Albert Timmer staat zaterdag met Argos-Shimano voor het eerst aan de start van de Giro d’Italia. De 27-jarige renner verwacht minder chaos dan in de Tour de France, die hij al twee keer uitreed.

Door Charlie Bootsman

“Ik verwacht dat het iets minder hectisch is, al durf je dat nooit met zekerheid te zeggen. Echt op zijn Italiaans, veel bergop en veel draaien en keren”, aldus Timmer tegenover NUsport.

Argos focust zich op de sprintkwaliteiten van John Degenkolb. Met Timmer en Koen de Kort in de sprinttrein moet de Duitser, die vijf etappes won in de laatste Vuelta, het team dagsucces bezorgen.

“Elke rit heeft moeilijke elementen, maar er zijn genoeg kansen. We gaan hier alleen niet zomaar even drie ritten winnen. Als we één rit mogen pakken, doen we het al goed. Mark Cavendish is er ook en er zijn meer goede sprinters hier.”

Eigen kansen

Degenkolb heeft dit jaar mede door blessureleed nog geen zege op zijn palmares kunnen bijschrijven. Timmer is er desondanks van overtuigd dat de sprinter in goede vorm naar Italië is gekomen.

“Ik heb hem woensdag in Frankfurt zien rijden en dat zag er goed uit. Hij is wel in orde en we hebben het voordeel dat hij de bergen goed aankan. Hij rijdt heel gemakkelijk omhoog en zal dus tot het einde mee blijven doen.”

Dat geldt ook voor Timmer zelf, die zich in de eerste helft van de Giro vooral concentreert op de sprints, maar daarna ook voor eigen kansen hoopt te gaan. “Ik zal het ongetwijfeld gaan proberen, zoals ik in elke grote ronde heb gedaan. In de eerste week zou het zonde zijn als je om die reden de sprint laat lopen, maar daarna liggen er vast wel kansen.”

Overtuigd

De aandacht die de Giro genereert is een stuk minder dan Timmer in de Tour gewend is. Toch wordt de Italiaanse rittenkoers steeds populairder. “Je ziet het ook aan het deelnemersveld met grote klassementsrenners. De Tour is het grootste evenement dat er is, maar dit gaat ook een heel mooie ronde zijn.”

Ondanks de pittige Giro hoopt Timmer volgende maand bij de Tour opnieuw van de partij te zijn. Het zou de eerste keer worden dat hij twee grote rondes in een jaar rijdt. “Het heeft er natuurlijk alles mee te maken hoe ik de Giro doe. Als ik helemaal naar de klote ben na drie weken, gaat het niet.”

“Maar ik ben ervan overtuigd dat ik het aankan. Er zitten zeker in de laatste week van de Giro een paar etappes in die ongelofelijk zwaar zijn, maar normaal gesproken heb ik daar niet echt veel problemen mee.”

© NUsport/Charlie Bootsman