Boel werk
De Xelius bestaat al sinds 2013, maar is nog nooit zo grondig onder handen genomen als voor modeljaar 2019. In samenwerking met het Groupama-FDJ team is er veel aandacht besteed aan het perfectioneren van het frame. Er worden 5 soorten carbon gebruikt, 200 vellen en onderdelen. De vellen carbon gaan nu eerst om een latex mal heen, wat zorgt voor een gladder geheel en dat voorkomt dat er onnodig veel hars aan de binnenzijde van het frame terecht komt.
Vergeleken met de eerste versie is het nieuwste frame 80 gram lichter….terwijl de stijfheid gelijk is gebleven. Er is ook veel werk in de windtunnel verricht, met een nieuwe buisvorm als resultaat. Verder is de zadelpenbout verstopt, gaan de kabels aan de voorkant aerodynamischer het frame in en is er aan de luchtstroom langs de lagers in het balhoofd gewerkt.2019
De Xelius SL 2019 collectie bestaat uit zes modellen. De SL 500, 600, 700, 700FDJ en twee discfietsen, 600 en 700 Disc.- Xelius SL 700 Disc
- Xelius SL 700
- Xelius SL 700 FDJ
- Xelius SL 600 Disc
- Xelius SL 600
- Xelius SL 500
Lees ook

Léon van Bon test: Lapierre Aircode SL 900 Ultimate
27 april 2018 - Racefiets
1 Damesmodel
Er is overigens ook nog de SL 500W, een damesmodel. Op de foto hieronder zie je ‘m, die mag je als 7e tellen. Met 170mm cranks, een 105 groep en Aksium wielen.
De fietsen komen in 5 of 6 maten, afhankelijk van het model. De duurdere modellen zijn er niet in XXL. De geometrie vind je in onderstaande tabel.











