Het Duitse Rose zakte voor de introductie van de nieuwe 2016 modellen af naar het Oostenrijkse Kirchberg. In Tirol. Daar zijn voldoende wegen en paden te vinden waar je zowel de klimcapaciteiten -van de fiets- als het gedrag in afdalingen kunt uitproberen.Want naast een deel fietsen die alléén te zien waren kon je ook een paar modellen uit proberen. Op racegebied zijn er vijf nieuwe modellen: X-Lite CW, Aero Flyer, Xeon Team CGF, Pro SL en Team DX Cross. Twee gloednieuw, drie aangepast in vergelijking met de eerdere modellen.De
X-Lite CW is een compleet nieuw aerodynamisch model. Dat zie je uiteraard in een oogopslag. Een lage aanzet van de achtervork, platte onderbuis met speciale aero bidonhouder, aero zadelpen –omkeerbaar- en bijna spitse balhoofdbuis. De X-Lite s er in een versie met ‘direct mount’ velgremmen –en dan onder het bracket- en een versie met ‘flat mount’ schijfremmen. Je kunt voor 140 dan wel 160 mm schijven kiezen. Uiteraard passen hier andere wielen bij; met holle ‘steek’ assen. Banden tot 25 mm ( gewone remmen) en 28 mm ( schijfremmen) kunnen gemonteerd worden. Het frame is compatible met mechanische en elektronische onderdelengroepen. Een 57 cm frame weegt volgens opgave 1050 gram; de fiets op de foto met SRAM Red, Zipp en Profile en schijfremmen 7 kilo. Overigens: knap dat Rose deze X-Lite CW brengt. Hoewel schijfremmen ‘er aan’ komen weten we nog niet of we allemaal met disc brakes gaan rijden!De
Aero Flyer is een echte tijdritfiets. Om de compleet nieuwe fiets ‘klaar’ te krijgen heeft de ontwerper Jürgen Telahr twee jaar nodig gehad. Vooral ‘parts’ als het kapje rond de ‘stuurpen’ en de interne ‘box’ voor de Di2 batterij kosten nogal wat tijd. De Flyer is helemaal ‘up to date’ met geïntegreerde remmen, eigen ontwikkeld stuur, nieuw frame en voorvork en de speciale zadelpen. Di2 compatible, maar ook met met een mechanische groep. UCI goedgekeurd, maar ook te gebruiken in een triatlon.De
Xeon Team CGF is niet nieuw; wel licht aangepast voor 2016. Een iets andere voorvork, andere achterpat – nu gewoon naar voren ‘open’, andere kabelstoppers en vooral een wat minder doorgebogen staande achtervork. Tevens kunnen er 28 mm banden gemonteerd worden. Een model met Dura-Ace, DT Swiss wielset en Ritchey WCS weegt 7 kilo.Opstapper: de
Pro SL. 7005 aluminium, nieuwe buisvormen, laag aangezette achtervork, 27,2 mm zadelpen, een iets kortere staande buis, andere kabel ‘routing’ en –nog steeds- een bracket met PF lagers. Rose zal de Pro Sl onder andere met Ultegra, 105 en Tiagra 10-speed met triple aandrijving gaan leveren. Binnenkort een review van de Pro SL-3000.
Team DX Cross. Nieuw cyclocross frame, 6061 T6, hydroformed, volledig carbon voorvork van 460 gram, zowel in een versie met de aloude cantilever remmen als ‘flat mount’ schijfremmen. En dan met oversized 15 mm ‘steek’ assen.
www.rosebikes.com-
-
Team DX Cross in de pitlane
-
-
Pro-SL
-
-
Iets minder doorgebogen
-
-
Nieuwe kabelstoppers
-
-
Xeon Team CGF
-
-
Eigen stuur
-
-
Aero Flyer
-
-
Speciale achterpat
-
-
Lage aanzet
-
-
X-Lite CW voorvork met ‘disc’
-
-
X-Lite CW