
Van de zomer hebben we met de Sonix CX4-mountainbike gereden. Een sportieve hardtail met niet zomaar een recht-toe-recht-aan frame. Tekst en foto’s Lars van der Wansem

Duratec maakt zijn frames dus geheel zelf. En dit is geen fabriek van eenvoudig dikke aluminium pijpen aan elkaar lassen. Duratec produceert op een zeer hoog niveau. Zeg maar gerust dat ze mee kunnen met de beste aluminium bouwers in deze wereld. Denk dan aan Cannondale, Rocky Mountain en Nicolai. En eigen productie betekent dat ze ook eigen ontwikkelingen eenvoudig door kunnen voeren. De naar achter stekende patten zijn kenmerkend voor Duratec frames. De zitbuis en de bovenbuis zijn extreem gevormd – niet meer gewoon rond – voor extra sterkte. Het meest spectaculair is dat de kabelgeleiding geheel binnendoor gaat. Alleen de remkabel loopt nog een stuk buiten langs de achtervork.
En Duratec biedt nog extra mogelijkheden. Het 1-1/8 geïntegreerde balhoofd is aan te passen naar het Cannondale Headshok-systeem. En als je wilt is de Sonix CX4 ook te leveren met 29”-wielen met aangepaste geometrie.

Wat geometrie betreft is de Sonix CX4 geen opvallende fiets. Gewoon de bewezen goede waarden met 70/72 graden hoeken voor respectievelijk het balhoofd en de zitbuis. Dat is dan met een 80 millimeter geveerde vork. Op het moment dat je de vork met de juiste ‘sag’ – inzakken – afstelt, dan worden de hoeken de bekende, sportieve 71/73 graden. Dit betekent dat je de Sonix ook met een 100 millimeter-vork kunt rijden, dan worden de hoeken net wat geschikter voor marathons en lange tochten.
De achtervork is met 428 millimeter net iets langer dan tegenwoordig standaard (420 – 425 millimeter) en dat zorgt voor een fiets die makkelijker rechtuit rijdt. De bovenbuis is met 600 millimeter voor de 46cm/ 18”-maat aan de sportieve kant. Houd hier rekening mee als je deze fiets wilt. De Sonix is vooral voor sportieve rijders.
Het frame weegt los 1500 gram, wat gewoon goed is en in dit geval ook een goede stijfheid geeft.

De RockShox Reba Team past prima bij de Duratec. De vork is eenvoudig af te stellen van zeer soepel tot behoorlijk stug. En vanaf het stuur is de vork vast te zetten met de lockout. Wat prestaties betreft staat de Reba helemaal aan de top. Bij een hardtail kom je gewoon niet aan de limiet van wat de vork aan kan. De achterkant begint dan al lang alle kanten op te stuiteren.

Bij Duratec Benelux kun je kiezen uit acht verschillende afmontages. En je hebt de keuze uit een hele rits kleuren. Onze fiets is afgemonteerd met een mix van onderdelen met als doel vooral een laag gewicht. Zonder dat het ten koste gaat van de functie. In dit geval dan SRAM X.0 met Twist Shifter-draaigrepen. Hayes schijfremmen en een carbon FSA-crankstel. De functie is zo goed als je het maar hebben wilt. Schakelen kan voor en achter onder belasting, zonder al te veel kraken. De remmen brengen je onder alle omstandigheden snel en zeker tot stilstand. De Hayes remmen behoren tot de beter te doseren schijfremmen op de markt.
Het enige mindere aan de afmontage zijn de Mavic CrossRide-wielen. De kwaliteit is uitstekend, maar het gewicht valt in een klasse lager. De prijs overigens ook. Maar ook de wielen kun je natuurlijk voor een meerprijs vervangen om de Sonix CX4 ‘af’ te maken.

Vanwege de bewezen geometrie is het een soort thuiskomen op de Sonix. Je past er meteen op en je legt de fiets al in de eerste bocht helemaal plat. In volle vertrouwen. En zo ga je ook het terrein in. Klimmen doet de stijve fiets zeer goed, afdalen gaat tot op zeer hoge snelheid super en ook op smalle paadjes is de wendbaarheid perfect. Dit maakt de Duratec tot één van de beste hardtail-allrounders op de markt. Voor sportieve rijders zijn er niet heel veel alternatieven die dit niveau halen. De huidige Cannondales en Specializeds vragen meer gewenning. Alleen de Santos SCC03 schiet ons te binnen als alternatief.

We mogen Duratec gerust de Europese Cannondale noemen. De fabriek zit op een zelfde niveau wat afwerking en innovatie betreft. Maar Duratec heeft nog een troef achter de hand ten opzichte van de Amerikanen: de prijs. Slechts € 767,- voor een los frame van de Sonix CX4 en een complete fiets vanaf een goede 2000 euro. Dat maakt deze mountainbike een regelrechte klapper en verdient ook meer waardering en aandacht op de Nederlandse markt.
Zoek jij dus een sportieve hardtail, kijk dan niet verder. In de Duratec Sonix CX4 heb je hem gevonden.
Info via http://www.duratec-bikes.nl