

Duits en Italiaans!
De X-Lite Cross AL heeft oversized en geovaliseerde buizen, gemaakt van ‘Ultralite Taperwall’ 7005 aluminium. De schuine buis is deels vierhoekig –bij het balhoofdbuis-, deels ovaal –bij het bracket. Alle kabels lopen bovenlangs. De staande achtervork is S-Bended. Zowel de boven –als de onderbuis hebben ‘gussets’, versterkingen, die bij een echte klap moeten voorkomen dat je frame ‘opgereden’ raakt. En geklapperd wordt er volop in de cross…Opvallend is de extra versteviging van een drietal ‘ribben’ aan de bracketkant: een hoger bracketstijfheid is het doel. Meteen maar de cijfers: De torsiestijfheid – de doorbuiging van de balhoofdbuis- is 135 Nm/º, de bracketstijfheid 33 en de voorvorkstijfheid 62 .Deze waarden zijn uitstekend, al is de door ons gemeten bracketstijheid niet hoger dan bij een andere crosser die niet de ‘ribben’ heeft.. De Ultra Cross heeft een moderne cross geometrie met een naloop van 66 mm, zitbuishoek 73º en balhoofdhoek 71,1º, wielbasis van 1011 mm en een achtervork van 42,5 centimeter. Het frame is licht: 1710 gram. De nieuw ontwikkelde voorvork met carbon vorkpoten en carbon balhoofdbuis weegt 500 gram. Woog een Red Bull ‘Croswind’ net meer dan 2000 gram, de X-Lite weegt 200 gram meer. De torsiestijfheid is echter beduidend hoger!

Shimano en Avid
De La Triestina Cross dan. Oversized en geovaliseerde buizen, 7005 aluminium. De schuine buis en de bovenbuis zijn deels driehoekig –bij het balhoofdbuis-, deels ovaal –bij het bracket. Alle kabels lopen bovenlangs. De staande en liggende achtervork is S-Bended. De nokjes zijn er op de bovenbuis; de rem –en derailleurkabels lopen bovenlangs, eigenlijk meer langs de rechterzijde van de bovenbuis. De voorderailleurkabel loopt via een nokje naar beneden naar een katrolletje waar de kabel een bocht maakt naar de voorderailleur –zie de foto. De achterderailleurpat is niet verwisselbaar. De voorremkabel loopt door een speciale beugel die tussen twee opvulringen van het AHead-balhoofdstel gemonteerd is. 1650 gram weegt het frame, 689 gram de carbon voorvork. De torsiestijfheid – de doorbuiging van de balhoofdbuis- is 88 Nm/º, de bracketstijfheid 32 en de voorvorkstijfheid 72. Deze waarden zijn OK voor een crosser!. De Wilier heeft een relaxte cross geometrie met een naloop van 69 mm, zitbuishoek 74,8º en balhoofdhoek 70,3º, wielbasis van 1017 mcm en een achtervork van 42,5 centimeter. Conclusie: mooie aluminium crossframes met bijbehorende carbon voorvorken. Tussen beide frames zit technisch weinig verschil. De hoge torsiestijfheid van de Red Bull is mooi, maar zeker niet noodzakelijk als je de fiets in vlak Nederland en Vlaanderen gebruikt! Moeten we kiezen dan in ieder geval de voorvork van de Red Bull: lichter dan die van de Wilier. Dus hier wint de Red Bull het

Extra remhendels
Deze Red Bull kost compleet € 1249,-, een los frame is er voor €749,-. De Wilier gaat over de toonbank als frameset voor € 599,-. Compleet weegt de X-Lite 9,05 kilo, de La Triestina 9,40 kilo.
De Red Bull is afgemonteerd met 10-speed Ultegra SL: achterderailleur, ketting, voorderailleur, 12-25 en Dual Control shifters. Ook het crankstel: compact met 50 en 34-tands kettingbladen. Remmen gebeurt met de Avid zij-optrekremmen in combinatie met de extra remhendels op het stuur. Een Easton Circuit wielset met 32 mm Twister banden van Continental. De overige onderdelen: FSA stuur en stuurpen en Race Face zadelpen en Fi’zi:k Arione zadel. De fiets is compleet met Shimano XT pedalen.

