Ferrari, Gucci, Prada, Ducati, Galleria degli Uffizi: Italië grossiert in illustere merken met een unieke visie op het product dat ze maken. Iets minder bekend maar net zo onderscheidend is Officine Mattio, een fietsmerk uit Noordwest-Italië dat je gerust in dit rijtje kroonjuwelen zou kunnen plaatsen. Herman testte de nieuwe Lemma RT, een exclusieve fiets met een al even exclusief prijskaartje.
Onze Léon van Bon bracht kreeg enkele jaren terug een exclusief inkijkje in het bijzondere productieproces van Officine Mattio. Hij zag met eigen ogen hoe de fiets in de fabriek in Cuneo, Piemonte, vanaf de eerste laag carbon tot de laatste stap in de afmontage met de hand werd vervaardigd, klaar om te schitteren op de Italiaanse wegen of daarbuiten. Je verwacht het misschien niet van een ambachtelijk fietsmerk als Officine Mattio, maar het werd pas in 2014 opgericht, en wel door de huidige ceo Giovanni Roffarello. Officine Mattio is trouwens de naam van zijn oude fietsenwinkel: officine betekent werkplaats, Mattio is de familienaam.
Tube-to-tube
Anno 2024 bevindt de officine zich dus nog altijd in Italië. In tegenstelling tot veel andere fietsmerken die hun fietsen buiten Europa produceren, vindt Roffarello het van levensbelang dat zijn merk in Italië wordt geproduceerd. Voor Roffarello is het heel simpel: “Een Ferrari wordt toch ook in Italië gemaakt en niet in China?”
Het merk gelooft heilig in het tube-to-tube verhaal, waarbij de buizen stuk voor stuk als losse onderdelen worden gefabriceerd en daarna worden samengevoegd, vooral omdat je op deze manier custom frames kunt maken. Overigens worden niet alleen de frames in eigen huis ontworpen en geproduceerd, maar geldt dit ook voor de wielsets, het lakwerk en de montage van iedere fiets. Bij Officine Mattio zweren ze bij handwerk, wat direct ook betekent dat je als klant ontelbaar veel mogelijkheden hebt om je fiets te customizen.
Licht als de wind
Voor mij is het mijn eerste kennismaking met Officine Mattio. Van VDW Bikes, de importeur voor de Benelux, mag ik een Officine Mattio Lemma RT testen. RT staat voor Racing Technology en deze toevoeging kun je beschouwen als aanduiding van de premium fietslijn – ofwel de duurste kroonjuwelen. Nog een leuk feitje: de naam Lemma komt van de lokale klim waar Giovanni Roffarello zijn eerste fietsen testte. De Lemma die ik ga testen wordt gepositioneerd als een echte allrounder met de focus op comfort.
Mijn testfiets is uitgevoerd in de kleuren van de Italiaanse Women’s World Tour-ploeg BePink. Het uiterlijk van het frame is eigenlijk niet te beschrijven in een paar zinnen (gelukkig hebben we ook nog de foto’s). Je ziet en voelt dat het frame uniek is: de bovenbuis is gespoten in glossy paars dat overloopt in felblauw dat er lekker uitspringt. En wat verder opvalt is dat je door de lak heen duidelijk de carbonstructuur ziet.
Dat het hier gaat om een Italiaanse fiets wordt nog eens bevestigd door de tekst op de achtervork: ‘Perfetta come l’acqua – solida come la roccia – leggera come il vento’, ofwel: ‘Perfect als het water – solide als een rots – licht als de wind’. Op de liggende achtervork pronkt de Tricolore, vergezeld door de tekst ‘Prodotto in Italia.’ Verder mogen natuurlijk het logo op het balhoofd en de merknaam op de onderbuis niet ontbreken. Iets te veel van het goede vind ik de decals ‘RT’ en ‘Imatra’ op de bovenbuis.
Wie verder op het frame inzoomt, ziet duidelijk dat het met de hand is vervaardigd. Je voelt op verschillende plekken dat het frame subtiele oneffenheden heeft – dit is onmiskenbaar een tube-to-tube frame. Is dat storend? Voor de een misschien wel, voor de ander is het juist de charme van een uniek en ambachtelijk product. In ieder geval gaat het niet ten koste van het gewicht. Het frame, dat gemaakt is van hoogwaardig Torayca 1100 G-carbon, weegt in maat medium ongelakt slechts 640 gram.
Uit eigen huis
De geometrie van de Lemma RT is duidelijk die van een allround racer met subtiele aerodynamische eigenschappen. Een opvallend onderdeel is de gebogen voorvork die moet zorgen voor meer controle zónder dat het stuurgedrag daarbij minder scherp wordt. De lage staande achtervork draagt bij aan de stijfheid, terwijl de smalle zadelpen een duit in het zakje doet op het vlak van comfort en moet helpen om klappen van het wegdek op te vangen.
