Bij ‘Mondriaan’ en ‘fietsen’ gaan de gedachten meteen naar de jaren tachtig, naar Greg LeMond, naar de La Vie Claire-ploeg – en naar Look. Dit Franse merk biedt zijn huidige vlaggenschip, de 795 Blade RS, onder meer aan in deze retro-uitvoering. Kíjk nou, wat een snoepje. Maar… hoe rijdt-ie?
Als ik aan het Franse Look denk, schieten meteen drie dingen te binnen: mijn pedalen, de retrokleuren en de rijke historie van dit merk in de wielersport. In 1986 won Greg LeMond bijvoorbeeld als eerste Amerikaan de Tour de France – dat deed hij op een revolutionaire Look KG 86, een fiets van kevlar en carbon die de wielerwereld voorgoed veranderde.
Nu, in 2025, krijg ik de kans om mijn eerste kilometers te maken op hun huidige vlaggenschip, de 795 Blade RS. Wat deze fiets verbindt met het verleden, zijn de iconische, op Mondriaan geïnspireerde kleuren rood, blauw, geel en zwart. Het is een eerbetoon aan de historie van het merk uit Nevers. Maar behalve een opvallend uiterlijk heeft de fiets ook veelbelovende eigenschappen. Dus mijn verwachtingen zijn hoog. Maakt hij die waar?
Geen eenheidsworst
In het huidige racefietsenlandschap is het niet eenvoudig om écht onderscheidend te zijn. Er zijn grote gelijkenissen tussen alle frames – soms lijkt het wel eenheidsworst. De verschillen zijn er wel, maar die zitten vaak in de details: het ontwerp en de samenstelling van het frame, componenten en lakkleuren.
De Look 795 Blade RS is zo’n racefiets die wél meteen sterke gevoelens oproept. De meeste mensen die ik erover spreek, zijn enthousiast en waarderen het iconische Mondriaanontwerp. Anderen vinden het juist te retro en zouden voor minder geld een echte klassieker kopen. Hoe dan ook, Look is er met deze limited edition in geslaagd reacties op te roepen. Eén ding is zeker: met deze fiets rijd je niet anoniem rond.

Deze 795 Blade RS is inmiddels ruim anderhalf jaar op de markt en wordt onder andere gebruikt door de profs van Cofidis. Zij waren nauw betrokken bij de ontwikkeling van deze wegfiets en gaven feedback over verbeterpunten. Hun wensen richtten zich daarbij met name op een verbeterde aerodynamica en gewichtsreductie, om zo de klimprestaties te optimaliseren.
De ingenieurs in Nevers namen deze feedback serieus en pasten de 795 Blade RS op diverse punten aan ten opzichte van zijn voorganger. Hierdoor bestaat het frame nu voor 25 procent uit Ultra High Modulus Carbon, wat zorgt voor een optimale balans tussen lichtheid en stijfheid. Die stijf heid is met 7 procent toegenomen. Daarnaast werden de staande achtervork, bevestigingspunten en de positie van de bidonhouders gewijzigd om de aerodynamica te verbeteren.
Ook de zo goed als volledig geïntegreerde cockpit en de D-vormige zadelpen dragen bij aan een lagere luchtweerstand. Al bij al is zo 10 procent aerodynamicawinst geboekt ten opzichte van het vorige model. Verder weegt een frame in maat small volgens de Franse fietsenbouwers 905 gram en de vork 425 gram.
Razendsnel schakelen
Mijn testfiets heeft een prijskaartje van 9.690 euro, voor dat bedrag krijg je een racer die aardig premium is uitgerust. De Shimano Dura-Ace Di2 R9200-groepset zorgt voor razendsnel schakelen en uitstekende remprestaties, met een 52/36-crankstel en een 11-34-cassette. Persoonlijk zou ik in ons polderlandschap liever een 11-30 gebruiken, maar dat kun je gelukkig eenvoudig aanpassen. Je kunt trouwens ook kiezen voor een uitvoering met Ultegra in plaats van Dura-Ace, dat scheelt je 1.300 euro.

Een minpunt is dat er geen powermeter wordt meegeleverd, wat betekent dat je hiervoor extra kosten moet maken. Verder omvat de afmontage de genoemde carbon zadelpen van Look zelf, voorzien van een Selle Italia-zadel (SLR Boost Superflow) met carbon rails. De Look-cockpit is optisch een pláátje en is slim ontworpen. Hoewel hij eruitziet als een volledig geïntegreerd geheel, bestaat hij uit een losse stuurpen en stuur, wat aanpassen vergemakkelijkt.
De matzwarte wielset is ook van Look zelf, de R50D. De velgen zijn 50 millimeter hoog en voorzien van de snelle en betrouwbare Continental Grand Prix 5000 TR-banden. Deze laatste zijn 28 millimeter breed, maar als je wilt kun je ook bredere exemplaren gebruiken, tot maximaal 32 millimeter.
Zon en wind
Het lijkt alsof de weergoden de Look en mij goed gezind zijn. Tijdens alle testritten schijnt de zon, er hangt zelfs een vleugje lente in de lucht. De geometrie van de fiets komt grotendeels overeen met die van andere high performanceracers. Wel valt de reach op: die is iets langer dan bij veel concurrenten. Dit zorgt voor een diepe zit, al wordt dat bij mijn testfiets enigszins beperkt door het maximale aantal spacers. Best jammer, maar logisch dat ze in Nevers niet zomaar de voorvorkbuis afzagen voor mijn testritjes. Deze fiets moet immers nog verkocht worden.

