Op vele manieren onderzoeken de belangrijkste geldschieters van de teams Rabobank en Vacansoleil-DCM het effect van hun sponsoractiviteiten.

Tv-minuten vormen maar een onderdeel van de ‘exposure’. Winnen helpt, maar is niet zaligmakend.

”Toen Johnny Hoogerland in het prikkeldraad belandde, verdubbelde het bezoek aan onze website”, weet John Gerards, senior marketing-manager van Vacansoleil.

Heleen Crielaard, hoofd sponsoring bij Rabobank: ”Als je wilt dat klanten en medewerkers trots zijn heb je resultaten nodig. Maar wielrennen blijft een sport waarin je meer verliezers hebt dan winnaars. En andere facetten van onze sponsoring zijn net zo belangrijk: bijvoorbeeld de ondersteuning van breedtesport.”

Imago

Rabobank is veruit het langst actief in de wielersport en boekt stabiele resultaten qua zichtbaarheid.

Crielaard: ”Natuurlijk ligt er een piek rond de voorjaarsklassiekers en met name de Tour die in 188 landen wordt uitgezonden. Wedstrijden als de Ronde van Californië en de Tour Down Under in Australië zijn weer interessant voor onze naamsbekendheid in landen waar onze marktpositie anders is dan in Nederland. Hier richten we ons meer op het uitdragen van ons imago.”

Ook Vacansoleil begeeft zich, bijvoorbeeld met het organiseren van toertochten, in de breedtesport. Gerards: ”In ons aanbod leggen we ook de combinatie met wielrennen. We bieden een vakantieproduct aan, fietsen hoort daar voor veel mensen bij, waarmee de link is gelegd.”

De invloed op het technisch beleid is bewust klein. Gerards: ”Er is regelmatig overleg, natuurlijk zullen we als het minder gaat, vragen hoe dat komt. Maar de samenstelling van het team is iets van de ploegleiding.”

”We zijn een bank, geen sportorganisatie”, zegt Crielaard. ”Wel evalueren we jaarlijks elk sponsorship dat we zijn aangegaan.”

Concurrent

De twee Nederlandse ploegen die Nederland vorig jaar in de Ronde van Frankrijk vertegenwoordigden krijgen er met Team Argos-Shimano een concurrent uit eigen land bij. Geen probleem, volgens Gerards. ”Vorig jaar kreeg de wielersport met twee in plaats van één ploeg al een ‘boost’. Dat leverde voor programma’s ook meer keus aan onderwerpen op.”

En Crielaard: ”Wij ondersteunen de wielersport in zijn algemeenheid, sponsoren bijvoorbeeld ook de KNWU. Met drie ploegen wordt de aandacht en het enthousiasme in Nederland alleen maar groter.”

© ANP