Door Charlie Bootsman

“We stijgen boven onszelf uit en John is in supervorm. Ik zie een beleving en een gretigheid waar ik trots op ben”, laat de begeleider van de Nederlandse ploeg weten aan NUsport.

“We hebben bijna geen hulp om ervoor te zorgen dat het een sprint wordt. Insiders weten hoe moeilijk dat is, zeker met de steile stukken die er in de etappes zitten.”

Zeeman had zijn equipe goed voorbereid op de sprints in Spanje. Voorafgaand aan de grote ronde ging er een vragenlijst rond waarop renners moesten invullen wat de doelstellingen waren.

“Daarin zag ik al dat iedereen heel gemotiveerd was om John bij te staan. Ons doel is heel helder en dat betaalt zich uit. Het loopt super.”

Cavendish

Zeeman, die na dit seizoen bij Rabobank aan de slag gaat, wil niets weten van de magere bezetting qua sprinters in de Vuelta. “Dat hoor je ook als Mark Cavendish zoveel ritten wint in de Tour. Elke ploeg stuurt zijn best denkbare selectie.”

Hij roemt de kracht van Degenkolb op de colletjes die het Zuid-Europese land rijk is. “Over die stukken komen Cavendish en André Greipel echt niet heen. Die ritten heb je niet in de Tour. Daarom zijn ze hier ook niet en dat vind ik niet erg hoor.”

Als de Vuelta zich zou blijf ontwikkelen, hoopt Zeeman ook dat de groene trui in het bezit van Degenkolb blijft. “De bergen worden wel wat zwaarder, maar het moet lukken. En er zijn ook nog wat kansen op ritzeges.

Energie

Koen de Kort is een belangrijke pion in de sprinttrein van Argos. “Hij is echt de captain in de finale. Koen heeft daar veel ervaring mee en gaat voorop in de strijd. Hij ontwikkelt zich hier echt als leider.”

“We zijn ook heel professioneel bezig met die finales. Die worden meteen teruggespoeld en bekeken in de bus. Daar hebben we heel veel energie in gestopt.” Argos is volgens Zeeman echt bezig naam te maken in de Vuelta.

“We wonnen hier vorig jaar al een etappe met Marcel Kittel, dat was het echt begin. Door dit succes weet iedereen wel dat we een sterke sprintploeg zijn. En dat gaat alleen maar verder.”

© NUsport/Charlie Bootsman