

‘FEM Optimized Frame’.
De naam ‘CarboLite’ laat al zien waar de Koga van gemaakt is. Carbon. Om precies te zijn: ‘3K Woven T-700’ en met als toevoeging ‘FEM optimized frame’. ‘3K’ en ‘T-700’ duiden op de kwaliteit en vormgeving van het carbon. We zien tegenwoordig veelal dat een carbon frame 3K, 12K of 1K carbon heeft. De goedkopere frames zijn meestal 12K, de duurdere 1K of 3K. ‘FEM’ is vrij vertaald ‘oneindige elementen methode’. Via een computerprogramma wordt bepaald waar de stress punten van een frame zijn en via het scherm kan materiaal toegevoegd worden om zo het frame sterk en licht te maken. De buizen zijn ‘oversized uitgevoerd. De bovenbuis is licht geovaliseerd en meet maximaal 45 mm Ø , de liggende buis is naar het bracket als de balhoofdbuis toe duidelijk geovaliseerd en is maximaal 52 mm Ø. De Ø van de staande buis bedraagt is 35 mm. Het frame is deels blank, deels geel gespoten.

Naadloos
De CarboLite is opgebouwd uit losse framebuizen. Deze zijn vrijwel naadloos met elkaar verlijmd middels verbindingsstukken al de balhoofdbuis, het bracket en de zadelpenlug. Maar wie goed kijkt ziet nog net de naden. De achtervork is in een typische Koga vorm gestoken: de staande achtervork lijkt ‘gedeeld’ net onder de aansluiting bij de zadelpen, maar komt toch weer bij elkaar vlak bij de achterrem. Je ziet deze vorm alleen bij Koga. De staande en liggende achtervork zijn S-bended. De CarboLite heeft een verwisselbare achterderailleurpat, een losse zadelpenklem en een losse klem voor de montage van de voorderailleur.

1600 gram
Het gewicht: 1220 gram voor een 58 centimeter frame, 380 gram voor de voorvork. Frame en voorvork wegen dus samen slechts 1600 gram. De voorvork is een eigen ‘The Sword’ met carbon vorkpoten en carbon balhoofdbuis. De CarboLite heeft een geïntegreerd balhoofdstel Ritchey Zero Pro in de maat 1 1/8 inch met makkelijk verwisselbare lagers. De CarboLite scoort prima op de testbank: de torsiestijfheid bedraagt 94 Nm/º. De bracketstijfheid is met 38 laag, maar wijkt niet af van wat andere aluminium of carbon frames scoren. Bij de voorvork noteerden we 62,5 en dat is helemaal in orde. Technisch gezien is de CarboLite daardoor een frame dat voor echt alle type rijders geschikt is.

Shimano Ultegra SL
De CarboLite in de maat 58 heeft een bovenbuislengte van 56 centimeter, een wielbasis van 972 centimeter, zitbuishoek van 72,1 º in combinatie met een balhoofdhoek van 73,0º, vorksprong van 42 en een naloop van 58 mm. De stabiliteitsindex is -2,34. Wij noemen dit een ‘allround’geometrie. De complete fiets weegt 7,5 kilo zonder pedalen. De CarboLite hebben we afgemonteerd met Shimano Ultegra SL in combinatie met een Shimano Dura-Ace wielset WH-7850-SL, geschikt voor tubeless banden maar ook voor gewone draadbanden. Het setje weegt 1470 gram. Omdat er nog maar weinig keus is in banden hebben we voor een stel 23 mm Continental GP 4000 banden gekozen. En die voldoen prima! En verder een Ritchey WCS oversized stuur en stuurpen, zadelpen, Fizik Arione zadel. De CarboLite is er in de maten 50, 54, 56, 58, 60 en 62.

Plus
In de vakantie snel een col op, doordeweeks de ritjes met je maten. Kan allemaal met de CarboLite. Gewoon lekker doorfietsen en desnoods doorrammen is echt geen probleem. De Koga laat zich ook gewillig in en uit een bocht sturen. Het frame is netjes afgewerkt, het is stijf en licht, de geometrie is helemaal OK waardoor je nooit voor vervelende verrassingen komt te staan. Het is ‘gewoon’ een goed carbon frame. Het bokt niet zoals aluminium en zorgt ook op langere ritten dat je ‘goed’ zit.

Min
De lengte van de balhoofdbuis: deze is bij een maat 58 slechts 14,5 centimeter en dat is extreem kort! Dat wordt dus ‘spacers’ stapelen als je niet erg diep zit….Dat is jammer, want hoe minder spacers hoe beter! En de 2008-versie is er alleen in zwart/geel. Daarnaast is de adviesprijs van € 1499,- netjes, maar niet zeer concurrerend. Er zijn ook carbon framesets van minder dan €1000,- die goed scoren en mooi afgewerkt zijn. Kijk maar eens bij Isaac, Cube, Red Bull en Canyon. Info: www.koga.com Video: https://www.fiets.nl/video.asp?videoid=39&catid=3