DJI stuurde ons hun nieuwe actioncam, de Osmo Action 3 om eens een poosje uit te proberen op de fiets. Het wereldwijdeweb staat ondertussen vol met reviews van deze camera, de marketingafdeling van DJI heeft kennelijk flink zijn best gedaan. Ik focus me in deze review daarom vooral op het nut van actioncams voor fietsers en op hoe deze DJI het in de praktijk doet.

Specs DJI Osmo Action 3

Eerst maar eens het rijtje behoorlijk indrukwekkende specificaties. De Action 3 kan met 60fps filmen in 4K. Dat kan in 4:3 formaat en 16:9 formaat. Je kunt ook opschakelen naar 240fps, maar dan alleen in een lagere resolutie, 1080p. Daar kun je fraaie 8x vertraagde slowmotionbeelden mee maken. Ben je erg gehecht aan 4K dan kun je tot 120fps gaan, om 4x te vertragen.  Uiteraard kun je ook in lagere resoluties filmen, als je niet van die grote bestanden wilt, of toch nooit op iets groters dan je telefoon naar de beelden denkt te gaan kijken. Dan mis je wel de kans om in de nabewerking lekker in te zoomen op die overstekende wolf.

Foto’s

In het binnenwerk zit een 12MP CMOS sensor, die alles wat door de lens komt mooi vastlegt. Mocht je foto’s willen maken, kies dan voor de RAW stand, dan kun je later de scherpte en kleuren nog opkalefateren zonder kwaliteitsverlies. De Osmo maakt plaatjes van maximaal 4000×3000 pixels. Als voorbeeld hieronder, de zon die ondergaat, tegenlicht, best lastige omstandigheden, maar toch een mooi plaatje uiteindelijk na de nabewerking.

De videobeelden zijn echt heel goed. Lekker scherp, mooi van kleur en de digitale stabilisatie doet geweldig werk. Verderop een stukje video met wat actiebeeld. Het vastleggen van dat beeld doe je trouwens op een microSD kaartje, dus ook daar kun je reserve van meenemen om nooit zonder opslagruimte te zitten.

Superbatterij

De accu (1770mAh) is verwisselbaar en gaat niet alleen heerlijk lang mee (zo’n 2,5 uur), maar is ook nog eens razendsnel te laden via een usb-c kabeltje. In 18 minuten gaat de accu van 0 naar 80%! Met een reserve-accu in je zak kun je dus je meeste fietstochten helemaal opnemen, mocht je dat willen.

De accu wissel je aan de zijkant, daar zit ook de SDcard.

Voor de bikepackers is er een houder (Xtreme batterycase) te koop waarin je drie accu’s tegelijk kwijt kunt, die je achter elkaar kunt laten opladen. Die kun je dan eventueel ook als powerbank voor je telefoon gebruiken.

Drie hoeken

De lens heeft een maximale beeldhoek van 155 graden. Via de instellingen kun je wisselen tussen Ultra-wide, wide en standaard. Er is een optie om digitaal in te zoomen, maar zoals altijd loopt de beeldkwaliteit dan heel rap terug. De camera is helemaal waterdicht tot 16 meter diepte. De kans dat ik op de fiets ooit zo’n diepe plas tegenkom is klein, maar toch fijn dat je zorgeloos door de regen kunt fietsen met de cam.

Via het menu kun je niet alleen kiezen met welke beeldhoek je wilt filmen, maar ook in wat voor stand. Gewoon (30 of 60fps), slowmotion, hyperlapse, timelapse. Waarbij je bij de laatste twee zelf kunt kiezen welke intervals er gebruikt moeten worden. Op de fiets is zo’n hyperlapse erg leuk! In het voorbeeldfilmpje verderop in dit artikel zie je er een voorbeeld van.

Twee schermen

De Osmo 3 heeft twee kleurenschermen. Een ‘grote’ (2.25”) achterop en nog een kleintje (1.4”) voorop. Beide zijn touchscreens en op beide kun je niet alleen zien wat je filmt, maar ook alle instellingen wijzigen. De camera is overigens ook met je stem te bedienen, je kunt opnames starten en stoppen met een commando of zeggen dat er een foto gemaakt moet worden. De camera vertelt je dan ook even wat ie aan het doen is, zo mis je als het goed is nooit een goed shot.

Geluid

Het geluid is best aardig, mede dankzij drie stragegisch geplaatste microfoons, al is dat wel een beetje afhankelijk van je snelheid en waar de wind vandaan komt. Soms is er veel windgeruis te horen, daar ontkom je denk ik niet aan. Maar een video wordt meestal wel leuker van een muziekje eronder, dus ik vind dat niet echt een probleem.

Stabilisatie

Iedere moderne actiecamera heeft tegenwoordig digitale stabilisatie aan boord. En ik blijf het bizar vinden hoe goed die werkt. Stuiterend over een gravelpad kun je prima filmen, de horizon wordt netjes rechtgehouden als je dat wilt, of je kiest ervoor om de horizon langzaam te laten meedraaien. Dat is mooi als je op de mountainbike een singletrack met lekkere kombochten pakt. Uiteindelijk komen er echt hele fraaie scenes uit dit kleine apparaatje.

