Zeven jaar na de introductie van de mechanische XTR 9100 groep is het nu tijd voor de elektronische Shimano XTR Di2 9200 12-speed groepset. Eigenlijk zijn er twee versies, 9200 en 9220. Waar 9200 staat voor ‘XC’ en 9220 voor de andere mountainbikedisciplines. Bij XTR 92×0 draait het allemaal om Di2 (draadloos), ergonomie en consistent remgedrag.
Veel instelbaar
Een van de pijlers van de nieuwe XTR Di2 groep is de instelbaarheid van de snelheid van schakelen, waarbij Shimano claimt dat je altijd onder volle druk kan schakelen zonder dat de ketting vastloopt of breekt. Instelbare multi-shift behoort tot de mogelijkheden, waarmee je door iets langer op de shifter te drukken, twee, drie of een onbeperkt aantal shifts kan oproepen.

Robuustheid is een andere belangrijke pijler. Dat zie je niet alleen terug in een verbeterde slijtvastheid van de vervang-onderdelen als derailleurwieltjes en ketting, maar ook aan het nieuwe design van de achterderailleur. De ophanging is nog steeds ‘traditioneel’ met een hanger en maakt dus geen onderdeel uit van het frame zoals bij het T-Type systeem wat SRAM aanbiedt. Shimano wil hiermee voorkomen dat je frame beschadigd raakt mochten de krachten te groot worden.

De derailleur body is daarom ook sterker dan de hanger, zodat bij een flinke impact de derailleur heel blijft en je alleen je derailleurhanger hoeft te vervangen. Goedkoper en ook nog eens makkelijk te doen! De body is van de derailleur is robuuster, de derailleurwieltjes zijn gesloten en beter afgeschermd en de accu zit netjes afgeschermd.
Echt draadloos?
Accu? Ja, Shimano gebruikt nu ook een volledig draadloos systeem. Uiteraard is er een app waar je instellingen kan wijzigen en die veel informatie biedt over de werking van het systeem. De ‘bekende’ clutch is verdwenen. De spanning op de ketting is nu verhoogd en door de aangepaste plaatsing van het bovenste derailleur wieltje kan je je achterwiel toch soepel wisselen zonder clutch. Die hogere veerspanning moet ook voorkomen dat de ketting gaat overslaan bij slijtage.

Voor Nederland wellicht interessant is dat er naast de ‘klassieke’ lange ook een korte kooi optie is. Daarmee kan je de 9-45 cassette monteren. Die korte kooi biedt 23 mm meer afstand tot de grond en met een 28T voorblad staat je tandwiel 8 mm hoger dan met een 32 tandwiel. Meer grondspeling dus.
Schakelen op de kleine kransjes gaat iets trager om slijtage te verlagen, maar je kan deze optie in de app uitzetten mocht die functionaliteit voor jou boven de levensduur gaan. De vier kleine kransjes zijn van slijtvast titanium, de rest is van staal.



Ergonomie
De duimbediening op de shifter om de derailleur aan het werk te zetten gaat met de ‘push only’ schakelunit, waarvan je de tuimelaars/shifters in verschillende posities kan plaatsen en verdraaien, zodat je altijd een fijne ergonomie ervaart. De unit zelf kan je ook kantelen en naar binnen en buiten schuiven en deze is te integreren met de rem-unit waarbij je remhendels en schakelknoppen onafhankelijk van elkaar kan verplaatsen om de voor jou optimale inrichting te maken. De extra ‘bonus’ knop kan je inzetten om de schakelsnelheid wijzigen of, handig en veilig, je fietscomputer te bedienen zonder je handen van het stuur te halen.

Ook de 9220 remgrepen onderscheiden zich met een multi-directionele instelling. Je kunt niet alleen de reach instellen, maar ook de hoek en de ‘free stroke’ kunnen (zelfs rijdend) aangepast worden. Bij de 9200 uitvoering, die een fractie lichter is en met 2 zuigers werkt, kan je alleen de afstand tot je stuur aanpassen.

Volgens Shimano zullen we de 9220 remgrepen en klauwen met 4 zuigers gaan zien op XC-fietsen waar functie boven het aller lichtste gaat. De remkracht is verder verbeterd, net als de doseerbaarheid en feedback. De remleidingen lopen nu, heel clean, dicht langs het stuur. Ook nieuw is dat er dunnere mineraalolie gebruikt wordt. Voordeel daarvan is dat die ook in de kou dezelfde remprestaties blijft leveren. De nieuwe remmenblokken zijn breder, maar de oude passen ook nog in de nieuwe calipers.
Cranks en pedalen
Shimano blijft bij Hollowtech 2, de holle aluminium crankarmen. Die zijn er van 165 tot 175 millimeter lang voor de 9200 en een 160 variant voor de 9220. ‘Dynamic Chain Engagement’ moet zorgen voor een beter contact tussen ketting en aandrijflijn. Die is nu 55 millimeter met een q-factor van 168 mm voor de 9200 en 176 mm voor de 9220. De 9200 kan ook uitgerust worden met 36- en 38-tands kettingbladen.

Het nieuwe XTR pedaal met normale as weegt 315 gram. Wil je smaller staan, kies dan de XTR -3 mm pedalen. De CL-MT001 cleat is ook nieuw. Daarmee kun je ook recht van boven of ‘achter eerst’ inklikken.

Nieuwe wielen
Niet alleen de groepset is aangepakt. Ook nieuw zijn de 1210 gram lichte ‘WH-M9200’ carbon wielen met 24 titanium spaken, industrielagers, een non-hookless velgdesign en een interne breedte van 29,6 mm. Lichte wielen, die € 2.250,- kosten. De Enduro-set komt met rvs-spaken, een 30 mm brede hookless velg, weegt 1700 gram en komt op €1.699,-.
Een complete M9200 groepset kost €2.559,-, voor de M9220 ben je €2.619,- kwijt. Er is ook een upgrade kit met derailleur, accu, lader, shifter en een quicklink, die kit kost €949,-. FIETS-redacteur Hans Raven rijdt al met de groep, in Fiets magazine #7 lees je over zijn eerste ervaringen.
Meer informatie: shimano-eu.com
