De Addict RC van Scott is een pure lichtgewicht. Waar laat je die uit? Precies, op het betere klimwerk. Léon toog naar de Muur van Huy, de beroemde klim uit de Waalse Pijl die woensdag weer verreden wordt. En oei, wat was dat afzien – maar ook genieten.

Toen Scott bekendmaakte dat ze een nieuwe superlichte fiets hadden gemaakt, was ik aangenaam verrast. De laatste jaren was het vooral aerodynamica wat de klok sloeg in de fietsindustrie. Zelfs veel klimfietsen veranderden in halve aerobikes, pure lichtgewichten leken zeldzaam te worden. Nee, dan de Addict RC van Scott. Zo’n lichte topracefiets als deze heeft toch iets speciaals. Daarom ben ik na de bekendmaking meteen gaan rondbellen. Nu, een paar telefoontjes en een aantal weken later heb ik de Addict RC \ daadwerkelijk in mijn handen, de nieuwe lichtgewicht van Scott.

Meer dan één

Voor de duidelijkheid: ik schrijf weliswaar ‘de’ Addict RC, maar er is een hele reeks Addict RC’s op de markt gekomen. Daarvan is de Ultimate de allerlichtste. Maar deze uitvoering is redelijk extreem, Scott mikt ermee op echte klimspecialisten. Natuurlijk, werd mij verteld bij de overhandiging van mijn testfiets: de Ultimate kan heus wel een renner van pak hem beet 90 kilo aan – maar het is geen optimale combinatie. Zelf weeg ik gelukkig nog geen 90 kilo, maar het geeft wel aan dat deze vedergewicht niet voor iedereen is. Ik test op deze pagina’s dan ook een andere uitvoering van de Addict RC: de Pro. Dit is de éénna-lichtste uit de reeks. Hij is volgens de fabrikant 600 gram zwaarder dan de Ultimate, maar daarmee is hij nog altijd erg licht.

Behalve licht, is hij ook prachtig. Ik zie simpele lijnen en oog voor detail. Hoewel aerodynamica niet prioriteit nummer één was bij het ontwikkelen van dit frame, zie je zeker aero-elementen terugkomen. De D-vormige zadelpen en staande buis bijvoorbeeld, en de geïntegreerde cockpit en weggewerkte kabels. Maar ook de rest van de fiets is strak en ogenschijnlijk aerodynamisch afgewerkt. Het frame is matzwart wit. Ik vind het een mooie combi, hoewel het matzwart gevoelig is voor beschadigingen. In dat geval krijg je glanzende zwarte plekjes, die afsteken tegen het mat – jammer.

Met aardigheidje

De afmontage is dik in orde. Met Shimano Dura-Ace Di2, een topgroepset die aan alle eisen voldoet, kun je alleen maar blij zijn. Met aan de voorkant een 160-millimeterremschijf en achter 140 heb je een prima balans en ben je voorzien van een goed remsysteem. Veel onderdelen zijn van Syncros, zo ook de cockpit. Deze ziet er netjes uit, strak en chique. Een aardigheidje is het tooltje in het stuur, met de nodige sleutels voor onderweg. De 3D-geprinte computerhouder oogt mooi, maar loopt wat naar beneden. Dit zou ik zelf niet zo willen, ik heb mijn Wahoo óf vlak, óf in lijn met de stuurpen. Dat is met deze houder niet mogelijk. Apart dat ze zo’n mooie accessoire meeleveren, maar dat deze niet helemaal on point is.

De wielen zijn ook van Syncros (Capital 1.0s), en hebben 40 millimeter hoge velgen. Dat is een mooi formaat, waarmee je wel een aero-effect hebt, maar niet te veel last hebt van zijwind. Bovendien is het extra gewicht te overzien. Om deze wielen zitten Schwalbe Pro One-banden van 30 millimeter. Prima banden en wat mij betreft ook een prima breedte. Mocht je meer comfort willen of erg slecht wegdek verwachten, dan kun je op deze fiets tot 34 millimeter brede exemplaren monteren.