In de praktijk

De DJI Osmo Action 3 is de opvolger van de 2 (duh!), een beetje een mislukte mini-uitvoering van de Action 1. Bij dit derde model zijn ze daarom teruggegaan naar het ‘normale’ formaat voor een actioncam. Die is nog steeds lekker compact en licht, kleiner is wat mij betreft nergens voor nodig. In de doos die ik ontving zat naast de camera ook nog een extra accu, een beschermde ‘cage’, een chestmount, een stuurmount en een uitschuifbare selfiestick (1,5mtr).

DJI Osmo Action 3 review
Met de cage eromheen kun je de Action 3 ook verticaal gebruiken.

In het verleden gebruikte ik al diverse andere actionscams. Van GoPro, Insta, TomTom, Garmin. Maar omdat ik de uitkomst vaak nogal saai vond, heb ik ze de laatste jaren vaak in de lade laten liggen. Ook al omdat de accu meestal net leeg was als ik iets interessant tegenkwam, het editen veel tijd kostte of omdat ik de kwaliteit gewoon niet goed genoeg vond. Deze Osmo heeft de lol wel weer teruggebracht. Misschien ook wel omdat het nu veel gebruikelijker is om hele korte shots te gebruiken voor ons Instagram account.

Hij is heel simpel in gebruik. Alle menu-functies zijn intuïtief te vinden, en wat ik vooral heel prettig vind is de quickmount met magneet. Daarmee klik je de Osmo in een handomdraai los van je fiets en vast op je chestmount of helm. En dankzij de beschermende cage die ik erbij kreeg, kan ik de camera ook heel makkelijk verticaal monteren. Leuk als je even iets voor Insta of een YouTube Short wilt maken. De handlebar mount die erbij zat is een beetje een gek ding. Mooie zware kwaliteit, maar hij past eigenlijk nergens op. Race- en mtbsturen zijn te dik, ik monteerde hem dus onder de Hidemybell die ik als fietscomputermount gebruik. Dat werkt perfect.

Deze handlebar mount past helaas niet op race- en mtbsturen

De magnetische sluiting (zeg maar de andere helft van de mount) kun je gewoon laten zitten, want er zit een extra mount bij die ik op de chestmount heb geschroefd. Zo kon ik snel wisselen tussen stuur en borst.

Even wat werk

Wat natuurlijk blijft is dat je voor een interessante video vaak van standpunt moet wisselen. Niemand wordt blij van een filmpje met 5 minuten hetzelfde perspectief vanaf je stuur. Dus wissel je vaak van bevestigingsplek, hang je hem eens aan je chestmount, dan weer onder het stuur, even aan je zadelpen. Ik heb wel eens een stukje gefietst met de selfiestick in de hand, je kunt de camera even op een tak of een hek zetten of gewoon een stukje met de camera in de hand filmen.

Al met al ben je daar best druk mee, daar moet je wel zin in hebben. En je fietsmaatjes natuurlijk ook, want soms is het grappig om even een stukje opnieuw te doen of een stukje vooruit te fietsen en ze op te wachten. Die fietsmaten zijn overigens uiteindelijk vaak ook blij met leuke beelden waar ze zelf op staan. Nu we ook in Strava videobeelden kunnen delen is het daarom ook best geinig om tijdens de wekelijkse groepsrit even een paar seconde video te maken.

App

DJI levert een gratis app voor je smartphone, waarmee je connectie met de camera kunt maken. Dat gaat met mijn Android toestel soms wat traag. Met de iPhones van mijn gezinsleden lijkt alles net wat sneller en vloeiender te lopen. Als je de videofragmenten eenmaal (draadloos) van de camera naar de telefoon hebt gehaald, kun je in de app heel makkelijk een video editen, desnoods met een muziekje eronder. Zo kun je 2 minuten nadat je de top van die zware col hebt gehaald al aan al je vrienden en familie laten zien wat je hebt uitgespookt.

Conclusie

De DJI Osmo Action 3 moet concurreren met de topmodellen van de concurrentie, waarbij de GoPro Hero 11 waarschijnlijk de grootste concurrent is. Die strijd wint de DJI eigenlijk vooral op prijs. De specs zijn van de DJI zijn echt heel goed, maar niet spectaculair of supervernieuwend. Minpunten heeft hij nauwelijks, de belangrijkste zaken zijn nu allemaal op orde. Accuduur, videokwaliteit, gebruiksgemak, allemaal niks mis mee. Mocht je op zoek zijn naar een leuk kerstcadeau voor een fietser en mag het wat kosten? Ik denk dat je hem of haar hier best blij mee maakt! En je kunt dit soort camera’s natuurlijk voor veel meer gebruiken dan alleen op de fiets, er is zelfs een optie om in 1080p te livestreamen!

Meer info: dji.com

Prijzen Osmo Action 3

Standard Combo, € 359,-