Een betaalbare versie van de fiets waarop Tadej Pogačar en zijn UAE Team Emirates-collega’s de successen aaneenrijgen. Dat is de Colnago V4. Tenminste: volgens de fabrikant. Herman onderzoekt het Pogi-gehalte van deze allroundfiets.

Colnago heeft een rijke historie in de wielersport, op de fietsen van dit Italiaanse merk zijn al talloze grote overwinningen behaald. En sinds Colnago Tadej Pogačar en zijn team ondersteunt, gaat het sportief al helemaal voor de wind. Dé fiets waarmee Tadej weet te domineren, onder uiteenlopende omstandigheden, is de V4Rs. Volgens Colnago is dit een high-end racer, gebouwd voor ultieme prestaties… met een prijskaartje dat daarbij past. Om deze fiets voor een breder publiek toegankelijk te maken, is de Colnago V4 ontwikkeld. Deze is geïnspireerd op Pogačars winnende machine, maar iets zwaarder en een fractie minder stijf. Ik ben benieuwd hoe de V4 zich gedraagt op de weg en of ik een vleugje van die onoverwinnelijkheid kan ervaren die Tadej op zijn Colnago voelt.

Vandaag is rood

Ik heb de V4, geleverd door Colnago-importeur Bowdy & Brave uit Vlaanderen, zojuist uit de doos gehaald. Hij staat te glimmen in het felle zonlicht, mijn ogen worden meteen getrokken naar de prachtige dieprode metallic lak. In combinatie met de strak aangebrachte decals in slick shiny silver straalt het Italiaanse passie uit. Mooi staaltje spuitwerk. Als ik vervolgens inzoom op het frame, vallen het subtiele lijnenspel en de vormen op.

Optisch lijkt de V4 vrijwel identiek aan de duurdere V4Rs. De geometrie is exact hetzelfde en volledig racegericht, net als de subtiele aerodynamische vormen van het sloping frame. Ik vind hem redelijk klassiek ogen, ook door de hoog aangezette achtervork. Aan de voorkant heeft hij dezelfde slanke balhoofdbuis als zijn duurdere broertje, met een subtiele zandlopervorm voor een verbeterde luchtstroom. Ook de aerodynamische voorvork is hetzelfde. Bovendien is er, net als bij de V4Rs, ruimte voor banden tot 32 millimeter.

Veel fietsmerken delen cijfers over verschillen in stijfheid en gewicht tussen de verschillende uitvoeringen van hun modellen. Colnago doet dit bij de V4 en V4Rs niet, dit blijft dus het geheim van de chef. Maar dát het frame wat zwaarder en minder stijf is, staat vast.

Zadelpen als blikvanger

De V4 is uitgerust met een mix aan merken. Allereerst kun je kiezen uit verschillende elektronische groepsets: SRAM Rival AXS, Shimano 105 Di2 of Ultegra Di2. Mijn testfiets is voorzien van die laatste groep. De wielen zijn de matzwarte carbon Vision SC 45’s, met een hoogte van 45 millimeter en een gewicht van 1.590 gram. Wat me verbaast, is de keuze voor de banden: Pirelli P7 Sport. Dit is namelijk een instapband, ik ben benieuwd hoe deze combinatie straks presteert.

De D-vormige carbon zadelpen is van Colnago zelf en is een ware blikvanger. Normaal gesproken word ik niet gauw warm van een zadelpen, maar deze doet zeker zijn best. Ook de vrijwel volledig geïntegreerde cockpit komt uit eigen stal. Het stuur ziet er goed uit en is van carbon, de stuurpen is van aluminium. Dat laatste maakt het wisselen naar een andere stuurpen of stuur wel eenvoudig. Ik heb de fiets zonder pedalen gewogen en kwam uit op 7,9 kilo in maat. Ik denk dat er nog ruimte is voor een portie gewichtsverlies door kritisch te kijken naar de afmontage.

Stabiel, maar zeker niet lui

Tijdens mijn eerste testritjes heb ik een paar aanpassingen aan mijn zadel moeten doen, om uiteindelijk goed te zitten op deze V4. Dit komt deels door de toren van spacers, waardoor de stack voor mij ongebruikelijk hoog is. Daar kan ik bij deze testfiets echter niets aan veranderen, en uit ervaring weet ik dat ook dit went.

Deze Colnago heeft de lente meegenomen uit Italië: tijdens alle testritjes is het weer aangenaam. Ik neem de rode schoonheid onder meer mee tijdens een lange zondagse duurrit, met onderweg een sterke Italiaanse espresso en, vooruit, Hollandse appeltaart. Met de wind in de rug verlaat ik samen met twee fietsvrienden de polder. De meningen over de kleur van de fiets zijn verdeeld. De een vindt, net als ik, de rode kleur prachtig en vindt het jammer dat we zo weinig fietsen in deze tint zien. De ander heeft zijn bedenkingen, maar gezien de kleuren van zijn eigen fiets (een mix van groen, zwart en rood) neem ik dat met een korreltje zout. Maar ieder zijn smaak.

