

Scott is vooral bekend van haar mountainbikes en racefietsen. Zeker omdat in het seizoen 2006 de renners van het Saunier Duval Protour team met Scott fietsen rijden. Deze profs rijden met carbon kaders, onze testfiets is van aluminium. Scott brengt deze winter twee cross-fietsen, bedoeld voor de liefhebber en niet zozeer voor de echte profs. De CX Comp is opgebouwd rond een 7005 aluminium frame, carbon voorvork en 10-speed onderdelen van Shimano Tiagra en 105. Deze fiets kost € 1299,-. De € 400,- duurdere CX Team heeft ook een 7005 aluminium frame, maar dat is geheel double butted (de Comp is slechts gedeeltelijk dubbelwandig). De framebuizen zijn flink oversized en deels geovaliseerd: maximaal doorsnede 52 mm en de overgangen tussen buizen en balhoofdbuis zijn voorzien van ‘gussets’ een soort verstevingsribben. Het frame is stijf, relatief licht en helemaal klaar gemaakt voor de cross: de achterremkabel loopt bovenlangs, er is meer dan voldoende ruimte bij de achtervork voor de achterband en het bracket is extra stijf gemaakt middels een extra ‘brug’.

De stijfheid van de CX Team De torsiestijfheid – de doorbuiging van de balhoofdbuis- is 116 Nm/º, de bracketstijfheid 36 Nm/º en de voorvorkstijfheid 82 Nm/º. Deze waarden zijn prima. Het frame in een maat ‘L’ weegt 1650 gram, de voorvork 840 gram. De CX Team heeft een typische moderne cross geometrie met een naloop van 70 mm, zitbuishoek 72,9º en balhoofdhoek 70,5º, wielbasis van 101 cm en een achtervork van 42,2 centimeter. Goed om te ‘sporen’ in het bos maar ook kort aan het wiel zitten lukt zo goed. Compleet weegt de Scott 9,6 kilo. De CX Team is afgemonteerd met 10-speed Shimano: Ultegra achterderailleur en ketting en 105 shifters, voorderailleur en freewheel. Remmen gebeurt met de ‘Shorty 4’ zij optrekremmen van Avid. Bij de fiets worden ook twee extra remhendels voor op het stuur meegeleverd. De wielset is van Mavic Aksium- met schijf ter bescherming van de spaken.

Doordat je met een crossfiets vooral onverhard rondbanjert heb je een andere aandrijving nodig als bij een racefiets. Met een ‘53/39’ vóór trek je een te zware wissel op je benen maar met een ‘44’ trap je als het ware in de lucht. Daarom heeft een crossfiets doorgaans een dubbel crankstel met een 48/ 36 voor. Deze Scott heeft een 50/36. Dat lijkt op een ‘Compact’ crankstel –en dat is het ook. Een Truvativ Elita met buiten het frame gemonteerde bracketlagers. Een mooi crankstel, maar eigenlijk een tikkeltje te ‘zwaar’ voor de cross. Uiteraard is het mogelijk om bladen met minder tandjes te monteren. Achter steekt er een 12/25 10-speed freewheel.

Het plezier dat je hebt met deze CX Team! Een echte ‘ragfiets’: niks geen vering of overbodige frutsel, gewoon lekker knallen over bospaden….De 35 mm Ritchey cyclecross banden met kleine nopjes bieden voldoende grip als je eenmaal door hebt wat voor jouw de beste spanning is: ik reed met 4 bar achter en 3,5 bar voor. Echter, de CX Team is geen ‘hard core’ crosser: er zijn nokjes voor een bidonhouder en de bovenbuis is niet afgeplat waardoor dragen lastiger is. Daarnaast schakelt de Scott als een zonnetje en ligt het oversized Scott stuur prettig in de hand. 10-speed is anno 2006 de maat voor een cross-fiets al zal je een snellere slijtage van de ketting en tandwieltjes wel moeten incalculeren. Gelukkig kun je betaalbare 105 10-speed vervangingsonderdelen monteren en veel onderdelen zijn uitwisselbaar met die van je wegfiets. De Scott is er in maat S, M, L en XL. De CX Team frameset kost €829,-

Remmen? Ehhh..ja afremmen, maar een noodstop wordt heikel, zeker in het begin als de remblokken nog niet echt zijn ingeremd. Na twee ritjes werd de remkracht iets beter, maar top werd het nooit. En het voorwiel begint bij krachtig remmen te schudden. Maar dit is niet alleen het geval bij de Scott: vrijwel alle crossfietsen kennen dit probleem. De Mavic Aksium wielen zijn mooi, maar we vragen ons wel af hoelang ze goed blijven draaien in modderige omstandigheden. Let ook even op de opmerking over de kettingbladen. Daarnaast is de Cross Team misschien net iets te duur voor een fiets erbij: ben je niet zo’n fanatieke wintercrosser kan de Cross Comp misschien beter van pas komen. Kijk voor info bij www.scottusa.com