

De1885 is geen nagelnieuw model, aangezien het al in 2005 werd geïntroduceerd. Honderd twintig jaar jong was Bianchi in 2005. Om dat vieren bracht het merk uit Treviglio een uitgebreide collectie racefietsen die allemaal aangeduid werden met een toevoeging. Zo duidde ‘1885’ op het jaar van ontstaan, Via Nirone op de straat in Milaan waar de eerste Bianchi gemaakt werd en ‘928’ slaat op de jaren waarin de Giro en de Tour – 1949, 1952, 1998- met een Bianchi werden gewonnen. Deze 1885 is een speciaal gebouwde aluminium fiets met Campagnolo Veleoce 10-speed voor €1599,-. Bianchi kijkt uiteraard naar de concurrentie en zie: het is vooral Shimano wat de klok slaat. Doordat de Italianen uit Treviglio dicht bij Vicenza zitten is het relatief eenvoudig om een mooie en betaalbare Italiaanse racer aan te bieden –waardoor deze net weer afwijkt van de ‘mainstream’.

De basis van de onderdelengroep is de nieuwe Veloce groep van Campagnolo. Op het achterwiel tien kransjes tussen 12 en 25. De nieuwe Ergopower shifters, de voor- en achterderailleur en de remmen zijn voor 2009 zwart geanodiseerd. Helaas monteert Bianchi het oude type rem en niet de nieuwe Skeleton-modellen. Het crankstel is een zwart model met twee kettingbladen: 39 en 53-tands. De Campagnolo UTS- cranks rusten in twee buiten het frame geplaatste lagers. Aan de rechtercrank is een soort ‘steekas’ verbonden die je door de lagers en het bracket schuift. De linkercrank heeft ook een steekas, het borgen gebeurt met een grote centrale bout. De wielen Campagnolo Khamsin met halfhoge velgen en gepaarde spaken: 3 spaken bij elkaar. In het achter- en voorwiel zijn 24 spaken. Om de wielen Vittoria Rubino Slick 23 mm banden. Verder een ‘Sfida’ stuur van Deda, Bianchi stuurpen en aluminium zadelpen en een Fi:z’ik Pavé zadel. Compleet 9.00 kilo.

Los weegt een 59 centimeter frame 1600 gram, de rechte carbon voorvork met aluminium balhoofdbuis 660 gram. Materiaal is 7000 aluminium, triple butted. De 1885 heeft een aflopende bovenbuis, oversized bracket met doorvoer van de derailleurkabel onderlangs, S-bended achtervork en fraai gevormde, deels ronde, deels drie- en vierhoekige buizen. De rechterachterpat is vervangbaar, de voorderailleur zit met een losse klem vast. Prima is de meegeleverde speciale zadelpenklem van Miche die ook geschikt is voor carbon zadelpennen. De afwerking van het frame staat op een hoog peil: de hoofdkleur is het zo voor Bianchi kenmerkende ‘celeste’ wat een soort zeegroen is. Vrijwel het complete frame is in deze kleur gespoten.

De 1885 is met lekker doorknallen helemaal in zijn element! De fiets ligt zeer goed op de weg. De torsiestijfheid van de 1885 is hoog: 103 Nm/º, de bracketstijfheid 43 en de stijfheid van de voorvork is 71. Zowel de balhoofdhoek als de zithoek is 73 º. De 1885 is helemaal goed gebouwd voor elk type rijder! Of je nu 60 of 90 kilo weegt. Daarnaast is de afmontage met de nogal zware wielen uitstekend in dit licht gezien. En, zoals al te lezen is in FIETs, werkt de nieuwe Campagnolo Veloce 10-speed prima. De fiets is te koop in maat 48 tot en met 63 centimeter. Bedenk wel dat dit 59-centimeter model een staande buis van 56 centimeter ( hart bracket/bovenkant staande buis) heeft en een bovenbuis van 57 centimeter.

Plus: stevig en stabiel, een mooi frame, typische Bianchi kleur, een genot om naar de fiets te kijken. En een zeer doordacht geheel waardoor je een goede Italiaanse racefiets hebt. Voor een knappe prijs.
Min: zoek je een lichte racer dan kun je beter een ander model kiezen. Je kunt xde 1885 ook iets tunen door andere wielen te ‘steken’: dan win je al snel een halve kilo. Info via www.bianchi.nl En tot slot: de 1885 bestaat al sinds 2005 -zie de foto van de Liquigas uitvoering! En daardoor zijn er nog heel wat ‘oude’ 1885’s te koop., die af en toe voor minder euro’s aangeboden worden. Echter, bij deze modellen zul je nog de oude Veloce onderdelen tegenkomen. Die overigens uitstekend werken! De eerste versies zijn ook uitgevoerd met een staande carbon achtervork. Qua gewicht en meetwaardes maakt dit geen verschil met de nieuwe 1885 trouwens. Op deze website kun je ook nog een webtest vinden van de 1885 met SRAM Rival. We citeren nog even hieruit: ‘Het frame: de Bianchi 1885. Geen Protour-team meer dit seizoen op Bianchi. Dat weerhoudt de Italiaanse fabrikant er niet van om nog steeds veel aandacht te besteden aan ‘de koers’. Gemixt met de historie van het merk, de kampioenen die hun resultaten op een Bianchi hebben gehaald is het gevoel nog goed aanwezig als je een Bianchi koopt. Bij deze 1885 zit de historie vooral in de naam verwerkt: 1885 – Unoottoottocinque- is het jaar waarin de eerste Bianchi’s de –toen nog- onverharde weg opdraaiden. Hoofdmateriaal is Hydroformed en geovaliseerd 7000 aluminium, butted en voorzien van een balhoofdbuis met extra stroppen aan de onder-en bovenzijde en een oversized staande buis. De framebuizen zijn gelast, de carbon ‘wishbone’achtervork is verlijmd. De voorvork is semi-geïntegreerd met het FSA-oversized balhoofdstel’. Daar hoeven we niets meer aan toe te voegen twee seizoenen later!