Lange voorbereiding
Hoewel het record in slechts 11 secondes werd gepakt, heeft het hele traject er naar toe 2 jaar in beslag genomen. “100 km/u halen was makkelijk, 120 km/u ging ook nog soepel. Maar nog sneller gaan is enorm lastig. De helling houdt een keer op, de ondergrond is tricky, je moet echt flat out durven gaan. Iedere km boven de 160 kost enorm veel moeite”, aldus Markus.Het record werd gepakt op een Mondraker downhill frame dat werd opgebouwd met standaard componenten die jij en ik ook gewoon kunnen kopen. Zijn pak is wel speciaal ontwikkeld. Met speciale aero rubbers om de onderbenen en nauw aansluitend voor de minste luchtweerstand. Ook is er een airbag ingebouwd. Zijn speciale helm bestaat uit 2 delen. Een gewone helm en een aerodeel voor eroverheen. Alle componenten zijn getest in de windtunnel, om hem een zo aerodynamisch mogelijke houding te geven.Als je de beelden bekijkt, ziet het er eigenlijk vrij simpel uit. Gewoon zonder remmen zo hard mogelijk naar beneden knallen. Stöckl hierover: “Je staat doodsangsten uit. Je weet dat 1 verkeerde beweging een vreselijke crash tot gevolg kan hebben, waarbij alleen het pak enige bescherming biedt. Als je een idee wilt krijgen over de krachten, moet je je hand maar eens uit het raampje houden als je met een auto op de snelweg rijdt met dit soort snelheden. Ik ben bepaald geen teergebouwd mannetje, maar ik had serieus moeite met de krachten op mijn lichaam”.Beeld: Marcelo Maragni/Red Bull Content Pool
Check out RedBullTV voor de complete documentaire over het project. Vanaf 20 april online!Hier alvast een voorproefje:[youtube https://www.youtube.com/watch?v=5Ms8K5qeWLQ?rel=0&showinfo=0]