Een chiru is een antilopesoort die leeft op de barre hoogvlakten van Tibet. De extreme leefomgeving en het aanpassingsvermogen van het dier waren voor de Fransman Pierre-Arnaud Le Magnan reden om zijn fietsmerk ernaar te vernoemen. Of de Chiru Allure-gravelbike net zo’n bijzonder beestje is, zocht Ronald uit.
Pierre-Arnaud Le Magnan is een liefhebber van avontuur en ultra-evenementen. In 2009, hij had toen al jaren ervaring in de fietsindustrie, begon hij zijn eigen merk. De meeste fietsen ontwerpt hij voor een specifiek evenement. Zo is de Chiru Kegeti ontwikkeld voor de Silk Road Mountain Race in Kirgizië en de Chiru Kunlun voor de Transcontinental Race door Europa. De Chiru Allure die ik ga testen, is gemaakt voor hardcore gravelraces zoals de Traka: het is dus een echt racebeest.
Titanium en gewicht
De Allure combineert een moderne racegeometrie met de voordelen van titanium – want daar is het frame van gemaakt. Titanium staat vooral bekend om zijn vergevingsgezindheid en comfort. Dat zorgt ervoor dat je qua geometrie best agressieve keuzes kunt maken en toch een comfortabele fiets overhoudt. Dat is precies wat Le Magnan gedaan heeft met deze Allure.
Ik heb al veel titanium fietsen mogen testen, maar ben toch iedere keer weer positief verrast over de rijeigenschappen. Maar ik constateer ook altijd dat het gewicht van titanium hoger is dan dat van carbon, waardoor je vaak een relatief zware fiets hebt. Bij de ontwikkeling van de Chiru als hardcore racer is hier goed rekening mee gehouden. Door de framebuizen van dikte te laten variëren, afhankelijk van de stevigheid die nodig is op specifieke plekken, is namelijk flink bespaard op gewicht. De fiets die ik heb getest, weegt alles bij elkaar 8,7 kilogram. Dat is echt heel netjes voor een gravelbike met 40 millimeter banden!

Mooie details
Naast het lage gewicht en de racegeometrie valt ook op dat de Allure het eerste model van Chiru is met volledig geïntegreerde kabels. Dat zorgt voor een heel fraaie uitstraling. Het lijkt alsof er hierdoor nog meer ruimte is voor het frame om te stralen. Zoals we tegenwoordig vaker zien, is het frame voorzien een Universal Derailleur Hanger (UDH). Het voordeel van die UDH is dat het compatibel is met meerdere merken, minder gevoelig is voor beschadiging en makkelijk te onderhouden is. Mooie details vind ik verder de met laser gegraveerde merktekens en het titanium embleem voorop met het Chiru-logo.
Goed om te weten: een Chiru koop je niet als complete fiets. Het merk levert een frameset, waarbij je een aantal keuzes kunt maken qua samenstelling. Zo kun je zowel bij de vork als de zadelpen kiezen voor titanium of carbon. Bij de stuurpen en de bidonhouders kun je alleen maar kiezen voor titanium, maar je kunt uiteraard wel zelf de lengte (stuurpen) of het aantal (bidonhouders) bepalen. Dit kun je allemaal zelf doen, met de configurator op de website. Mijn testexemplaar is voorzien van een carbon voorvork en een titanium zadelpen.


Als je de frameset hebt gekozen, laat je de fiets opbouwen door een Chiru-dealer. In Nederland is er wat dat betreft niet veel keuze: je komt automatisch terecht bij de enige optie in ons land, Gregario Cycling Services in Amsterdam. Dit is een hippe fietsenzaak in hartje Amsterdam, waar ze de live slow, ride fast-mentaliteit omarmd lijken te hebben. In plaats van hem zelf via de online configurator samen te stellen, kun je de frameset ook via Gregario bestellen, waarna zij op basis van een fietsmeting het frame voor jou op maat laten maken. Een prachtige service.
De afmontage
Mijn testfiets is bijzonder afgemonteerd door de mannen van Gregario. De shifters, achterderailleur, cassette en de ketting zijn van SRAM Red, maar de crank en wielen zijn van Classified (waardoor een voorderailleur niet nodig is, waarover later meer). En in plaats van een los stuur en dito stuurpen is gekozen voor een carbon cockpit uit één stuk. In combinatie met de volledig geïntegreerde kabels zorgt dat voor een wel heel strakke uitstraling. Ik geef altijd wel het dringende advies om een goede bikefit te doen voordat je kiest voor zo’n volledig geïntegreerde cockpit, bij Gregario doen ze dit keurig voor je.
Een belangrijk element van een gravelbike is de combinatie tussen velgen en banden. De Classified R50 wielen hebben een binnenbreedte van ‘slechts’ 22,5 millimeter en een buitenbreedte van 28,5 millimeter. Dat is voor racewielen helemaal in lijn met de trend voor bredere velgen en banden, maar voor een gravelbike wat aan de smalle kant. Ik moet zeggen dat de 40 millimeter banden er keurig omheen liggen – maar wil je breder, wat in de fiets prima past, dan zou ik wel een bredere velg aanraden. Qua rubber is op het achterwiel gekozen voor de Tufo Gravel Speedero en op het voorwiel voor de Tufo Gravel Thundero.

