

De fiets in deze test is wel nieuw, maar toch eigenlijk ook weer niet. In FIETS nummer 11 staat de Ridley Crosswind in de test van de acht cyclocross fietsen. Hier draagt de fiets de naam Red Bull Ultra Cross. De enige modellen die Red Bull niet zelf ontwikkelt zijn de cyclecross-fietsen; daarvoor wordt de expertise van de Belgen ingeroepen. Vroeger werden de Red Bull fietsen overigens bij Race Productions – de eigenaar van Ridley- gespoten. De Ultra Cross heeft oversized en geovaliseerde buizen, gemaakt van ‘Ultralite Taperwall’ 7005 aluminium. De schuine buis is deels driehoekig –bij het balhoofdbuis-, deels ovaal –bij het bracket. Maximale doorsnede 58 mm. De bovenbuis is aan de onderzijde iets afgeplat, wat makkelijker draagt. Het frame is licht: 1620 gram. De Python voorvork met carbon vorkpoten en carbon balhoofdbuis weegt 400 gram. Frame en voorvork wegen samen dus net meer dan 2000 gram.

Wie crosst heeft geen tijd om na te denken. En heeft ook niets aan een fiets waar hij of zij zich niet ‘thuis’ voelt. Er is in het veld geen tijd om je te ergeren aan slecht schakelende versnellingen, een zadelpen die niet vast zit of een wiel met een slagje. Een cross is maar kort, maar het materiaal krijgt in dat uurtje ‘stiekem’ veel te verduren. We waren bij deze Red Bull Ultra Cross 3300 vooral benieuwd naar de werking van SRAM. En dan vooral het schakelgedrag. Schakelen gebeurt toch vooral met de achterderailleur: een of twee tandjes erbij voor de bocht en na de bocht even afschakelen. Bij vlakke crossen blijft de ketting op het grote blad voor liggen. Nog even uitleggen wat dit inhoudt. Om te schakelen heb je slechts één hendel ter beschikking bij de Double Tap rem/schakelhendels. Met een korte beweging schakel je af, als je de hendel verder doorduwt, dan schakel je op. Dit ‘double tap-en’ gaat met een zeer klein en simpel maar vernuftig schakelaartje binnenin de handgreep. Op de cassette is op elk van de zeven kleinste tandwielen een tand weggelaten waardoor de ketting makkelijker schakelt naar een lichtere versnelling.

De Ultra Cross is een echt cyclocross frame. Zo heeft het frame geen nokjes voor de montage voor bidonhouders. Hij is redelijk rechttoe, rechtaan gebouwd. De kabels lopen langs de bovenbuis en alle nokjes zitten precies op de goede plaats. Mooi is ook de full carbon voorvork die zowel licht en stijf als comfortabel is. Eveneens mooi: de doorvoer van de voorremkabel door een gebogen ‘gootje’. De voorderailleurkabel loopt via een nokje naar beneden naar een katrolletje waar de kabel een bocht maakt naar de voorderailleur –zie de foto beneden. De achterderailleurpat is verwisselbaar. De staande achtervork is licht gebogen, de liggende deels plat. De keurig afgedichte kabels zijn deels voorzien van beschermrubbertjes.

De stijfheid van de Ultra Cross. De torsiestijfheid – de doorbuiging van de balhoofdbuis- is 92 Nm/º, de bracketstijfheid 35 Nm/º en de voorvorkstijfheid 82 Nm/º. Deze waarden zijn uitstekend. De Ultra Cross heeft een moderne cross geometrie met een naloop van 64 mm, zitbuishoek 72,1º en balhoofdhoek 72,1º, wielbasis van 102,3 cm en een achtervork van 42,5 centimeter. Compleet weegt deze Ultra Cross 8,7 kilo. De Red Bull is afgemonteerd met 10-speed SRAM: Rival achterderailleur, ketting, voorderailleur, 12-26 freewheel en Double Tap shifters. Het crankstel is een Truvativ Elite-model met 48 en 39-tands kettingbladen. Remmen gebeurt met de 4ZA zij-optrekremmen in combinatie met de extra remhendels op het stuur. De Xtreme Light Wheels wielset is uit eigen huis met behoorlijk smalle 32 mm Twister banden van Continental. De overige onderdelen: WCR stuur en WCR stuurpen en WCR zadelpen en Fi’zi:k Arione zadel. De Ultra Cross is er in maat 52 tot en met 64 cm en bij de bestelling kun je aangeven welke lengte van stuurpen, breedte van het stuur en lengte van de cranks.

Na een uurtje trainen ben je aan de schakeling gewend. En elke schakelbeweging is raak. Van het 1 :1 principe van SRAM merk je weinig. Het zal wel, maar een SRAM derailleur schakelt voelbaar niet sneller of trekzekerder dan een Shimano of Campa derailleur. Het werkt gewoon goed, en daar gaat het uiteraard om. Hoe dat zal zijn met een half versleten ketting weten we nog niet; daar komen we nog op terug. Geruisloos schakelt de SRAM-groep zeker niet, je hoort de ketting echt overspringen. Het schakelgeluid wordt ook versterkt door de weerkaatsing ervan in de lichte aluminium framebuizen. Uiteraard zorgen zand en modder nog eens voor extra geluidseffecten, maar dat hoort nu eenmaal bij de cross…. Net als op de weg is het op de Double-Tap-remschakelhendels heerlijk rusten en geven de rubbers voldoende houvast. De schakelhendel is van glad aluminium, dus met een paar handschoenen heb je net iets meer grip. Wel verdween de opdruk ‘Rival’ als sneeuw voor de zon door de wrijving van de gehandschoende vingers in combinatie met modder. Jammer. De 48/39 overbrenging is een stevige crossoverbrenging. Maar in combinatie met de 12/26 heb je alle mogelijkheden voor vlak en glooiend terrein. En gaan wil je met de Red Bull! Een echte crosser, lekker licht, wendbaar en toch stabiel. Gewoon scheuren met dat ‘ding’. Daar is die voor!

Jammer dat de Ultra Cross gelakt is; de geanodiseerde versie zoals de Pro-SL wegfiets van Red Bull zou beter bestand zijn tegen de schurende invloed van zand… En: de Red Bull Pro-SL heeft een prachtige stabiele zadelpenklem die niet zou misstaan op deze Ultra Cross. Ook nog: de zadelpen heeft weinig ‘setback’ dus je moet even kijken of je ver genoeg achter het bracket zit. Het is en blijft een echte wedstrijdfiets. Verwacht geen comfort, zeker niet als je een (vol)geveerde mountainbike gewend bent. De techniek is nog steeds ‘basic’ bij een crossfiets, met name de remkracht. En het voorwiel begint bij krachtig remmen te schudden. Verder weten we nog niet hoe SRAM zich houdt op den duur. Echter, onderdelen als ketting en tandwielen zijn uitwisselbaar met Shimano dus dat zal geen probleem zijn. En de Rival onderdelen zijn nu nog redelijk prijzig, in de toekomst zal dit ook aangenamer worden. Kijk voor info bij www.rose.de of bel (Dl) 0049-2871-275555