Tekst: Mathijs Wagenaar / Beeld: Bianca Nijenhuis
Qua achtervering heeft de Lux zo min mogelijk scharnierpunten gekregen. Net als bij de Cannondale ontbreken scharnierpunten ter hoogte van de achternaaf. Dit ‘flexpunt’ bewerkstelligt het carbon zelf. Top is de standaard voorvorkblokkade: wel zo prettig als je een keer de macht over het stuur verliest. Oké, dat kost je een deukje in je ego, maar je voorkomt een afdruk van de shifter in de bovenbuis. Ook is er een stalen inlegstukje achter de cassette om schade door de ketting te voorkomen. Eigenwijze afmontageDe afmontage past bij een echte racebike. Zo is de SRAM 1×11 GX-aandrijving uitstekend geschikt voor wedstrijdgebruik, waarbij een laag gewicht gewenst is. Opvallend is de keuze voor een gripshiftschakelaar. Onze persoonlijke favoriet! Zo heb je veel controle aan het stuur en (vaak) schakelen gaat erg snel. Canyon plaatste een SRAM GX-model. De remmen komen ook van SRAM met de nieuwe Lever T-serie. De schijfremmen zijn geslepen stalen modellen die ook voor harde blokken geschikt zijn. De DT Swiss X1700 Spline testten we al geruime tijd geleden. Voor heeft Canyon een Boost- versie en achter een 142×12 millimeter naaf. De stuurstuurpencombinatie ziet er fraai uit. De brede aansluiting ertussen verhoogt bovendien de stijfheid. De dempers komen van RockShox. Vanaf het stuur kun je de SID XX en de Monarch XX direct locken. De SID XX is een echte licht gewicht, die qua vering ook zeer goed in te stellen is. Met de vork op de lock staat hij ook nog eens goed vast. Met 11,2 kilogram is de Lux veruit de lichtste fiets in deze test. Dat merk je bij stevig aanzetten en als je hem over de trails manoeuvreert. De bike voelt lekker levendig aan.Lees ook
Review: Cannondale Scalpel-SI 5
2 november 2017 - MTB
Lees ook
Review: Specialized Epic FSR Comp
31 oktober 2017 - MTB
De relatief compacte bouw maakt deze bike geschikt voor zowel kort draaiwerk als snelle single trails