Campagnolo introduceert een nieuwe versie van de iconische Shamal wielset. Een set lichtgewicht carbon wielen met het bekende G3-spaakpatroon. Meer opvallend is de velghoogte, die wisselt tussen de 40 en 45 mm, Dual Profile noemen zet het in Italië. En complete set weegt 1480 gram en gaat €1890 euro kosten.

Campagnolo Shamal Dual Profile

We zien steeds meer wielen met dit soort profiel, veel merken noemen het een waveprofiel, omdat de velghoogte enigszins golvend toe- en afneemt. Hoger waar de spaak zit en lager tussen de spaken in. Zipp heeft ze, Fulcrum heeft de Sharq, Princeton heeft ze, vorige week zagen we een golvende nieuwe gravelwieset van Stealth Wheels en ook diverse Chinese merken hebben dit soort velgen in de collectie.

Lange Shamal geschiedenis

De Shamals gaan al ver terug. In 1992 kwamen ze voor het eerst in de collectie bij Campa. Evgenij Berzin reed er de Giro in ’94 op, Indurain deed er tijdritten mee en Marco Pantani reed er op in de Tour de France.

Maar dat waren velgen met een vaste hoogte, nu zien we voor het eerst een dual profile. Ontworpen met CFD (Computational Fluid Dynamics) en geperfectioneerd in de windtunnel en in praktijktests. De wielen hebben de, ondertussen, bekende C-Lux finish. Dat levert mooie gladde wielen op, die geen laklaag nodig hebben om er superstrak uit te zien.

Gehaakt

De velgen doen niet mee met de hookless trend, iets waar steeds meer wielbouwers op terug komen. Mini-hooks of gewoon een haak om je banden veilig op de velg te houden blijken zo gek nog niet. De velgen hebben een interne breedte van 23 millimeter, optimaal voor 28 mm banden. Er zitten geen spaakgaten in het velgbed, je kunt ze dus tubeless gebruiken zonder tape, heel fijn.

De spaaknippels komen door een magneet op hun plek en zijn in de herkenbare 2:1 G3 verhouding gespaakt.Twee spaken aan de aandrijfkant, waar de meeste krachten op komen, en één aan de andere kant.

Cup en Conus

Campagnolo houdt stug vast aan het cup en conus lagersysteem in hun aluminium naven. Losse kogeltjes (al zitten die in een soort ring waarmee je ze makkelijk plaatst) die je met een preloadring de juiste afstelling geeft. Het voordeel is dat de lagers te onderhouden zijn, in tegenstelling tot de meeste gesealde industrielagers, en beter geschikt zijn voor zijdelingse belasting. Sommige mensen zijn hier groot fan van, al zien we tegenwoordig vooral de onderhoudsvrije industrielagers in wielsets zitten.

De nieuwe Shamal wielset is ruim honderd gram lichter dan de voorganger. Het totaalgewicht komt op 1480 gram. De prijs is met 1890 euro, voor Campagnolo begrippen, netjes. Wil je een SRAM of Shimano body in plaats van Campagnolo’s eigen NW3, dan betaal je 7 euro extra.