Cannondale’s allrounder is nog allrounder geworden. Zo allround zelfs dat de nieuwe Cannondale SuperSix Evo alle andere Cannondale-racers praktisch overbodig maakt.

We scrollen een jaar of vijftien terug in de tijd. Als de nieuwigheid van carbon af is, beginnen de merken hun fietsen te differentiëren. Ze bouwen lichte klimfietsen, platte aerobikes, comfortabele endurance bikes en, later, gravelfietsen. Nu zien we dat diezelfde merken juist alles op één hoop gooien. Specialized liet de Venge al opgaan in de Tarmac. En nu is er de nieuwe SuperSix van Cannondale: die kan doorgaan voor een aerobike, klimfiets en mini-gravelbike in één.

Cannondale SuperSix Evo

We pikken een kakelverse SuperSix Evo Hi-Mod 1 op om te testen in de Spaanse heuvels rondom
Girona. De service course van Education First bevindt zich daar, en dat is niet toevallig een ploeg die rijdt op Cannondale-fietsen. De SuperSix Evo is toe aan zijn vierde generatie, de tweede met schijfremmen en integratie. Tegelijkertijd met de SuperSix komt Cannondale ook met een volledig nieuw label op de markt. Zoals Specialized al decennia de term S-Works hanteert voor haar topmodellen, doet Cannondale dat nu
met Lab71.

Dat levert een fiets op uit Dexters laboratorium met net een beetje extra opsmuk. De kers op de Cannondale-taart. Met een framegewicht van 770 gram moet het topmodel uitkomen op 6,7 kilo. Die balanceert dus op het randje van de UCI-limiet – daarmee mag je hem gerust een klimfietsje noemen. Mijn beduidend ‘betaalbaardere’ Hi-Mod 1-testfiets meet ik in maat 58 na op 7,1 kilo. Ook lang niet slecht!

Koersfiets pur sang

Toch kan de SuperSix veel meer dan alleen klimmen. De fiets voelt allerminst als een bak bami die alle
kanten op zwabbert, hij is ongekend stijf. Sterker nog, onderweg gedraagt hij zich eerder als de opvolger van de SystemSix, Cannondale’s aerobike. Volgens Cannondale komt de fiets qua aerodynamica dan ook behoorlijk overeen met het aeroraspaardje. Dalen, insturen, het voelt allemaal erg direct en strak. Het is een koersfiets pur sang.

Zelf ben ik vooral blij dat Cannondale een aantal zeer eenvoudige standaarden heeft toegepast. Zo zijn de Amerikanen teruggekeerd naar een bracket met schroefdraad – terwijl uitgerekend Cannondale ooit met de BB30-standaard op de proppen kwam. Verder zien we een eenvoudige poort onderaan de schuine buis om de Di2-batterij in op te bergen. En als laatste gebruikt Cannondale nu lekker standaard steekassen, zoals ieder ander merk. Prima, die werken het beste.

Gemak versus design

Een soort van aerobike zou geen soort van aerobike mogen heten zonder geïntegreerde kabelvoering. Cannondale noemt dit superbike level cable management, wij noemen dat nog altijd ‘knap onhandig’. Maar het ziet er superslick uit. De betaalbaardere modellen zijn uitgerust met een stuur en losse stuurpen. Hierbij zijn de spacers eenvoudig te verwijderen, waardoor je nog relatief eenvoudig aanpassingen in de zithouding kunt maken.

De luxe modellen met het Lab71-label hebben een platgewalst aerostuur uit één stuk met prachtige afwerking. Alsof het carbon door een mangel is gehaald, waardoor de vlokken als een soort finish los over de bovenste laag zijn gedrapeerd. Het design is tot stand gekomen in samenwerking met Momo, een Italiaans merk dat mode en design combineert in met name de motor- en autoindustrie.

Mijn SuperSix Evo Hi-Mod 1 is niet alleen uitgerust met SRAM Red eTap AXS, maar ook met vernieuwde Cannondale HollowGram-wielen. De R-S 50-wielset heeft (uiteraard) 50 millimeter hoge velgen met een binnenbreedte van 21 millimeter. De wielen zijn tubeless-compatibel en wegen 1620 gram: daar valt dus zelfs nog wat gewicht te winnen! Met de stijfheid en kwaliteit zit het wel goed. Banden tubeless maken is eveneens een eitje.

Licht omhoog, aero omlaag

In de heuvels rondom Girona haal ik overgesoigneerde Engelse toeristen in en snel naar de top van de bekende Els Angels. Er gaat geen dag voorbij dat je op deze weg geen prof tegen het lijf fietst. Bergop rijdt de fiets als een volwaardige klimmer, met de handjes op het ietwat grote stuur (dat pakt niet zo lekker vast). Bergaf is het volle bak in de aerohouding.

De vierde generatie SuperSix kan alle kanten op en is de perfecte fiets voor als je er maar eentje kunt kiezen. Zoals de meesten van ons. De brede velgen met bijbehorende banden maken van het geheel een redelijk comfortabele fiets, terwijl de rest zorgt voor een snelheidssensatie. Hoewel de vorige generatie nog helemaal niet outdated was, rijdt Cannondale ook met de nieuwe SuperSix nog steeds vooraan in het peloton.

Specificaties Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod 1

Pluspunten: fraai totaalpakket, prachtige afwerking bovenbuis & stuur
Minpunten: blokkering stuuruitslag
Prijs: € 13.499,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,1 kilo
Groep: SRAM Red AXS 48/35, 10-28
Remmen: SRAM Red 160/160
Wielen: Cannondale HollowGram R-S 50
Banden: Continental Grand Prix 5000
Zadel en pen: Prologo Dimension Nack/Cannondale
Stuur en pen: Cannondale Systembar
Maten: S t/m XL
Website: cannondale.com

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."