

Cadeau
Wie jarig is krijgt cadeaus. Van Danilo Di Luca van het Bianchi Liquigas team. Hij won op een Bianchi FG ondermeer Amstel Gold Race –de fiets staat dan ook precies bovenop de Cauberg, op de streep- en uiteindelijk de ProTour. Halverwege 2005 kwamen er speciale witte FG-frames op de markt, die compleet van aluminium waren vervaardigd. Voor komend seizoen is de celeste FG Lite voorzien van een carbon achtervork. Hoofdmateriaal is nog steeds geovaliseerd Hyperalloy 7000 aluminium, triple butted en voorzien van een balhoofdbuis met extra stroppen aan de onder-en bovenzijde en een oversized staande buis. De framebuizen zijn gelast, de carbon wishbone achtervork is verlijmd. De voorvork is semi-geïntegreerd met het FSA-oversized balhoofdstel. De bovenbuis loopt licht af.

1640 gram
Frames waar profs mee rijden zijn licht. Deze FG Lite in een maat 58 weegt 1240 gram, de full carbon voorvork 400 gram. 1640 Gram in totaal. Het kan lichter, maar dan moet een frame compleet van carbon gemaakt worden. En het is de afmontage die het uiteindelijke gewicht bepaalt. Di Luca reed met Campagnolo Record en carbon Campagnolo wielen en dan zal de FG niet veel meer wegen als 7,2 kilo. Deze burgeruitvoering komt aan 7,8 kilo. En dat is dan inclusief ondermeer Shimano Ultegra 10-speed groep, Bianchi carbon crankstel en Fulcrum Racing 3 wielset. De FG Lite heeft een echte allround geometrie met een wielbasis van 990 millimeter, een naloop van 57 mm, zitbuishoek van 73,0 º en een balhoofdhoek van 73,1º.

Slank
De torsiestijfheid van de FG Lite is 65 Nm/º, de bracketstijfheid 31 Nm/º en de stijfheid van de voorvork is 54,3. Technisch gezien valt dat zwaar tegen. Je zou denken dat de profs met de technisch zo goed mogelijk materiaal rijden. Maar,je moet twee dingen bedenken. Ten eerste: de fietsen worden opgebouwd tegen het door de UCI toegestane minimum toegestane gewicht van 6,8 kilo. Ze zijn dus erg licht, afgemonteerd met de beste onderdelen en worden top onderhouden. De lichte frames van toprenners zijn wonderwel nooit superstijf. Prima, voor wie wedstrijden rijdt, want een superstijf frame wordt ook als minder comfortabel ervaren. Ten tweede: de mindere stijfheid wordt ook gecompenseerd door het hoge niveau van de stuurmanskunst van de profs. Leuk, maar wat heb je hier aan als gewone liefhebber? En is deze FG Lite nu wel een fiets voor jou en mij?

Plus
Ja, toch wel. Want het frame mag dan wel slecht scoren in de stijfheidsmetingen, de afmontage van deze FG Lite is er een waarmee je niet alleen mee de heuvels en bergen kan opstormen, je kunt ook veilig afdalen. De Fulcrum Racing 3- wielset is een goede wielset, te vergelijken met de Eurus-wielen van Campagnolo: licht en stijf. Wij zouden wel graag de Continental GP 3000-bandjes vervangen zien worden door de nieuwe 4000-serie of de Michelin Pro Race-banden. Die kleven net iets beter aan de weg. De oversized deels carbon, deels aluminium ITM ‘4 Ever’-stuur en stuurpen, de 32,4 mm oversized carbon zadelpen en het lange en relatief brede Arione-zadel zorgen er voor dat je altijd controle over je fiets blijft houden. En dáár gaat het natuurlijk om.

Min
De FG Lite is niet echt stijf en zeker niet goedkoop. Los kost het frame € 1699,-, zo compleet € 3699,-. Dat is sec gezien heel veel geld voor een fiets met Ultegra (er is ook een uitvoering met Dura-Ace, zie foto). Maar zo moet je de FG Lite natuurlijk niet bekijken. Het is de fiets van Di Luca. Net zoals je een C50 bij Dekker, een Time bij Boonen of een Cannondale bij Simoni hoort. Heb je met dit soort overwegingen helemaal niks, dan moet je een ander frame of fiets kiezen. Er is voldoende keuze, ook binnen de collectie van Bianchi. Een 1885 Hydro met carbon achtervork is een stuk stijver en goedkoper; voor € 2099,- is er een 1885 met Ultegra 10-speed. En ook die heeft de kenmerkende Celeste kleur. Info via www.bianchi.nl.