SRAM pakt lekker door dit jaar. Het ene na het andere nieuwe product rolt uit de fabrieken van de Amerikaanse onderdelenmaker. Na de vernieuwde RED-groepen, Zipp-nieuws en Hutchinson-banden is het nu de beurt aan de Force AXS- en Rival AXS-groepsets, in zowel een 2X 12-speed voor op de weg, als de XPLR 13-speed gravelversie.
Force, wat is er nieuw?
Zaken als shifters, remmen en cranks zijn gelijk voor de weg- en de gravelgroepen. Het verschil zit hem in de derailleurs en tandwielen. Eerst even over de Force-componenten. Daar vind je nu ook bonusbuttons op de vernieuwde hoods. Die kun je zelf programmeren om als shifter te werken, of door de pagina’s op je fietscomputer te bladeren. De ergonomie is ook verbeterd, heel vergelijkbaar met de RED AXS groepset. Ook het remmen is sterk verbeterd, met 1 vinger te doseren. Schakelen gaat sneller dan bij de oude Force AXS-groepset en daarnaast is de hele groep lichter geworden. Een complete set weegt nu 2776 gram (incl. powermeter, 48/35 crankset en een 10-30 cassette).

Over cassettes gesproken, er is de keuze uit: 10-28T, 10-30T, 10-33T, en 10-36T. Qua cranksets kun je kiezen uit 46/33T, 48/35T of 50/37T. En er is een Force 1-crankset met een enkel blad. Daarnaast zijn er aerobladen van 44 t/m 50T. Aerobladen met geïntegreerde powermeter zijn er van 44 t/m 68T. Ook in cranklengte is er volop keuze, van 160 t/m 175mm lengte.


Er is nu ook voor op de weg de keuze uit kettingbladen met schroefdraad. Die vervang je met een apart stuk gereedschap, de chainring removal tool. Er zijn ook nog de bekende bladen die met 8 boutjes gemonteerd worden.
Alle componenten zijn backwards compatible, je kunt je oude Force-derailleurs dus aansturen met de nieuwe shifters, mocht je op zoek zijn naar alleen betere ergonomie en remmen.
De Force AXS XPLR-groepset is speciaal voor de gravelbike, meer specifiek, voor gravelbikes die UDH (universal derailleur hanger) ondersteunen. Met een enkel voorblad, een UDH-achterderailleur en een 13-speed 10-46T cassette. Die loopt als volgt: 10-11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-38-46.
Een complete 2X weggroep, met powermeter, gaat 2.823 euro kosten. Zonder powermeter komt diezelfde groepset op 2.423 euro. Voor de XPLR-groepset ben je 2.345 euro kwijt. Zonder powermeter komt die op 2.135 euro.
Rival AXS
Ook de Rival-groepset is flink onderhanden genomen. Hier geen bonus buttons, maar wel carbon remgrepen, verbeterde ergonomie, sneller schakelen en een lichter geheel. Een complete groep voor op de weg komt op 2993 gram. SRAM heeft berekend dat je met de nieuwe remmen 80% minder kracht hoeft te zetten voor hetzelfde remeffect.

In de Rival-uitvoering kun je kiezen voor een 10-30T of een 10-36T cassette. Als crankset is er een 46/33T- en een 48/35T-uitvoering. Zowel de Rival AXS als de Rival 1 AXS-crankset komt met een powermeter die alleen links meet. Die zit op de spindle en werkt op een AAA-batterij. Ook hier cranklengtes van 160 tot en met 175 mm. De cranks zijn nogal opvallend, met hun holle design, volgens SRAM is er alleen aluminium gebruikt weer het nodig is.

Een complete Rival groepset komt op €1925,-, incl. powermeter. Zonder powermeter komt die op €1765,-. De XPLR versie gaat met PM €1.740,- kosten.
We rijden ondertussen met een Rival AXS XPLR groepset en de FORCE AXS weggroep. In Fiets Magazine #8 lees je onze ervaringen hiermee.