We rijden gestaag door en bereiken de Veluwe. De eerste indruk van het rijgedrag van de V4 is positief: stabiel, maar zeker niet lui. Hij voelt direct en stijf genoeg om koers te maken. Dit komt mede door de aandacht voor de carbon lay-up bij de onderbuis en trapas. Hierdoor herken je het koersgevoel van zijn duurdere broer. Als ik aanzet om snelheid te maken, komt de fiets in eerste instantie prima op gang. Maar ik merk wel dat het redelijk wat moeite kost om de snelheid tot boven de 40 kilometer per uur op te jagen en echt door te trekken. In elk geval in vergelijking met fietsen die net een fractie aerodynamischer zijn, met bijbehorende wielen. Dit scherpe randje mist deze V4 enigszins, al is dit euvel wel (deels) te verhelpen met een lichtere wielset en rapper rubber.

Hoe klimt het?

Met de wind inmiddels wat tegen trappen we gecontroleerd richting enkele ‘klimmetjes’. Het stuur voelt prettig aan, zowel bovenop als in de beugels. Wel zou ik persoonlijk kiezen voor een smaller exemplaar dan deze van 42 centimeter. Door mijn ervaring met moderne fietsen ben ik gewend geraakt aan 38 of 40 centimeter. Maar dit blijft een kwestie van persoonlijke voorkeur. Op de klimmetjes ga ik staan. De voorkant voelt hierbij responsief, maar door het gewicht van de fiets mist de V4 wel die echte klimmerspunch. De vinnige aanzet en het lichte gevoel dat je bij een pure klimfiets hebt, onderscheiden de duurdere V4Rs van deze betaalbaardere uitvoering.

Op het plateau trek ik door richting de afdaling. Ik maak snelheid en daal met vertrouwen af, zelfs in bochten die krap zijn. De stabiliteit die ik eerder opmerkte, wordt nu bevestigd. Hoe kort de afdaling ook is, de fiets geeft me het vertrouwen om bochten met snelheid te nemen. Het stuurgedrag is uitstekend: je kunt behoudend sturen, maar ook met meer risico en snelheid een bocht aansnijden. Een ander sterk punt van de V4 is het comfort. Dankzij onder andere de flexibele zadelpen worden oneffenheden in het wegdek prima opgevangen. Dit komt niet alleen de rijervaring ten goede, maar vermindert ook de belasting op je rug en nek tijdens lange ritten.

Wat voor fiets koop je?

Op de terugweg, langs de lange dijk de polder in, zet ik mijn gedachten op een rijtje. Wat voor fiets koop je nu met deze V4? Allereerst: ik vind het een prachtige racer met een subtiele, klassieke uitstraling. Naast het fraaie uiterlijk krijg je een doordachte fiets die stabiel en comfortabel is, maar waar je ook competitief mee kunt zijn. De V4 is gewoon inbalans, zonder echt scherpe randjes. Wel valt er winst te behalen op het gebied van gewicht en de eerste aanzet, dit kan deels door banden met minder rolweerstand te kiezen en een andere wielset te monteren. Als proef op de som heb ik deze V4 ook nog met een lichtereen stijvere wielset getest, dat gaf het rij- en klimgedrag een merkbare impuls.

Colnago heeft in ieder geval een bewuste keuze gemaakt: de V4 moest een fiets zijn voor mensen die een toegankelijke allrounder zoeken, zonder de scherpe randjes en het prijskaartje van de V4Rs. Dat is gelukt. Over het prijskaartje gesproken: deze testfiets kost 6.800 euro, maar de V4 begint bij 4.730 euro, met een Shimano 105 Di2-groep en aluminium Fulcrum-wielen. Ter vergelijking: de goedkoopste V4Rs kost 8.060 euro. Dit maakt de V4 een stuk bereikbaarder voor wie een racefiets zoekt met een Italiaans karakter en veelzijdige rijeigenschappen voor urenlang fietsplezier. En als je goede benen hebt, voel je je hierop toch een beetje Pogi.

Specificaties Colnago V4

Prijs: € 6.800,-
Frame en voorvork: carbon / carbon
Gewicht: 7,9 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano Ultegra Di2, 12-speed, 52/36, 11-30
Wielen: Vision SC 45 (carbon)
Banden: Pirelli P7 Sport, 28 mm
Zadel en -pen: Prologo Scratch M5 / Colnago (carbon)
Stuur en -pen: Colnago R41 (carbon) / Colnago SR10 (aluminium)
Maten: 42, 45½, 48½, 51, 53, 55, 57

Lees hier meer op de website van Colnago.