor kan asfalt aanvoelen als een wasbord en gaten in de weg als kraters. De geometrie is ook gericht op racen, wat geen probleem is als je eraan gewend bent, maar er wel voor kan zorgen dat meer ontspannen fietsers pijn en ongemakken ervaren als ze niet gewend zijn om in zo’n diepe positie te rijden.
Dure helmen
Fietshelmen zijn een belangrijk onderdeel van de verkeersveiligheid, maar de ontwerpfocus is de laatste jaren steeds meer verschoven naar aerodynamische voordelen. Veel merken hebben helmen die ver boven de 150 euro kosten, sommige gaan zelfs over de grens van 300 euro. Hoewel deze mogelijk enige aerodynamische prestatieverbeteringen bieden (al zou dit bij elke helm in een windtunnel getest moeten worden), bieden ze vaak hetzelfde niveau van bescherming als goedkopere ontwerpen.
Bovendien, in tegenstelling tot andere producten in deze lijst, hebben helmen een relatief korte levensduur, waarbij sommige merken slechts volledige effectiviteit claimen voor drie jaar vanaf de productie (daar valt overigens nog wel een stevige discussie over te voeren). Het lijkt zonde om veel geld uit te geven aan iets dat je over een paar jaar in de prullenbak kan gooien.

Stugge schoenen
Om dezelfde redenen dat high-end helmen in deze lijst staan, leveren dure fietsschoenen vaak geen prestatieverbeteringen die de kosten waard zijn. Hoewel comfortabele schoenen essentieel zijn voor lange ritten op de fiets, hebben veel bedrijven, waaronder DMT en Q36.5, modellen die voor meer dan 400 euro worden verkocht. Merken hebben vaak stuggere (carbon) zolen aangehaald als reden om meer uit te geven, een theorie die diep geworteld is in de fietscultuur.
Studies hebben echter aangetoond dat stijve fietsschoenen de krachtsoverbrenging niet verhogen. Het is beter om te zoeken naar comfortabele schoenen met goede ondersteuning, omdat deze helpen om voetpijn tijdens langere ritten te voorkomen. Mooiere materialen en constructiemethoden, zoals 3D-geweven bovenkanten, kunnen op duurdere schoenen worden gebruikt, maar goedkopere modellen bieden vaak vergelijkbare niveaus van comfort en prestaties.

Shimano Dura Ace en SRAM Red
De vlaggenschepen voor elektronische groepen van de Japanners en Amerikanen zijn ongetwijfeld begeerlijk. Maar het is moeilijk om de uitgave voor deze topklasse optie te rechtvaardigen wanneer Ultegra Di2 en Force AXS welhaast dezelfde technologie bevatten. Ja, Dura-Ace Di2 biedt 411 gram gewichtsbesparing, plus extra aanzien bij koffiestops, maar voor 1.200 euro minder kan je jezelf een set carbon wielen cadeau doen met het geld dat je bespaart door Ultegra Di2 te kopen.
De marginale voordelen van de duurste groepsets kunnen voordelig zijn voor profrenners die Alpenen Pyreneeëncols beklimmen, maar zijn onbelangrijk voor de meesten van ons.
Wielen boven de 1.000 euro
Het upgraden van je wielen kan een groot verschil maken in hoe je fiets rijdt, met carbon velgen die vaak aerodynamische voordelen en lichter gewicht bieden. Je kunt daar duizenden euro’s aan uitgeven. Maar wielsets van rond de 1.000 euro hebben, hoewel ze niet zo licht zijn als de duurdere varianten, vaak vergelijkbare velgprofielen, wat je dezelfde aerodynamische voordelen biedt terwijl je geld bespaart om aan iets anders uit te geven.

In ons blad hebben we nog twaalf nutteloze upgrades geplaatst. Bestel Fiets editie 5 in onze webshop.