

Zowel de framebuizen als de verbindingsstukken van de Look 585 zijn van carbon. Voor de 585 heeft Look nieuwe technologieën toegepast. De buizen zijn gemaakt van ‘very high module’-carbon en daarbij is veel aandacht besteed aan de richting van de weefsels en de juiste mix van lijm en vezeldraden. De buizen zijn deels rond, deels geovaliseerd. De dikste buis is de onderbuis met ruim 32 mm doorsnede. Het bracket is door hoge druk uit één deel geperst, ‘carbon forged’ noemt Look dit. De staande achtervork is gaffelvormig, de liggende is licht gebogen. Frame en vork wegen samen slechts 1000 gram.

De voorvork, de HSC5 SL van Look, weegt slechts 295 gram. Nieuw zijn de carbon uitvalpatten (in plaats van aluminium patjes) en de geïntegreerde cup op de vorkkroon voor het oversized lager. Uiterlijk vallen vooral de iets naar binnen gebogen vorkpoten op, evenals de stickers in rood, wit en zilver. Bij de voorvork hoort een speciale adapter voor de montage van het balhoofdstel: geen stalen ster maar een soort plug. Frame en voorvork kosten samen € 2899,-.

De torsiestijfheid – de doorbuiging van de balhoofdbuis – is 74,2 Nm/º, dat is aan de slappe kant. De bracketstijfheid is uitstekend met 53,2 Nm/º. En de voorvorkstijfheid is ook goed: 53,8 Nm/º. De verhouding stijfheid/gewicht is uitstekend en vergelijkbaar met frames als Klein QPro, Merckx Team Scandium en VT 730. (Meer info vind je onder stijfheidsmetingen op de site.) De fiets heeft een toergeometrie, door zijn naloop van 61 mm, zitbuishoek van 73,8º en balhoofdhoek van 72,4º. Compleet komt de fiets met een Shimano Dura-Ace 10-speed-groep, Easton Tempes-wielen van carbon met Gommitalia-tubes en carbon onderdelen, zoals een Easton-stuur, Look-zadel- en -stuurpen en bidonhouder. Zo weegt de 585 maar 6,8 kilogram. Dat is nog net binnen de limiet die de UCI stelt voor racefietsen in wedstrijdverband.

Voor wie is de 585 bedoeld? Voor iedereen met ‘fietsanorexia’, de echte grammenjagers dus. De 585 is niet superstijf, maar wel superlicht. Het lage gewicht, het comfort van het carbon en het klassieke uiterlijk maken de 585 tot een uitstekende keuze voor wie een rasechte bergbeklimmer zoekt en zelf ook licht is. Daarnaast is de 585 tot in de puntjes afgewerkt.

Je moet bij de afmontage behoorlijk opletten: een carbon frame en carbon onderdelen zijn kwetsbaar. Gebruik altijd een momentsleutel om de aandraaikracht exact te kunnen bepalen. Wij kregen de gladde carbon zadelpen met geen mogelijkheid vast. De tubewielen zijn mooi en licht, maar erg onpraktisch. Ook al omdat je speciale remblokken moet monteren en die ontbeerde de testfiets. Het moge duidelijk zijn dat de 585 niet geschikt is voor zware rijders; kijk dan bij de Look 486 (€ 2799,-) of 386I (€ 1799,-): die zijn wel wat zwaarder, maar ook stijver. Verder moet je voor zo’n goede afwerking en zo weinig grammen diep in de buidel tasten.
Meer info vind je bij www.veltec.com en www.lookcycle.com.