Campagnolo presenteert vandaag een nieuwe draadloze Super Record groepset. Met 13 kransjes achter, waarmee het de eerste weggroep is met een 2×13 configuratie. Daarnaast is het, volgens de Italianen, de snelst schakelende groepset ter wereld. We zagen al heel wat spyshots voorbij komen, maar nu mag de hele wereld het officieel weten.
Naast die hoge schakelsnelheid, zou de groepset zich moeten onderscheiden van de concurrentie op het gebied van ergonomie en intuïtiviteit in het gebruik. De Super Record 13 staat voor de toplijn in een nieuw 13-speed ontwikkelplatform dat Campagnolo als merk weer groots op de kaart moet gaan zetten. Dankzij een verbeterd productieproces (in Europa!), moeten de kosten binnen de perken blijven en de componenten van wat ooit een van de grootste merken was weer volop zichtbaar worden op de weg. Deze Super Record groepset moet op korte termijn aangevuld worden met meer mooie nieuwe groepsets. Dit zit er aan te komen:
- 1x 13-speed weg groepset, met een achterderailleur met clutch
- 1x 13-speed tijdrit groepset, met een achterderailleur met clutch en aero bar-end shifters
- 2x 13-speed endurance road / gravel groepset, met een achterderailleur met clutch
- 1x 13-speed ‘Super Record X’ gravel groepset met een gravel achterderailleur met clutchen een 48t cassette
Ook op ons forum waren er wel wat zorgen over de toekomst van dit mooie merk met haar fantastische geschiedenis. Laten we hopen dat Campa hiermee de weg omhoog inzet en weer wat vaker in de winkels te zien is op nieuwe racefietsen.

Tandje extra
Dankzij de ervaringen met de 13-speed Ekar gravelgroep, kon Campagnolo de afstand tussen de kransjes verkleinen en de kransjes zelf dunner maken. Hiermee komt er ruimte vrij voor het 13e kransje, wat fijn is omdat het een optie extra is om de ideale cadans te vinden. Er komen vier varianten beschikbaar:
- 10-29 (10/11/12 – 13-14-15-16-17-18 – 20/23/26/29)
- 10-33 (10/11/12 – 13-14-15-16-18-20 – 23/26/29/33)
- 11-32 (11/12/13 – 14-15-16-17-18 – 20/23/26/29/32)
- 11-36 (11/12/13 – 14-15-16-18-20 – 23/26/29/32/36)

Cranksets
De nieuwe kettinbladen die op de cranks geschroefd worden, hebben een speciale oppervlakte behandeling gekregen, waarmee ze slijtvaster zijn geworden. Daarnaast is de vorm van de tanden aangepast, waardoor het schakelen sneller verloopt. Er zijn zeven varianten, met maximaal 16 tanden verschil tussen het kleinste en grootste kettingblad: 45/29, 48/32, 50/34, 52/36, 53/39, 54/39 and 55/39.

De cranks, van carbon, zijn er in 165 mm, 170 mm, 172.5 mm en 175 mm lengte en hebben een Q-Factor van 148.5 mm. De twee halve trapassen zijn van titanium en voorzien van het bekende Ultra Torque systeem). Je kunt de cranks met of zonder HPPM powermeter aanschaffen.
Derailleurs
Beide derailleurs zijn complete opnieuw ontworpen. Door een slimmere plek voor de batterij in de voorderrie, is er nu meer ruimte voor een bredere achterband. De achterderailleur is lichter geworden, dankzij 25% minder materiaal. Je laadt de batterijen op in een uurtje, maar al na 45 minuten zitten ze voor 90% vol. De beweging van de achterderailleur is zo aangepast deze deze nu sneller over de versnellingen gaat dan welk 12-speed versnellingsapparaat dan ook, volgens Campa. Daar helpen ook de vergrote pulleywieltjes met 14 tandjes aan mee. Er is keuze uit de nieuwe originele Campagnolo UDH dropout of de traditionele bevestiging via een achterpat.

Ergopower
Samen met het 13e kransje is de vernieuwde Ergopower het voornaamste speerpunt van de nieuwe Super Record groep. De handpositie is verbeterd, de afstand tot de shifters instelbaar, het deel waar je handen op de hoods rusten is groter voor minder druk, er is meer grip en er is weer een duimshifter. Maar niet zoals we die kenden, maar nu als kleine hendel die vanuit verschillende handposities goed bereikbaar is. Daarnaast is er een smartbutton, om bijvoorbeeld mee door de pagina’s op je fietscomputer te scrollen, of een playlist op je telefoon mee te bedienen zonder je handen van het stuur te halen. Alle functies zijn ook instelbaar via Campa’s MyCampy app.

Meer remkracht
De remmen zijn lichter geworden, terwijl er toch minder kracht nodig is om tot stilstand te komen. Er zijn twee type pads, organic en een nieuwe sintered versie. De remschijven zouden stiller zijn dan de oude en komen in 140 en 160 mm. Team Cofidis rijdt al een poosje rond met de nieuwe groep. Jij kunt dat vanaf nu ook doen want de groep is per direct te koop met een adviesverkoopprijs voor de uitvoering zonder powermeter van €4.300,-. Met vermogensmeter komt de groepset op €5.399,-.
Meer info via campagnolo.com.






