Tekst: Wouter Lazet, Foto’s: Brian Schroder/Edwin Haan
Naar wij weten was de Surly Pugsley de eerste commercieel verkrijgbare fatbike. Surly maakte niet alleen het frame, maar ook het crankstel, de velgen, de extra brede achternaven én de banden – want die bestonden nog niet. De Pugsley heeft dan ook een standaard 135 millimeter inbouwbreedte. Om de ketting toch langs de achterband naar de voorbladen te krijgen, staat het frame bijna 2 centimeter uit het lood, en is het achterwiel even schuin gespaakt. De breedte van de achterband is beperkt tot 3,8 inch maximaal, net als bij de eerste fatbikes. Echt vernieuwd is de Pugsley nooit: alles is simpel, functioneel en slim gebleven. Zo zit de direct mountvoorderailleur op een verlengde klemband gemonteerd. Het crankstel heeft een antieke 5-punts steek, waardoor er een 20-tands binnenblad op past, wat de eerste versnelling superlicht maakt."Simpele functionele klassieker voor het langere toerwerk"
De keuze voor een LX-achterderailleur is niet handig: die laat op een mountainbike de ketting onnodig tegen het frame klapperen. En dat terwijl de Pugsley vrolijk overal overheen rolt. Het stalen frame biedt een heel gemiddelde zit – niet al te breed of rechtop – waardoor je snel went.Over asfalt rolt hij aardig door, en over onverharde paden rijd je praktisch even snel. Het lijkt alsof de fiets zich aanpast aan jouw rijstijl in plaats van andersom. Duik je snel de bochten in, dan kan je hem er prima plat doorheen sturen. En doe je het rustig aan, dan kan je hem even goed rechtop houden. De Pugsley verdraagt het allemaal, zonder te slingeren of de bocht in te vallen als je te langzaam rijdt.Surly heeft duidelijk veel ervaring met fatbikebanden. De banden en velgen onder de Pugsley zijn dezelfde als die van de Nicolaï Argon Fat, het zijn de geometrie en zithouding die hem tot een toerfiets maken. Wendbaar genoeg voor een singletrack, maar vooral stabiel en voorzien van voldoende bagagedragernokken om je halve huisraad mee te nemen. Hij is op zijn best wanneer je lang in het zadel zit en je je niet zo druk maakt om de snelheid.
Plussen en minnen: + allround + vrolijk – haastige spoed maakt zere voet
De cijfers van Fiets
Imago: 7
Kwaliteit: 6,7
Prijs/kwaliteit: 6,5
Meetwaarden: 6,5
Praktijk: 7,3
Eindcijfer: 6,8 Specs
- Prijs: € 1999,-
- Frame: CroMo staal
- Voorvork: Surly Moonlander staal
- Shifters: Microshifter T10
- Derailleurs: Shimano LX
- Crankstel: Surly 94BCD 20-34
- Ketting/Cassette: KMC X10 RB/Shimano Deore
- Remmen: Avid BB7 180/160
- Opbouw: Surly
- Wielen: Surly Ultra New/Shimano/Deore/Surly Marge Wide
- Banden: Surly Nate 120tpi 26×4,0”
- Gewicht: 14,10 kilogram
- Maten: XS, S, M, L, XL
- Website: www.surlybikes.com