Ik snap in theorie de keuze voor een achterwiel met wat minder profiel en een iets agressievere nop op de voorkant, voor meer grip. Ik houd echter ook enorm van feiten en cijfers, en die tonen aan dat de Thundero een slechts marginaal lagere rolweerstand heeft dan de Speedero. In dit geval zou ik dus gewoon op beide wielen voor de maximale grip gaan. Een kleine tegenvaller is dat Gregario de fiets heeft afgeleverd met binnenbanden in plaats van tubeless, daar is makkelijk winst te halen qua comfort, gewicht en snelheid.
De praktijk
Het eerste dat mij opvalt tijdens het fietsen is hoe speels, licht en makkelijk de fiets aanvoelt. De Chiru stuurt precies daar waar je hem hebben wilt, dat geeft snel veel vertrouwen op deze fiets. Ik kan niet met zekerheid zeggen waar dat gevoel exact vandaan komt, maar ik vermoed dat het komt door de combinatie van het relatief lage gewicht, de racegeometrie en het vergevingsgezinde titanium frame.
Het rijden met Classified Powershift is echt wel een feestje. Je kunt het zien als een achternaaf waar een soort versnellingsbak in zit, die de overbrenging verandert van groot naar klein. Daarmee krijg je eigenlijk hetzelfde effect als met een dubbel voorblad, maar dan met slechts één blad voor en zonder voorderailleur. Ik heb al eerder met dit systeem gereden, maar ben nog steeds verbaasd en onder de indruk van het gemak, de snelheid en de precisie waarmee je schakelt tussen je (virtuele) kleine en grote blad. Ik ben er echt heel positief over!


Onze testfiets is nog voorzien van een aparte Powershift-bediening, maar inmiddels is bekend dat Classified een samenwerking met Shimano is aangegaan. Dat betekent dat je voortaan ook met je Di2- shifters de Classified-naaf kunt bedienen, waardoor je een naadloze integratie hebt.
Comfort én hardcore racen
Wat vaak als nadeel van de Classified-naaf wordt genoemd, is dat je afhankelijk bent van de (dure) naaf in je wielset en dat je dus niet makkelijk een wielset wisselt. Ik zie dat toch anders. Veel gravelbikes worden tegenwoordig geleverd met een enkel kettingblad vóór; je moet je Classified-naaf daarom vooral zien als een gemakkelijke en goede manier om van je one-by een two-by te maken. Data uit mijn persoonlijke Di2 laten zien dat ik op mijn gravelbike 97 procent van de tijd op het grote blad rijd. Voor vrijwel alles binnen Nederland kan ik dus prima met een normale wielset rijden en een 1X-set-up. Maar voor de uitdagende gravelritten in het buitenland met veel klimwerk zou ik dan mijn wielset met Classified-naaf gebruiken.
Conclusie? De Chiru Allure is een fijne gravelracer die comfort combineert met hardcore racen. Bij Gregario Cycling Services in Amsterdam kun je jouw Chiru volledig naar wens en op maat laten samenstellen. En de configuratie met de Classified-componenten geeft dit toch al unieke titanium racebeest de extra glans die hij verdient!
Specificaties Chiru Allure
Prijs: € 9.500,- (testfiets) / € 3.595,- (frameset)
Frame en voorvork: titanium / carbon
Gewicht: 8,7 kg (in testuitvoering, volledig afgemonteerd)
Groep: SRAM Red / Classified
Wielen: Classified R50, carbon
Banden: Tufo Gravel Speedero / Tufo Gravel Thundero, 40 mm
Zadel en -pen: Fizik / titanium
Stuur en -pen: BLKTEC cockpit, carbon
Maten: XS, S, M, L
Lees meer op de site van Chiru.
