Even wennen
Shimano Ultegra, 140 mm schijven, steekassen, DT Swiss PT 1800, Clement banden en Deda delen. In eerste instantie werd de fiets geleverd met een 50/34 crankstel, maar we ruilden dit om voor een 46/36. 50/34 is prima voor Gravel, 46/36 is fijner voor de cross. In eerste instantie is het wat werken met de CX. Dat ligt dan niet aan de fiets zèlf, maar aan de banden. Niks mis met de Clement BOS bandjes, maar deze zijn specifiek voor extra modderig terrein. En nee, dat is nog steeds niet het geval dit najaar… Niet heel erg trouwens; slecht weer kan altijd nog. Ondertussen zijn we al zo gewend aan geraakt aan crossers met schijfremmen, dat we daar ons ‘gedrag’ op hebben aangepast. Doorgassen is geen punt, want remmen doen de schijven van Shimano altijd. De onze waren maar net ingeremd, dus ook dat was even wennen.
PR
Na onder andere een rondje op ons favoriete MTB parcours in Dorst vertelde Strava dat we in ieder geval twee ‘PR’s’ hadden. Wie zijn schuld is dat? Ideale omstandigheden (nachtje vorst, weinig ‘klapzand’, waterig zonnetje) en ook een crosser die gewoon doet wat die moet doen. Kruip door, sluip door, bochtjes nemen en de mini heuveltjes ‘opstormen’: geen punt met de CX. Een prima crosser, voldoende comfort ook. En een mooie prijs/kwaliteit verhouding. De Ultegra 8000 is een prima groep, we zijn fan van Deda spulletjes en de DT Swiss wielen: afijn, niks meer aan doen. Kan prima mee deze Italiaan! Nou ja, een beetje fine-tunen dus…andere bandjes wellicht, een 11/30 achter (hoef je ‘nooit’ meer naar het kleine blad) en twee beschermende stickertjes op de balhoofdbuis (tegen het ‘rubben’ van de derailleurkabels).
Info via salden.nl.PS: de Italiaanse ‘cross’ vrouwen zien we nu volop op de televisie: denk aan Eva Lechner en Maria Arfuzzi!




