

De fiets is gebaseerd op de raceversie van de Toscana. In FIETS nummer 12 van 2006 is deze fiets aan bod geweest en daar kwam de Toscana prima naar voren: ‘Een hele fijne fiets, redelijk licht en met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Compleet weegt de testfiets 8, 2 kilo. Het frame weegt 1240 gram, de voorvork 560 gram’. Het frame van de Cyclecross Toscana is, net als de wegversie, een monocoque model: de drie hoofdbuizen en balhoofdbuis zijn met elkaar verbonden waarna de achterzijde ermee verlijmd is. Het hoofdframe –dit is de staande, liggende en bovenbuis- komen dus overeen met die van het wegframe. Dat zie je ook omdat de derailleurkabels gewoon langs de onderbuis gevoerd worden. De achter remkabel loopt bovenlangs de bovenbuis via twee gepopnagelde nokjes en een soort ‘brug’ naar de achterrem. De framebuizen zijn oversized, de bovenbuis loopt licht af, het bracket is een monobox-model en zowel de liggende als de staande achtervork zijn licht gebogen. De achterderailleurpat is verwisselbaar. De voorvork is een model met carbon vorkpoten en alu balhoofdbuis.

Het frame is relatief licht en helemaal klaar gemaakt voor de cross: er is meer dan voldoende ruimte bij de achtervork voor de achterband en de afstand tussen kettingbladen en bracket is ruim voldoende. Het frame in een maat 55 weegt maar 1300 gram, de voorvork 650 gram.
De stijfheid van de Cyclecross Sensa. De torsiestijfheid – de doorbuiging van de balhoofdbuis- is 76 Nm/º, de bracketstijfheid 40 Nm/º en de voorvorkstijfheid 52. Deze waarden zijn redelijk, maar echt stijf is het frame niet. Nu is dat voor een crosser ook niet noodzakelijk, aangezien de invloed van banden, het terrein en de zithouding van groter belang is op het rijgedrag. De Sensa heeft een typische moderne cross geometrie met een naloop van 52 mm, zitbuishoek 73,5 º en balhoofdhoek 73 º, wielbasis van 102 cm en een achtervork van 42 centimeter. Goed om te ‘sporen’ in het bos maar vooral kort aan het wiel zitten lukt zo goed! En aangezien crossen steeds meer op snelheid gereden worden is deze geometrie goed geschikt. Wie een ‘relaxte’ fiets zoekt kan beter een ander model kiezen. Kijk ook eens bij de test van zes crossfietsen in FIETS 10 van 2007.

Deze Sensa is afgemonteerd met 10-speed Shimano Ultegra. Remmen gebeurt met de Radius zij-optrekremmen. Remmen doet de Sensa prima. Dat komt door de doordachte kabeldoorvoer en doordat de veren in de remmen niet al te sterk zijn. Wel moet je deze veren regelmatig een drupje olie geven en de remblokken goed in de gaten houden; als ze gaan verslijten komt er snel een ‘kantje’ in waardoor ze blijven hangen. Een wat minder sterke veer trekt ze dan niet meer snel terug waardoor de remmen kunnen gaan aanlopen. Standaard heeft de Toscana een wielset van Weinmann velgen en Shimano naven, maar deze fiets heeft een paar extra’s. Ondermeer de Mavic Ksyrium Elite wielen, een luxe Selle Italia SLR zadel, lichte Ritchey WCS delen en 35 mm Schwalbe Racing Ralph vouwbanden. Door deze opties kost deze Cyclecross € 2186,-. De standaard Cyclecross Sensa met Ultegra is er voor € 1669,-, met 105 voor € 1515,-. en met Tiagra voor slechts € 1329,-. Compleet weegt de Sensa 8,7 kilo. De Cyclecross is er in vier maten.

Doordat je met een crosser vooral onverhard rondbanjert heb je uiteraard een andere aandrijving nodig als bij een racefiets. Met een ‘53/39’ vóór trek je een te zware wissel op je benen. Daarom heeft een ‘echte’ crossfiets doorgaans een dubbel crankstel met een 46/36 voor. Deze Sensa heeft een 50/34. Dat lijkt op een ‘Compact’ crankstel –en dat is het ook. Een Shimano Ultegra model met buiten het frame gemonteerde bracketlagers. Een mooi crankstel, maar gewoon te ‘zwaar’ voor de cross. Intersens is zeker niet de enige die deze ‘fout’ maakt; meer merken doen dit. Kwestie van kostenbesparing! Maar om eerlijk te zijn hebben we liever dat het extra geld in een prettig verzet wordt gestoken dan in een luxe SLR zadel… Als je zit te stampen in de modder….Na twee ritjes hebben we ‘46’ en een ‘36’ FSA kettingbladen gemonteerd. Dat voelde prettiger aan. Achter steekt er een 12/25 10-speed freewheel.

Maar goh, wat rijdt dat lekker zo’n lichte, snel gebouwde crosser! Want het is vooral het lage gewicht en de prima bouw wat deze Cyclecross tot een uitstekend ‘masjien’ maakt om de winter door te komen. Gooien en smijten, lekker door het bos rammen -wel op paden blijven- gaat prima met de Sensa. En echt onderdoen voor ‘grote’ merken doet de Toscana zeker niet. Dat de kabels onder langs de buis lopen merk je niet, al moet je wel voor regelmatig onderhoud zorgen. Maar dat geldt voor elke crosser… Kijk maar even naar het plaatje hier naast: zo ‘vuil’ kan een fiets worden na een uurtje crossen.. Kijk voor info bij www.sensabikes.com