

De Carbon Pro heeft oversized en geoavaliseerde framebuizen, nauwelijks zichtbaar verlijmd, wishbone achtervork, S-Bended achtervorken, sloping bovenbuis en geïntegreerde balhoofdstel met full carbon voorvork. Het materiaal is HM Aerospace T30 carbon. De buizen zijn middels de ‘tube to tube’ methode verlijmd; dat is minder kostbaar dan een monocoque. En dat verklaart dan weer de prettige prijs! Het meest opvallende is de staande buis die rond bij het bracket naar de zadelpen plat is. Bij het frame hoort dan ook een eigen carbon zadelpen die in de staande buis ‘valt’.

Het frame weegt in een maat 58 1340 gram, de voorvork 400 gram. Er zijn vijf maten: 51, 54, 56, 58 en 60 cm en vier kleuren. Zwart, rood en wit. De technische kenmerken van de Carbon Pro zijn geheel in orde: de door ons gemeten torsiestijfheid bedraagt 90 Nm/º en de bracketstijfheid is met een cijfer 48 bedeeld wat niet afwijkt van wat gebruikelijk is, de voorvork noteerde 79. Met deze waarden is de Carbon Pro klaar voor elke rijder! Iedereen is wat ons betreft welkom op het zadel. De testfiets kost € 1799,- en hiervoor krijg je een 7,6 kilo lichte fiets met een Campagnolo Centaur groep, Xtreme Speedwheels, Continental GP 4000 banden, San Marco zadel en WCR stuur en stuurpen.

Kopen! Zoek je een echte racer dan is de Carbon Pro een uitstekende keuze. En voor een mooi bedrag heb je een echte carbon frame of fiets. Er zijn natuurlijk lichtere carbon frames, zoveel is zeker. De kaap van 1000 gram is haalbaar, ook voor een frame in een normale ( lees: minimaal 56 cm) maat. Maar die frames zijn wel weer een stuk prijziger. En de prijzen van een complete Carbon Pro zijn aangenaam: de meest betaalbare Carbon Pro-3000 met Ultegra kost € 1499,- met Ultegra SL € 1695,-.

Stoer en stevig en behoorlijk hard. De Carbon Pro is er duidelijk niet voor watjes! Niet zozeer door de stijfheid –er zijn carbon frames die veel stijver zijn- maar vooral door de platte, half doorgetrokken zadelpen. Dat wordt deels versterkt door het San Marco zadel: liever zouden we een Arione zien die Rose op veel andere modellen monteert. De eigen wielset van Red Bull is prima, al zijn de snelspanners een regelrechte ‘crime’. Te scherp en ze gaan erg zwaar. Snel een ander stel kopen! Daarnaast is de Carbon Pro alleen te koop bij Rose: en daarvoor moet je naar Bocholt in Duitsland.