Ik rijd steeds met flinke wind tegen de polder uit. Ik moet even wennen dat ik wat minder diep kan zitten, maar de cockpit ligt in ieder geval fijn in de hand. Ik kan mijn handen lekker laten leunen op de brede bovenzijde, dit kan ik goed afwisselen met mijn handen in de beugels om diep te zitten en te strijden tegen de wind. Als ik een lange en flauwe bocht indraai, blaast de wind vanaf de zijkant. Ik moet het stuur goed vasthouden. Ook later ervaar ik dit nog een paar keer. Ik vraag me af of het aan de 50 millimeter hoge velgen ligt, of dat het een combinatie is met het frame. Hoe dan ook, het viel me echt op dat mijn testfiets zo gevoelig reageerde op zijwind.
Allez allez
Als ik Elburg achter me laat, kom ik op een meer beschut stuk met landelijke weggetjes en bochten die elkaar snel opvolgen. Dit is precies waar de Look en ik ons helemaal in ons element voelen. De enorme stijfheid van de trapas zorgt ervoor dat de fiets direct reageert als ik aanzet. “Allez allez, ici Look!” schiet telkens door mijn hoofd als ik een sprintje trek. Deze 795 Blade RS is precies wat je van een echte performancefiets verwacht: snel en wendbaar op het slingerende asfalt.
Dit merk ik ook in het stuurgedrag: deze racer voelt erg wendbaar, ook al zit ik iets hoger dan ik gewend ben. Je gooit hem met vertrouwen door de bochten. Deze Look is absoluut klaar voor een criterium of voorjaarscompetitiewedstrijd. Lekker aanzetten na iedere bocht en doordenderen – in mijn geval wel op mijn eigen, ‘bedenkelijke’ niveau…
Na het sprinten en het bochtenwerk rijd ik verder richting meer glooiende wegen, om te zien hoe de fiets zich gedraagt als de weg omhoog gaat. Afgemonteerd weegt mijn testfiets 7,6 kilogram. Dat is vrij gemiddeld, maar er zijn zeker lichtere concurrenten. Toch klimt de fiets prima, mede doordat hij responsief is. Helaas krijg ik niet de kans om deze Look op een lange klim met een serieus stijgingspercentage te testen.
Gemaakt om te knallen
Het comfort van deze fiets is minimaal, het is zelfs een van de hardste racefietsen die ik de laatste tijd heb getest. Ondanks de 28-millimeterbanden en ongeveer 6 bar lucht voel je de oneffenheden van het wegdek goed. Vooral bij gaten of drempels komt de klap hard aan; de Look 795 Blade RS is gewoon niet ontworpen om schokken en trillingen goed te absorberen. Hij is vooral gemaakt om te knallen, aan te zetten en te demarreren op strak asfalt.

Ik heb me goed kunnen vermaken met mijn eerste Look. Een fiets die zeker de aandacht trekt en waar niet iedereen op rijdt. Het is ook een echte racer, je ervaart pure snelheid. Wel vind ik het jammer dat hij niet standaard is uitgerust met een vermogensmeter en dat er bij deze prijs gekozen is voor een wielset uit eigen huis met ‘slechts’ DT Swiss 370-naven. Die zijn iets zwaarder dan je zou willen op een fiets als deze, en ook wat gevoeliger voor zijwind.
Dus ben je verliefd geworden op deze Look en kun je het je financieel veroorloven? Dan zou ik nog eens 300 euro investeren. Voor dat bedrag krijg je een upgrade naar de Corima WS Evowielset. Als je toch al bereid bent zo’n groot bedrag uit te geven, zou de keuze voor mij snel gemaakt zijn.
Specificaties Look 795 Blade RS
Prijs: € 9.690,-
Frame en voorvork: carbon / carbon
Gewicht: 7,6 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano Dura-Ace Di2, 12-speed, 52/36, 11-34
Wielen: Look 50D (carbon)
Banden: Continental Grand Prix 5000 TR (28 mm)
Zadel en -pen: Selle Italia SLR Boost Superflow (carbon) / Look Aero Post 4 (carbon)
Stuur en -pen: Look Combo Aero Carbon, 40/10 cm
Maten: XXS, XS, S, M, L, XL