

De basis van de TFS Gustav wordt gevormd door de standaard TFS, een strak aluminium frame met hydroformed buizen. Hierdoor is het oversized frame goed stijf zonder dat het zwaar wordt. Wat dat betreft hoort Merida inmiddels tot de betere producenten van frames. Je krijgt in de prijsklasse een erg mooi frame aangeboden. Het is dus ook een mooie basis om daar andere, meer hoogwaardige onderdelen aan te schroeven als de huidige verslijten. De hoeken zijn sportief met een 72,7 graden zitbuishoek en een 70,4 graden balhoofdbuishoek. En ook de bovenbuis is sportief lang met 590 millimeter. En mede door de zeer korte achtervork (420 millimeter) is de TFS een zeer wendbare fiets, op het nerveuze af. In feite wat de meeste Nederlandse toerders graag willen. Het enige wat de Merdia wat minder sportief maakt is de zithouding, waardoor ook mensen die het rustiger aan willen doen niet al te oncomfortabel zitten. Door stuur en stuurpen te vervangen is goed te spelen met de zithouding.

De vork en remmen is waar het speciale van deze Merida ligt. De vork is de hoogwaardige Magura Menja, die wat werking betreft dicht tegen toppers als de RockShox Reba en de FOX-vorken aan ligt. En die vorken vind je dus verder niet in deze prijsklasse. De remmen zijn de onvolprezen Magura HS11-velgremmen. Ten opzichte van de duurdere HS33 zijn hier de remgrepen van kunststof. Wat werking betreft is dat geen verschil, ze liggen alleen minder lekker in de hand en voelen ook wat sponzig aan. De remwerking zelf is uitstekend. Als het droog is zijn de remmen zeer krachtig. Maar niet zo krachtig dat de dosering moeilijk wordt. Ten opzichte van moderne schijfremmen merk je wel dat je minder goed kunt doseren. En hoewel de Magura’s erg betrouwbaar zijn en ook met slecht weer probleemloos blijven, merk je wel dat inmiddels ook deze rem stukken minder is dan schijfremmen. Vooral bij nat weer doet de HS11 niet al te veel, waar een schijfrem gewoon volle prestaties blijft leveren. In Nederland en Vlaanderen is dat verder geen probleem, daar hoef je niet zo heel veel te remmen. Maar in het buitenland is het wel iets om in de gaten te houden.

Nog even een foto van de niet zo rank gestylde, kunststof remgreep van de Magura HS11. Het speciale is dus wel dat de remhoeven geel zijn gespoten en de stickers op de voorvork daarop zijn aangepast. Verder zie je op de foto de lockout van de Menja vork. Het is een meer fragiele constructie dan bijvoorbeeld de lockout van RockShox. Met een valpartij kan de lockout dan ook snel afbreken. Je kunt hem daarna rustig weglaten, want de Menja is niet een vork waar je echt een lockout bij nodig hebt. De vork deint namelijk niet opvallend, je moet het echt forceren wil je het gaan voelen.

Op vrijwel iedere Merida vind je een Shimano Deore XT-achterderailleur. De TFS Gustav is geen uitzondering. Maar daar houdt het verder wel op met Deore XT onderdelen. De rest is allemaal Shimano Deore. Daar is niet zo heel veel mis mee. Nieuw uit de doos functioneert het geheel vrijwel even soepel als de veel duurdere Deore XT-groep (die overigens op het andere actiemodel gemonteerd zit). Stuurpen en zadelpen zijn van eigen merk en zijn niet echt speciaal. Het geheel komt op een goede 12,6 kilogram, wat in deze prijsklasse een net gewicht is.

Dat gewicht valt niet zo op, maar toch heb je het idee dat de Merida zwaar trapt. Het probleem zit in de banden. En in dit geval kunnen we echt van een probleem spreken. De banden zijn slechte kopieën van de Schwalbe Racing Ralph van de vorige generatie. De noppen zijn wat hoger, maar zelfs het lettertype heeft wat weg van de Schwalbe banden. Een beetje goedkoop in dit geval en Merida snijdt zich er ook nog eens mee in de vingers omdat de banden echt niet werken. De grip is goed, maar zelfs gevoelsmatig rollen de banden vele malen zwaarder dan het origineel. Dit beperkt je echt in je snelheid, maar ook in je lol van het fietsen. Het is hooguit een goede training als je hier je vrienden mee bij kunt houden. We kunnen er nog langer over doorgaan, maar gelukkig zijn banden bij aankoop simpel te wisselen. Doe dit zeker!

De Merida TFS Gustav is een goed idee en voor de prijs ook een goede uitvoering. Je krijgt een hoogwaardig frame en een supervork. De rest van de onderdelen functioneren prima en zullen je veel plezier geven bij je (winterse) ritten in Nederland en Vlaanderen.
Vergeet echter alleen niet de banden te wisselen…