Toen de eerste SS verscheen lag de focus vooral op het gewicht; nu tellen andere zaken. Vooral de aerodynamica: je hebt als rijder meer aan een ‘snelle’ fiets dan aan een pure lichtgewicht. Aero wil niet alleen maar zeggen ‘plat’, ook zaken als rolweerstand, mooi lopende lagers en trapas hebben invloed op de ‘performance’ van een fiets. Maar sneller moet het, zoveel is duidelijk. Daartoe heeft Cannondale een compleet nieuwe racer ontworpen. Die is er in een BallisTec Hi Mod versie en een BallisTec Carbon: vier modellen Hi Mod, veertien carbon -waarvan drie met velgremmen. De afmontage is Shimano en SRAM: van een mechanische 105 7000 tot Dura-Ace Di2. De prijzen beginnen bij € 2299,- voor SuperSix Evo Carbon 105, de duurste is de SuperSix Evo HM Dura-Ace Di2 (€ 10.999,-).
Low
De verlaagde achtertrein bepaalt voor een heel groot gedeelte het profiel van de fiets. De bovenbuis en de liggende buis zijn oversized en geovaliseerd, al is de staande buis voorzien van een lichte ronding waar het achterwiel ‘invalt’. Geen losse zadelpenklem, maar een eigen driehoekige zadelpen. Er passen er banden tot 30 mm in (afhankelijk van het merk uiteraard). Bij de balhoofdbuis sluit de voorvork nauw aan; goed zichtbaar zijn de geovaliseerde spacers -die lijken op die van de SystemSix, maar zijn net wat anders.
Cannondale heeft voor de duurdere modellen een zogenaamde Knøt HollowGram cockpit; het lijkt op een vaste unit, maar het stuur is verstelbaar, maar niet meer dan 5 mm. De leidingen en kabels lopen aan de voorzijde van de stuurpen en langs de speciale spacers de balhoofdbuis in. Daar lopen ze dan weer verder het frame en de voorvork in. Standaard wordt elke SuperSix iHiMod met een Power2Max vermogensmeter geleverd. Dat wil zeggen: de hardware. Wil je de vermogensmeter activeren dan kun je een abonnement afsluiten tegen betaling van circa 450 dollar. Dura-Ace Di2, 140 mm schijf achter, 160 mm voor, 52/36 crankstel en Knøt 45 wielen. 7,40 kilo in een maat 56. Een uitgebreide review is straks te lezen in FIETS 8, het augustus nummer. Eerst eens kijken wat de mannen van EF in de Tour gaan maken met de nieuweling…Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."




