Hebben hydraulische remmen op de racefiets de toekomst? Wel als het aan Shimano en SRAM ligt. SRAM heeft als twee systemen, met disc en met hydraulische velgremmen. Met die laatste rijdt Cavendish op dit moment in de Tour rond. Shimano heeft nu de BR-R785, een hydraulische schijfrem.

Deze schijfremmen houden dankzij een ‘hitte management systeem’ een hoge remwerking ongeacht de weersomstandigheden. Die remkracht kan worden afgestemd op rijomstandigheden, terrein, grootte van de renner en zijn capaciteiten. De complete kit bestaat uit volledig nieuw ontworpen dual control shifters, hydraulische schijfremmen op Ultegra niveau, nieuwe 140mm schijven en specifieke naven en wielen.

Dual control shifters
Het was even puzzelen, maar ondanks een olie reservoir in de shifter zijn de Shimano ingenieurs er toch in geslaagd om een compacte Di2 dual control shifter (ST-R785) te ontwerpen met een comfortabele handpositie. Hydraulische schijfremmen hebben veel meer remkracht dan de conventionele ‘blokjesremmen’ en geven renners de mogelijkheid om efficienter en met minder energie te remmen. Ook in de regen heb je veel meer controle en remkracht.

Hitte management
Shimano’s hydraulische schijfremmen zijn uitgerust met ‘Ice-technology’. Een technologie die geïntroduceerd is in mountainbike groepen als XTR en XT. Ice-technology is een koeltechniek die zorgt voor consistente remprestaties. De schijven hebben een 3-laags sandwich structuur van roestvrij staal en aluminium, waardoor ze een betere warmte afvoer hebben.

Er zijn twee schijfopties; 140mm als standaardmaat en 160mm voor mensen die behoefte hebben aan nog meer remvermogen. Shimano integreert aluminium vinnen in de schijf die zorgen voor een verbeterde warmteregeling. Dankzij een vergroot oppervlak voor warmte afvoer, zorgt de schijf voor zo’n 50 graden verlaging in temperatuur. Het resultaat is dat de hydraulische schijfremmen voor de racefiets geen gewichtsbeperkingen hebben (tijdens normaal gebruik!). Beide schijven maken gebruik van een van een centerlock discmount. Centerlock zorgt voor een snelle en eenvoudige installatie van de schijf en kennen we al jaren uit de mountainbike sport.

Wielen
Remmen via het velgoppervlak van lichtgewicht wielen wordt moeilijker in natte weersomstandigheden, zeker met carbonvelgen. Schijfremmen bieden je ook dan controle en constante, gelijke remkracht en voorkomen bovendien dat de velg slijt. Samen met de hydraulische schijfremmen introduceert Shimano een compatibele wielset op Ultegra niveau. De WH-RX31 is een 11-speed centerlock compatibele wielset voor race- en cyclocross fietsen. De bredere velg (17C) wordt het beste gecombineerd met nieuwe bredere banden.

Aangepast frame
Cento disRen nu nog niet direct naar je fietsenmaker om een setje op te halen. Eén van de nadelen van dit systeem is namelijk dat je er met je huidige frame niets mee kunt. Je hebt er een aanpast frame voor nodig. De remblokken moet natuurlijk ergens op het frame gemonteerd kunnen worden en die nokken zitten niet op onze huidige fietsen. Je zult deze remmen dus voor het eerst gaan aantreffen op 2014 modellen die ‘af-fabriek’ worden geleverd met dit systeem.We zagen bijvoorbeeld al een mooie Wilier CR1 disc langskomen.
Ook heb je er aangepaste wielen voor nodig. Als je nu dus meerdere sets wielen hebt, dan moeten die allemaal vervangen worden door modellen die geschikt zijn voor het centerlock systeem. Een dure aangelegenheid.

Gewicht
Het totale gewicht van het hydraulische schijfremsysteem is 1066 gram. De WH-RX31 wielset weegt 1795 gram. In onderstaande tabel het complete overzicht:

ST (shifters) 515 gram
BR (remklauwen) 263 gram
BH (remleiding) 61,5 gram
Olie 21,5 gram
RT (remschijven) 205 gram
WH-RX31 1795 gram

Totaal 2861 gram