De afmontage van de Lemma RT is net als het frame verre van doorsnee. Op de fiets zitten flink wat carbon onderdelen uit eigen huis, zoals de matzwarte geïntegreerde cockpit en de 38 millimeter hoge Quaranta-wielen. De fiets is verder uitgerust met de fijne Shimano Ultegra Di2 12-speedgroep en een Selle Italia SLR Boost-zadel. Zo is de afmontage goed in orde en dat is ook precies wat je mag verwachten. Een kanttekening moet worden geplaatst bij de bandjes: bij deze fiets verwacht ik eerder de Vittoria Corsa Pro dan de minder soepel lopende Vittoria Zaffiro Pro G2.
Comfort en controle
Hoe rijdt dit kroonjuweel? Op de momenten dat ik ga fietsen werkt het weer verrassend goed mee in deze wisselvallige zomer en op een gegeven moment ga ik bijna denken dat de weergoden spontaan in een zonnige stemming komen als ik mijn Officine Mattio uitlaat in de platte polder. Daarbij ervaar ik van de eerste tot de laatste rit verrassend veel comfort en controle op mijn Italiaanse gelegenheidspartner. De zadelpen, voorvork en achtervork doen wat dat betreft hun werk. Toch zou ik deze Lemma RT niet willen omschrijven als een endurancefiets: het is een racer die uitstekend uit de voeten kan op verschillende terreinen.
Door het lage gewicht en de uitgebalanceerde geometrie reageert de Lemma RT speels op al mijn handelingen, maar daarbij biedt hij ook voldoende controle. Vooral het stuurgedrag is lekker. Ik voel al snel het vertrouwen om de bochten met hoge snelheid te nemen zonder hierbij na te denken. De cockpit ligt fijn in de hand. Wat jammer is, is dat deze wordt ondersteund door een berg spacers. Hierdoor zit ik veel hoger dan ik gewend ben.
In zijn element
Hoewel het hier ontbreekt aan Italiaanse heuvels en bergen kan ik op ‘onze’ klimmetjes een goede indruk krijgen van de klimkwaliteiten van de Lemma RT. Het is duidelijk dat de fiets bergop in zijn element is: door het relatief lage gewicht, het stijve frame en de goedlopende wielset klimt de Lemma RT erg plezierig. Hoe goed de fiets ook klimt en presteert als je lekker je kilometers wegtrapt, je merkt wel dat de Lemma RT niet die pure aerodynamische punch heeft. De aanzet is prima, zeker bergop, maar dat spectaculaire snelheidsgevoel zoals bepaalde aeroracers hebben ontbreekt.
Ook bij het doorversnellen kost het iets meer inspanning om op topsnelheid te komen. Natuurlijk zal je met deze fiets niets tekortkomen in een peloton en al helemaal niet als je een goede tijd wilt neerzetten in bijvoorbeeld Les 3 Ballons. Bovenal kan je met deze Lemma RT urenlang heerlijk rondrijden, waarbij het is aangeraden om af en toe te stoppen voor een goede espresso of een Italiaans schepijsje. Want pedaleren en flaneren gaan uitstekend samen op dit kroonjuweel.
Voor het leven
Het prijskaartje van 13.234 euro is enorm – zeg maar gerust vorstelijk. Is het dat waard? Het is maar net wat je bereid bent te betalen voor dit bijzondere staaltje Italiaans vakmanschap. Wat wel zo is: je koopt iets eigenzinnigs en kunt de Officine Mattio Lemma RT volledig naar eigen wens samenstellen. Als je verliefd raakt op deze fiets, dan kan je het voor jezelf en je omgeving in ieder geval rationeel verantwoorden als investering in een kroonjuweel voor het leven.
Specificaties Officine Mattio Lemma RT
Plus: de Lemma RT is comfortabel, wendbaar en vooral ook uniek
Min: dit kroonjuweel vraagt om een flinke investering en de goedkope banden passen daar niet bij
Prijs: € 13.234,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,5 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano Ultegra R8100 Di2 12-speed/52-36, 11-30
Wielen: OM Quaranta
Banden: Vittoria Zaffiro Pro G2, 28mm
Zadel en -pen: Selle Italia, SLR Boost Kit Carbonio/OM Carbon
Stuur en -pen: OM Sharp
Maten: 48, 50, 52, 54, 56, 58, 60 en 63
Meer informatie is te vinden op de site van Officine Mattio.