Op de nieuwe aeroracer van het Zeeuwse Colossi zitten Chinese onderdelen die bij elkaar 650 euro kosten. Werken die net zo goed als een vergelijkbare Japanse groep van 900 euro? Wij hebben deze Colossi Liner getest.

Ongeveer 1,4 miljard mensen leven er in China. In het dorpje Heikant in Zeeuws-Vlaanderen wonen er 1120. Twee daarvan zijn vader en zoon Kole. En die hebben meer met China dan je zou verwachten. Niet alleen omdat beide echtgenotes Chinees zijn, maar ook omdat het merk Colossi van de familie Kole niet zonder het dichtstbevolkte land ter wereld kan. Vader Jan Kole woonde dertig jaar in China, waar hij in Shenzen stalen frames op maat maakte. Sinds zijn terugkeer naar Nederland in 2017 verkoopt hij samen met zijn zoon aluminium en carbon fietsen onder de naam Colossi. Frames, wielen en in het kielzog ook onderdelengroepen worden geproduceerd in China.

Colossi Liner

Wij testen de 2023-versie van de carbon Colossi Liner, met een 12-speed groep en schijfremmen. De Colossi Liner is een aeromodel en heeft een achtervork met lage aanzet, een aerodynamische zadelpen, BB86 pressfitbracket, steekassen en strak aansluitende voorvork. De kabels lopen intern door aerostuur en balhoofdbuis. Ons frame is zeer vrolijk gelakt: de Liner wordt lakloos aangeboden, dus je kunt de kleur zelf bepalen. Het frame zal ook via een aantal fietsspecialisten in Nederland en België verkrijgbaar zijn.

De onderdelengroep is in feite geen groep: de diverse onderdelen komen allemaal van losse firma’s. De 12-speedketting is van SUMC, de cassette van Sunshine en de beide derailleurs van Bowei. De Pro schijfremmen zijn hydraulisch, maar hebben wel een standaard remkabel. Daardoor kunnen er op Shimano Ultegra 8000 lijkende shifters gemonteerd worden.

Alternatief?

De 650-eurovraag (want zoveel kosten de onderdelen bij elkaar): werkt het? Is dit Chinese allegaartje een alternatief voor de grote drie? Ja, maar het verschilt per onderdeel. Schakelen achter gaat echt als een mes door de Chinese roomboter: duidelijk, met weinig kracht en altijd raak. In principe werkt het hetzelfde als bij Shimano: je kunt vier in één keer opschakelen, en één voor één af. En voor? Dat gaat best goed, maar een voorderailleur met een langere link functioneert net wat sneller – de kwaliteit van het crankstel speelt hier ook een rol in.

Al met al schurken de prestaties tegen die van de 105-groep aan, en wat ook fijn is: alle delen zijn uitwisselbaar met die van Shimano. De kwaliteit van de binnenkabels (slick!) en de routing van de kabels door het aeroframe zijn nog wel even een dingetje – je voelt dat dit beter kan. De Liner die wij testten was een eerste model, dus je kunt er van uitgaan dat dit bij de fietsen in de winkel beter in orde is. De routing is ook van invloed op de remwerking. De Pro’s doen hun best, maar op tijd beginnen met remmen is wel een vereiste. Hoe simpel en goed mechanische remsystemen ook zijn, ze halen het niet bij honderd procent hydraulische modellen.

Het frame heeft een standaard geometrie en is dik in orde. Het maakt een lekker zoevend geluid en geeft geen krimp of kraak. Een elektronische schakelgroep zou deze aerodynamische Liner wellicht beter passen. Binnenkort verschijnt van Colossi de aluminium V5, met dezelfde 12-speed onderdelen. Die komen daar qua kabelrouting wellicht beter tot zijn recht. De V5 gaat rond de 1500 euro kosten: dat is netjes, want zo veel betaalbare racers met 12-speed zijn er niet.

Gewicht vergelijken

Zo verhouden de onderdelen op de Colossi Liner zich qua gewicht met Shimano 105 R7000-delen.
Achterderailleur 219 gram (105: 220 gram)
Voorderailleur 90 gram (109 gram)
Cassette 11/34 240 gram (364 gram)
Remklauw 177 gram per stuk (124 gram)
Shifters 240 gram per stuk (238 gram)
Crankset 750 gram (752 gram)

Specificaties Colossi Liner

Pluspunten: 12-speed en toch betaalbaar, schakelt top
Minpunten: matige remmen, afwerking kan netter
Prijs frame en voorvork: € 1.495,- compleet (zoals getest): € 2.800,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 8,1 kilo (excl. pedalen)
Groep: Bowei 2x12s 50/34, 11-34, 160/140mm
Wielen: Solon carbon 32-spaaks
Banden: Maxxis Dominator 25 mm
Zadel en pen: Colossi 3D/Colossi carbon
Stuur en pen: Colossi carbon cockpit
Maten: 48, 51, 54, 57, 60
Website: colossiv5.com

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."