Mijn Addict RC Pro weegt 6,7 kilogram. Dit is exclusief pedalen, maar inclusief dubbele bidonhouder, computermount en het tooltje dat in het stuur verstopt zit. Dat is hartstikke netjes. Ook met pedalen blijft het gewicht keurig onder de 7 kilo. Monteer je er lichtere wielen onder, dan zit je al snel op de wedstrijdlimiet van de UCI (6,8 kilo). Voor de goede orde: de lichtere Ultimate zou met deze afmontage dus (ruim) onder de UCI-limiet uitkomen…

Oei, de Muur van Huy

Ik probeer fietsen zoveel mogelijk te testen op het terrein waarvoor ze gemaakt zijn. Daarom toog ik deze keer naar de Ardennen. Daarbij kreeg ik het ‘briljante’ idee om ook de Muur van Huy mee te pakken. Briljant staat hier niet voor niets tussen aanhalingstekens, want ik was vooraf even vergeten hoe verschríkkelijk ik deze klim vind – maar hierover later meer.

Over het eerste gevoel van deze Scott kan ik kort zijn: goed. Dit is zo’n fiets die mij vanaf meter één kan bekoren. Het voelt gewoon lekker. Helaas doemt al snel na mijn vertrek de Muur van Huy op. Met koude poten en koud en nat weer draai ik hem op. Wat een kolereding is en blijft het… Klimmetjes als deze hebben me nooit gelegen en dat zal waarschijnlijk nooit meer veranderen. En tóch kan ik er zo af en toe wel van genieten, en zoek ik ze eens in de zoveel tijd op. Zeker op een fiets als deze. Want die voelt ondanks mijn eigen ellende prettig aan. Elke trap lijkt wel raak te zijn, zo’n lichte fiets geeft op een klim als deze toch extra moraal. Eenmaal boven kan ik zelfs nog iets versnellen.

Vanuit Huy rijd ik via wat klimmetjes richting Maastricht. Een voor mij onbekende route van zo’n 80 kilometer, met 4 graden op de thermometer – het wordt een mooie uitdaging. In de afdaling stuurt de Addict RC Pro lekker, hij is heerlijk reactief. De fiets voelt als een racer, maar wel met genoeg comfort. En als ik op het vlakke een sprintje trek, lijkt elke pedaalslag vertaald te worden in snelheid. Dát is wat je wilt. nog een paar keer op de Scott rijden, maar mijn mening verandert daarbij niet.

Echt jammer

De Scott Addict RC Pro weegt weliswaar iets meer dan zijn broertje, de Ultimate, maar tijdens mijn testritten heb ik niet één seconde behoefte gehad aan een nog lichtere fiets. Hij beviel mij zo goed, dat ik de Pro zelf zonder aarzelen zou kopen. Vaak zeg ik tegen mezelf dat een lichte fiets niet aan mij besteed is – als ik gewicht wil besparen, kan ik ook wel een paar kilo afvallen. Toch is de beleving van zo’n fiets anders. Het voelt meer premium en pro aan.

De prijs van mijn Pro, 8.699 euro, vind ik eerlijk gezegd meevallen voor wat je ervoor krijgt – een prachtige fiets. Fietsen als deze kom je ook tegen voor een pak meer. Het gebeurt me niet al te vaak, maar nu vond ik het écht jammer dat ik mijn testexemplaar moest inleveren. Ik had er graag langer van willen genieten.

Specificaties Scott Addict RC Pro

Prijs: € 8.699,-
Frame en voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 6,5 kg (excl. pedalen, mount en bidonhouders)
Groep: Shimano Dura-Ace Di2, 2×12, 52/36, 11-34
Wielen: Syncros Capital 1.0s, 40 mm (carbon)
Banden: Schwalbe Pro One, 30 mm
Zadel en -pen: Syncros Belcarra / Syncros
Stuur en -pen: Syncros
Maten: 47, 49, 52, 54, 56, 58, 61
Lees meer op de website van Scott.