Honderd en vijf
De Wilier is er alleen als frameset, maar de importeur leverde de Cross af met ondermeer met 10-speed 105: achterderailleur, ketting, voorderailleur, 12-25 freewheel en Dual Control shifters. Het crankstel: 53/39. Remmen: Avid zij-optrekremmen. Een Fulcrum wielset met 35mm Racing Ralph banden van Continental. De overige onderdelen: FSA stuur en stuurpen en Ritchey zadelpen en Selle Italia Flite zadel.
Conclusie: een mooi pakket bij de Red Bull. Alleen niet optimaal voor een crosser! We hadden liever en paar TA- of BBB-kettingbladen 46/36 of 48/38 gezien dan een mooi duur zadel…Dat gaat ook op voor de Wilier: 53/39 is totaal niet ‘comme il faut’ voor een crosser en we houden het maar op een foutje…Gezien de prijs van de complete fiets wint de Red Bull ook in deze.
Hup, het veld in!
Wie het veld intrekt heeft geen tijd om na te denken. Alles moet zo gaan zoal je denkt dat het moet gaan. Als je je moet gaan ergeren aan zaken als slecht schakelende versnellingen, een vervelend zadel of een verkeerd geplaatste rem/schakelhendel kom je al snel op achterstand. En maak het dan nog maar eens goed… De twee zijn volgens ons prima op hun taak voorbereid. Crossen kun je! Het zo afstellen zoals je wilt is geen probleem: de zadelpennen zijn lang genoeg, je kunt een bepaalde lengte stuurpen kiezen en het stuur kan wat gekanteld worden. En dan kun je gas geven. De twee komen verrassend dicht bij elkaar in de buurt. Het verschil in 400 gram –waarvan er bijna twee ons in de vork zit- gewicht voel je vooral aan de voorzijde: de Red Bull stuurt net wat scherper de bocht door dan de Italiaan. De 32 mm banden zijn echter net wat smaller dan de 35 mm van de Wilier; en daarnaast zijn de ervaringen met de Racing Ralph’s louter positief. De Red Bull heeft een zeer licht aflopende bovenbuis, de Wilier een sterk aflopende bovenbuis. Zolang je niet hoeft te dragen is dit geen probleem. Extreme crossers zijn het niet: er zijn nokjes voor een bidonhouder op beide frames, de Wilier heeft een vork met oogjes en beide frames zijn niet ‘wedstrijd’ licht. Je kunt ze dus ook prima inzetten als winterfiets; door de lange wielbasis kun je zowel ‘dikke banden’ monteren en je rijgedrag is zeer voorspelbaar. Beide fietsen remmen ruim voldoende, de acceleratie is ook prima -qua geometrie wijken ze weinig van elkaar af. Conclusie: wat ons betreft gelijke stand in het veld.

Dus….
Eindconclusie: de Red Bull scoort het beste op frame en vork en prijs/kwaliteit voor de complete fiets. Als je naar de prijs van het frame kijkt is die van de Wilier net wat prettiger! We hebben de styling buiten beschouwing gelaten. De een zweert bij Dik Duits, de ander is zeer gecharmeert van het Noord-Italiaanse design. Tot slot: beiden zijn prima crossers, zeer goed geschikt voor de ware liefhebber of de winterfietser. Het mooie van crossfietsen is dat je ze bijna nooit zo compleet koopt zoals je precies wilt hebben. De liefhebber zal altijd wat gaan ‘prutsen’ zodat de fiets helemaal naar zijn of haar zin is. Wat betreft de aandrijving: daar moet je zelf even naar kijken. Als je een echt crossverzet wilt moet je de Red Bull wellicht wat ’tunen’. We zullen binnenkort nog wat typische cyclecross kettingbladen ( wat een woord!) bespreken! Zoek je een echt lichte crosser kijk dan bij de carbon crossfietsen. De Red Bull is er in maat 52, 54, 56, 58, 60, 62 en 64 cm, de Wilier in XS tot en met XXXL Red Bull: kijk voor info bij www.rose.de of bel (Dl) 0049-2871-275555. Wilier: kijk voor info bij www.veltec.com of bel (NL) 040-2013030.