Vernoemd naar het iconische Italiaanse Formule 1-circuit, is de Monza geïnspireerd op de technologie van Factor’s vlaggenschip, de Ostro Vam. Deze fiets werd in 2024 vernieuwd, aerodynamischer en lichter. Volgens Factor deelt de Monza veel DNA met zijn ‘grote broer’, maar biedt hij meer comfort en, niet onbelangrijk, een vriendelijker prijskaartje.
Aerodynamica en kostenbesparing
Net als bij veel andere merken ligt de focus sterk op aerodynamica. Bekijk de foto’s en let vooral op de flinke balhoofdbuis en voorvork. De buisvormen zijn juist verfijnder, met smallere doorsnedes voor de bovenbuis, zitbuis en liggende achtervork. Volgens Factor draagt dit bij aan een lagere luchtweerstand, minder gewicht en de mate van comfort.
Dankzij de naadloze overgang tussen voorvork en frame kon Factor het productieproces vereenvoudigen en daarmee de prijs verlagen. Ook de samenstelling van het carbon is bewust anders dan bij de OSTRO VAM, wat volgens Factor ook kosten bespaart zonder in te leveren op een goede balans tussen stijfheid en gewicht. We zijn benieuwd wat dit in de praktijk betekent wanneer ik de Monza aan een duurtest ga onderwerpen.



Geometrie
De geometrie van de Monza komt grotendeels overeen met die van de Ostro Vam, inclusief balhoofdhoek en voorvork-offset. Het grootste verschil: de Monza heeft een 10 millimeter hogere stack, waardoor je minder diep hoeft te zitten. De compacte wielbasis is wel behouden, wat moet zorgen voor een responsieve en scherp sturende fiets. De Monza biedt ruimte voor banden tot 34 millimeter.
Gebruiksgemak
Factor heeft bij de eigen onderdelen ingezet op gebruiksvriendelijkheid. De nieuwe HB04 geïntegreerde semi-aero cockpit is ergonomisch verbeterd en voorzien van slimme kabelgeleiding via gevormde kabelpoorten, dit vereenvoudigt het onderhoud en oogt strak. Ook het balhoofd is eenvoudiger uitgevoerd dan bij de Ostro Vam, met een ronde stuurpen en een grotere ‘1.5 lager’, wat interne kabelgeleiding makkelijker maakt.
Opbergvak
Steeds meer racefietsen krijgen, net als gravelbikes, een geïntegreerd opbergvak. Ook de Monza heeft er een in de onderbuis voor je essentiële tools onderweg. Volgens Factor bespaart dit tot wel zes watt aan weerstand én verlaagt het het zwaartepunt van de fiets.


Prijzen en beschikbaarheid
De Monza is afgemonteerd met Black Inc FORTY FIVE carbon wielen met stalen spaken en eenvoudig vervangbare lagers. Je kan kiezen uit de kleuren: Solar Blue, Steel Green en Pearl White. De Monza is beschikbaar in de framematen 45 t/m 61 centimeter. Wil je alleen een frameset dan betaal je 4.699 euro.
Een complete fiets met Shimano Ultegra Di2 en de Black Inc FORTY FIVE carbon wielen kost 7.999 euro. Wil je voor SRAM Force AXS gaan met powermeter, dan betaal je 8.299 euro. Ter vergelijking: de Ostro Vam kost 10.999 euro. Daarmee is de nieuwe Monza aantrekkelijker geprijsd. We zijn vooral benieuwd hoe dicht het rijgedrag van de Monza bij zijn ‘grote broer’ de Ostro Vam komt.



Meer informatie vind je op de site van Factor Bikes.
