Geen betere besteding van je zuurverdiende geld dan een mooie (voor jou) nieuwe racefiets. Ok, wij zijn een beetje bevooroordeeld, maar van een nieuwe racefiets kun je een hoop plezier hebben. Als je de juiste keuze maakt tenminste en dat is nog lang niet zo makkelijk. Wij helpen je op weg.

Begin je zoektocht met het vaststellen van je budget en je wensenlijstje. Wordt het je eerste racefiets, dan is je enige wens waarschijnlijk ‘lekker fietsen’. Heb je al een racefiets, maar ben je op zoek naar iets nieuws, dan wil je misschien een fiets die lichter of moderner is dan je huidige, of meer versnellingen heeft. Afhankelijk van je budget kun je dan kiezen voor een nieuwe of een gebruikte racefiets.

Nieuwe racefiets

Maagdelijk schoon stuurlint, kakelverse bandjes en een blinkende ketting, dat zijn de geneugten van een nieuwe racefiets. Je kiest de fiets precies zoals jij hem wilt hebben, met professionele hulp van je fietsenmaker en met een fijne garantie voor als er toch onverhoopt iets kapot gaat. Daar staat tegenover dat een nieuwe fiets duurder is dan een gebruikte en dat er vandaag de dag nogal wat fietsen een lange levertijd hebben. Daardoor is er ook minder aanbod van overjarige modellen. Dat zijn nieuwe fietsen, maar wel van een of enkele jaren geleden. Niet het nieuwste van het nieuwste, maar wel voordelig een nieuwe.

Voordelen:

  • Kies de fiets zoals jij hem wil
  • Professionele hulp in de winkel
  • Garantie

Nadelen:

  • Duurder in aanschaf
  • (Soms) lange levertijden

Bij Fiets testen we maandelijks de nieuwste racefietsen. Benieuwd wat we van jouw toekomstige racefiets vinden? We hebben honderden reviews online staan!

Tweedehands racefiets

Wie geen nieuwe racefiets wil of kan kopen, kan zijn geluk beproeven op de tweedehands markt. Van inruilers bij de fietsenwinkel tot particulier aanbod op bijvoorbeeld Marktplaats en Facebook en van enkele honderden tot vele duizenden euro’s. Het aanbod is enorm en ook wel een beetje overweldigend. Een fiets samenstellen is er niet bij, je moet toevallig precies die fiets vinden die aan al je eisen voldoet. Liggen die niet te hoog én weet je waar je op moet letten bij aanschaf van een tweedehands racefiets, dan kun je voor een scherpe prijs een hele mooie fiets scoren!

Voordelen:

  • Goedkoper in aanschaf
  • Enorm aanbod…

Nadelen:

  • … vind maar eens precies de goede
  • Geen of beperkte garantie
  • Bij particuliere koop geen professionele hulp
  • Enige technische kennis vereist

Racefietsen speciaal voor vrouwen?

Steeds meer vrouwen stappen op de racefiets en veel merken springen daar handig op in met speciale damesmodellen. Nu is het goed dat bij de ontwikkeling van een fiets rekening gehouden wordt met wielrenners van beide geslachten, maar een racefiets die past is een racefiets die past. Staar je als vrouw dus niet blind op dit soort speciale damesmodellen, maar zoek vooral een fiets waar je goed op zit. En andersom geldt dat ook trouwens, als man kun je ook prima op een goed passende ‘damesfiets’ fietsen. Tom Dumoulin reed ook op een roze exemplaar…

Shimano, Campagnolo of SRAM?

Als het gaat om de afmontage (rem- en schakeldelen) van een racefiets heb je de keuze uit drie grote merken: Shimano, Campagnolo en SRAM. Shimano is de onbetwiste marktleider, verreweg de meeste fietsen zijn afgemonteerd met onderdelen van deze Japanse fabrikant. Ze hebben diverse productlijnen (groepen in fietsjargon), van instapniveau (Claris en Sora) tot topkwaliteit (Dura Ace) die in het profpeloton wordt gebruikt en alles daar tussen in.

Populair zijn Shimano Tiagra, 105 en Ultegra, in oplopende volgorde van prijs en kwaliteit. Met name 105 is al jaren een sweet spot tussen kwaliteit, gewicht en betaalbaarheid en misschien wel de populairste groepset die er is. Tegenwoordig kun je 105 ook in Di2-variant krijgen, waarmee je elektronisch kunt schakelen.

Het Italiaanse Campagnolo was vroeger de grote concurrent van Shimano. Ook Campagnolo heeft diverse groepen varriërend in prijs en kwaliteit, al hoef je écht goedkope onderdelen niet bij de Italianen aan te kloppen. Doorgaans is Campagnolo wat duurder in aanschaf, maar daar staat een hoog afwerkingsniveau en wat extra flair tegenover.

Relatieve nieuwkomer is het Amerikaanse SRAM, dat elk jaar een stukje marktaandeel van Shimano en Campagnolo lijkt af te snoepen en zich inmiddels al geruime tijd nummer twee mag noemen. Het merk maakt sinds eind jaren ’80 onderdelen voor mountainbikes en richt zich pas sinds 2006 op racefietsen.

Voor welk van de drie merken je kiest, slechte groepen worden eigenlijk niet meer gemaakt. De grootste verschillen zitten hem vooral in de manier van schakelen (met één of twee hendels) en het schakelgevoel. Probeer dus uit wat je prettig vindt en koop de fiets met groep die bij jouw gebruik en budget past.

Tips voor aanschaf van een tweedehands racefiets

Na uren Marktplaats afstruinen heb je hem gevonden: jouw droomfiets, en dan ook nog binnen budget. Maar wat nu? Hoe weet je of die fiets in het echt net zo mooi is als op de foto en of je -verblind door liefde- geen kat in de zak koopt? We hebben een checklist om geen miskoop te doen:

Bedenk wel dat een gebruikte fiets altijd iets van slijtage zal hebben, maar kijk vooral of dat te verwachten slijtage of overmatige slijtage is. Veel onderdelen van een racefiets zijn betrekkelijk eenvoudig te vervangen, zelf of door een fietsmaker, dus dat hoeft niet meteen een dealbreaker te zijn. Je kan het wel gebruiken om te onderhandelen over de prijs. Heb je zelf weinig of geen kennis van fietsen? Neem dan het liefst iemand mee die dat wél heeft. En misschien wel de belangrijkste tip: bij twijfel niet doen. Er is aanbod genoeg!

Beeld: Giant, Shimano en Canyon