Ooit was HJC een merk voor alleen motorrijders, inmiddels is het van oorsprong Japanse bedrijf ook in de wielerwereld een gevestigde naam. Profploegen zoals AG2R-Citroën, Lotto Soudal en Israel Premier-Tech reden of rijden met de HJC-helmen. Wij hebben de HJC Ibex 2.0 getest.

Mijn eerste kennismaking met HJC was een paar jaar geleden in België bij een presentatie van Ridley. Veel aan wielerploeg Lotto Soudal verbonden merken waren daar aanwezig om hun producten te promoten. HJC was toen nog redelijk onbekend in de wielerwereld, maar de verantwoordelijke medewerker had wel een mooi praatje paraat. Ik schreef in dit artikel al meer over de ‘dure’ helmen van HJC en de keuze destijds om geen goedkope helmen op de markt te brengen. 

Nu is het tijd voor de Ibex 2.0, samen met de HJC Furion een van de tophelmen. De Ibex 2.0 bestaat al een tijdje, maar is nu in een kameleon-variant verkrijgbaar. Ik vertrek naar Limburg om niet alleen lekker door het Limburgse landschap te rijden, maar ook om de helm uit te proberen.

Zonder de helm ooit eerder te hebben gepast of gedragen stap ik op de fiets voor een mooi tochtje over bekende hindernissen als de Cauberg, Eyserbosweg en Gulperberg. Al na een paar minuten begint de helm mij te irriteren. Ik zoek naar het draaiknopje om de helm te verstellen, maar kan ‘m nergens vinden. Dan straks maar even goed de tijd nemen om de helm helemaal naar smaak aan te passen.

Selfit en Coolpath

Tijdens een koffiestop bestudeer ik de helm van dichtbij en zie ik dat er op het eerste oog helemaal geen verstelsysteem zit. Ja, het is mogelijk om de helm in de hoogte aan te passen, maar de helm in zijn volledigheid met een simpele draai verstellen is niet mogelijk. Het persbericht van HJC maakt duidelijk dat bij de Ibex 2.0 gebruik is gemaakt van de zogenaamde Selfit-technologie. Hierbij moet je – zoals de naam al verklapt – vooraf zelf de maat aanpassen, om er volgens niets meer aan te hoeven wijzigen.  

Ook de hoofdpijn valt later te verklaren: het ontbreekt aan padding in de helm omdat hiermee niet alleen gewicht wordt bespaard, maar ook omdat er zo volgens HJC een betere pasvorm is en het hoofd meer koeling krijgt, door HJC omschreven als de Coolpath-technologie. “Hierdoor profiteert men van een geoptimaliseerde luchtinstroom binnen in de helm waardoor er meer lucht rondom het hoofd heen gestuurd wordt”, legt het bedrijf de keuze uit om padding grotendeels te vermijden.  

Bij de Ibex 2.0 is er gebruik gemaakt van de In-Mold technologie waarbij de binnenschaal is gemaakt van EPS-materiaal en de buitenschaal van polycarbonaat. Opvallend is dat de helm over meerdere ventilatiegaten beschikt, zestien in totaal. Geheel volgens de mode moeten de gaten de lucht van voren naar achteren afvoeren en moet het gebrek aan padding dus ook zorgen voor een verbeterde luchtinstroom in de helm. Wat opvalt is dat de helm klein oogt; je hebt absoluut niet het gevoel dat je een paddenstoel op je hoofd draagt. Aan de voorzijde zit ruimte om je bril weg te steken.

De HJC Ibex 2.0 is verkrijgbaar in maar liefst tien verschillende kleuren. Ik ontving een kameleon-versie met regenboogkleuren. Leuk en een keer wat anders dan normaal. Het uiterlijk is wat mij betreft echt helemaal prima, maar over het comfort ben ik niet heel enthousiast. Als je ‘m draagt zoals ie is bedoeld – dus kaal zonder padding, dan zit de helm echt niet comfortabel en drukt hij vooral aan de achterkant erg op je hoofd. De oplossing is zelf padding toevoegen, maar daarmee is dus al een deel van het Coolpath-effect weg.

Ook een nadeel is dat de helm aan de voorzijde erg veel ruimte in beslag neemt, ook een gevolg van het gebrek aan padding. Doordat de helm meer naar voren drukt, is er minder ruimte om een bril te dragen. Sterker nog: een grote, moderne bril dragen van pakweg 100% is bijna niet mogelijk met deze HJC Ibex 2.0. Je zou dus een bescheiden model moeten dragen om de helm met een bril te combineren.

Ik vraag me af of verandering wel altijd een verbetering is. Wat is er mis met een simpele draaiknop? Als voordeel rept HJC over het niet aan hoeven passen van de maten, maar als je onder koude omstandigheden een muts draagt dan zul je toch echt alweer een gaatje extra moeten steken. En als je tijdens het fietsen vindt dat de helm te los of te strak zit, dan moet je afstappen om alles op een veilige manier te veranderen. Qua gemak kan het dus wat mij betreft stukken beter.

Wat rest is dat het verder een prima helm is. Prima looks, veel kleuren en maten, een laag gewicht en de helm voldoet aan alle veiligheidseisen. Alleen het stukje comfort kan wat mij betreft dus beter, al heb je het deels zelf in de hand.

De adviesprijs van de HJC Ibex 2.0 bedraagt €250, maar online is de helm voor bijna de helft van de prijs beschikbaar. Dan betreft het overigens wel ‘normale’ kleuren. Bekijk hier de website van HJC.