In Fiets #1 2010 schreven we een artikel over het repareren van carbon.
We namen daarbij een kijkje in de keuken van Carbonreparatie.nl
Ondanks de goede uitkomst van dit artikel krijgt eigenaar Edwin van Vugt toch nog regelmatig opmerkingen over de betrouwbaarheid van dit soort reparaties. Nu stuurde hij ons een nieuwtje waarmee hij hoopt een definitief einde aan alle twijfels te brengen.

Edwin kreeg namelijk het verzoek om alle 30 tijdritfietsen van de Rabobank Protour ploeg aan te passen.
Deze aanpassingen  waren noodzakelijk omdat de UCI de fietsen heeft afgekeurd. De reden van afkeuren was dat de radius van onderbuis naar balhoofdbuis te groot was. Die viel daardoor niet meer binnen de 8 cm-regel.

Wat hij gedaan heeft is het weer sterkmaken van de verbinding van balhoofdsbuis naar onderbuis. Toen de frame’s bij hem kwamen waren de delen die niet toegestaan waren al uitgefreesd. Edwin heeft de frame’s weer zo dicht gelamineerd dat de frame’s hun stijfheid weer terug kregen. Dit moest per frame op twee plekken gebeuren, onder het bracket en aan de onderzijde van de balhoofdbuis.

De plek van de aanpassing is daar waar de meeste krachten op het frame komen. Hiermee is nog een keer bewezen dat reparatie van carbon veilig en goed mogelijk is. Volgens Carbonreparatie.nl is nu toch het ultieme bewijs geleverd. Wij geloven hem, maar zijn extra benieuwd naar de ploegentijdrit in de Giro van vandaag!