1×11
Wat is er daadwerkelijk anders aan een 1x specifieke groep? Kortweg heeft de achterderailleur een tweede veer die zorgt voor extra spanning waardoor de ketting minder makkelijk zijn eigen weg volgt. Ook zijn de tandwielen vooraan aangepast. Een dikker en dunner tandje wisselen elkaar af en zo hapt de ketting als het ware in het tandwiel. Een aflopende ketting is eigenlijk nauwelijks mogelijk. Een kettinggeleider is daardoor overbodig geworden. Fiets je op de weg met one by, dan is het logisch dat je inlevert qua schakelopties. Maar mis je die wel?![](https://www.fiets.nl/app/uploads/verzettenkeuze.jpg)
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/cannondale-detail-02.jpg)
XD-body
SRAM biedt pasklare oplossingen aan in de al aangehaalde Apex1-, Rival1- en Force1- groepsets. Een ‘lege’ linkershifter verklapt direct dat schakelen voor niet meer mogelijk is. Heb je een wielset met HG body, dan is 11-40 de grootste mogelijkheid. Heb je wielen waar je de body van kunt wisselen, bijvoorbeeld naven met een DT Swiss-binnenwerk of de meeste Mavic-wielen dan kun je een XD-body monteren zodat je de 10-42 cassette kunt gebruiken. Zo’n body wisselen is meestal ‘klik en klaar’ en gefixt in een paar minuutjes. In theorie zou je dus een body met cassette in zijn geheel kunnen wisselen wanneer je een ‘polderverzet’ en ‘bergpion’ wilt houden.Lees ook
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/sensa_01.jpg)
16 oktober 2018 - Racefiets
Berggeiten
Shimano heeft momenteel nog geen volledige one by groepset. De in het voorjaar geïntroduceerde Ultegra RX-derailleur met clutchmechanisme maakt het wel eenvoudiger om je voorderailleur overboord te gooien. Tot voorheen was het bij een ombouw van een Ultegra- groepset nog aan te bevelen een kettinggeleider te monteren omdat de veer in de derailleur niet berekend was op de 1x constructie. De extra veer in de RX-versie vangt dit dus wel op. De lange kooi maakt schakelen tot 34 tanden op de cassette mogelijk.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/ultegra_rx_clutch.jpg)
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/derailleurpadverlenger_mountaingoat.jpg)
Finetuning
One by heeft qua schakelgemak zeker zijn voordelen, niet meer nadenken en gewoon op die hendel duwen als het licht, lichter of lichtst moet. Een nadeel van de 1x specifieke onderdelen is dat de afstelling nóg nauwkeuriger komt. Monteer je een derailleurpatverlenger, dan zul je de stelschroef op de derailleur ook moeten vervangen voor een langer exemplaar wanneer je de maximale vertanding foutloos wilt kunnen schakelen. Met die lange bout bepaal je de B-gap. Zoiets als de afstand tussen je krans en het derailleurwieltje. Per systeem is dit anders maar deze moet zeer precies worden afgesteld wanneer je het systeem juist wilt laten werken. De SRAM-groepen werken zodoende het best met een ruimte van 12 millimeter tussen deze twee onderdelen. Op te meten met de schuifmaat! Lekker ouderwets.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/b_gap_instelling_01.jpg)