Op het gebied van snelle 29-er fully’s is de Canyon Lux alweer twee jaar de grote troef van de Duitse online gigant. Uniek in deze prijscategorie is het materiaal van het frame: zowel het frame als de achtervork zijn van carbon. De CF 6.9 Pro Race is het goedkoopste model in de serie. Onze testfiets heeft een vrij sobere kleurstelling, maar er is ook een Topeak Ergon-editie met groene vlakken.

Tekst: Mathijs Wagenaar / Beeld: Bianca Nijenhuis

Qua achtervering heeft de Lux zo min mogelijk scharnierpunten gekregen. Net als bij de Cannondale ontbreken scharnierpunten ter hoogte van de achternaaf. Dit ‘flexpunt’ bewerkstelligt het carbon zelf. Top is de standaard voorvorkblokkade: wel zo prettig als je een keer de macht over het stuur verliest. Oké, dat kost je een deukje in je ego, maar je voorkomt een afdruk van de shifter in de bovenbuis. Ook is er een stalen inlegstukje achter de cassette om schade door de ketting te voorkomen.

Stuurblokkade, voor het geval dat….

De lock-outs van beide dempers zijn in één keer te bedienen.

Gripshift: love it or hate it.

Eigenwijze afmontage

De afmontage past bij een echte racebike. Zo is de SRAM 1×11 GX-aandrijving uitstekend geschikt voor wedstrijdgebruik, waarbij een laag gewicht gewenst is. Opvallend is de keuze voor een gripshiftschakelaar. Onze persoonlijke favoriet! Zo heb je veel controle aan het stuur en (vaak) schakelen gaat erg snel. Canyon plaatste een SRAM GX-model. De remmen komen ook van SRAM met de nieuwe Lever T-serie. De schijfremmen zijn geslepen stalen modellen die ook voor harde blokken geschikt zijn. De DT Swiss X1700 Spline testten we al geruime tijd geleden. Voor heeft Canyon een Boost- versie en achter een 142×12 millimeter naaf. De stuurstuurpencombinatie ziet er fraai uit. De brede aansluiting ertussen verhoogt bovendien de stijfheid. De dempers komen van RockShox. Vanaf het stuur kun je de SID XX en de Monarch XX direct locken. De SID XX is een echte licht gewicht, die qua vering ook zeer goed in te stellen is. Met de vork op de lock staat hij ook nog eens goed vast. Met 11,2 kilogram is de Lux veruit de lichtste fiets in deze test. Dat merk je bij stevig aanzetten en als je hem over de trails manoeuvreert. De bike voelt lekker levendig aan.

Lees ook

Lees ook

Wat ook meehelpt: de relatief compacte bouw en korte zit van de maat L. De fiets is hiermee geschikt voor zowel kort draaiwerk als op snelheid rijden over single trails. De vering zet je met één hydraulisch aangestuurde knop op het stuur los of dicht, wat voor competitiegebruik erg prettig is. De fiets doet met de vering dicht niet onder voor een hardtail. Schakelen met de enkele draaier gaat erg vlot. Wel zouden we voor Nederlandse parcoursen het voorblad aanpassen. Een 32 tands kettingblad is best klein voor mensen met een goede conditie die vlakke rondjes rijden.

De Maxxis Ikon 2.2 banden zijn met 630 gram niet extreem afgetraind, maar ze rollen wel erg lekker. Je zou ze kunnen vergelijken met Continental RaceKings, met als enige verschil dat dit rubber je meer grip (en dus meer vertrouwen) geeft in de bochten. De banden zijn tubeless geschikt te maken. Voor de handvatten heeft Canyon de eigen lookalike ESI-grips. Die zijn lekker zacht en geven tegelijk ook veel grip.

De relatief compacte bouw maakt deze bike geschikt voor zowel kort draaiwerk als snelle single trails

Het voorblad is voor Nederlandse rondjes op snelheid te klein.

Hydraulisch aangestuurde lock-out